וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם קצב ההליכה שלכם מעיד על בעיה בריאותית?

מחקר שנערך במשך ארבעים שנה מצא כי הליכה איטית היא סמן להזדקנות מוקדמת. החוקרים גילו שמי שהולך לאט יותר גם חושב לאט יותר, וזה לא הכל

אנשים הולכים. ShutterStock
הולכים לאט או מהר? יש לזה משמעות בריאותית. אנשים חוצים מעבר חציה/ShutterStock

אם הגעתם לגיל 40 אתם בוודאי כבר יודעים אם אתם משתייכים לקבוצה של ההולכים מהר או לאטיים דווקא. במחקר חדש נטען שמהירות ההליכה של אנשים בשנות ה-40 לחייהם יכול להיות סימן לכך שמוחם, כמו גם גופם, מזדקנים, כך על פי מחקר חדש.

רופאים מודדים לעיתים קרובות את מהירות ההליכה כדי לאמוד את הבריאות הכללית, במיוחד כשאנשים מזדקנים, מכיוון שזה אינדיקטור טוב לחוזק השרירים, תפקוד הריאות, שיווי המשקל, חוזק עמוד השדרה ועוד. מהירויות הליכה איטיות יותר בגיל מבוגר נקשרו גם לסיכון גבוה יותר לדמנציה.

במחקר הנוכחי שנערך על כאלף אנשים מניו זילנד שנולדו בשנות ה-70 החוקרים מצאו כי לא רק שגופם של ההולכים לאט הזדקן במהירות רבה יותר - פניהם נראו מבוגרים יותר והיו להם מוחות "זקנים" יותר. הצוות הבינלאומי אמר כי הממצאים היו "הפתעה מדהימה".

במחקר, שנערך כאמור משנות השבעים, עברו המשתתפים בדיקות גופניות, בדיקות תפקודי מוח וסריקות מוח ובמהלך ילדותם עברו בדיקות קוגניטיביות כל כמה שנים.

"המחקר מצא שהליכה איטית היא סימן לבעיה עשרות שנים לפני הזקנה", אמר פרופ' טרי טרופיט, מחבר המחקר וחוקר ממכללת קינג'ס קולג' בלונדון ואוניברסיטת דיוק בארה"ב. אפילו בגיל 45 הייתה שונות רבה במהירויות ההליכה שנעו בין 1.2 מטר לשנייה ועד 1.75 מטר לשנייה. באופן כללי, ההולכים האיטיים יותר נטו להראות סימנים של "הזדקנות מואצת" שהתבטאה בעיקרה בריאות, בשיניים ובמערכת החיסון שהיו במצב גרוע יותר מאשר אלו שהלכו מהר יותר.

ממצא מעניין נוסף היה שהחוקרים הצליחו לחזות את מהירות ההליכה של בני 45 באמצעות תוצאות מבחני אינטליגנציה, שפה ומוטוריקה שנערכו כבר בגיל שלוש. הילדים שגדלו להיות האנשים שהולכים הכי לאט (עם הליכה ממוצעת של 1.2 מ'טר בשנייה) היו עם ממוצע מנת משכל של 12 נקודות פחות מאלה שהלכו הכי מהר (1.75 מטר בשנייה), גם 40 שנה אחרי.

גיף מוח. Giphy
הזדקנות מואצת גם במוח. מוח/Giphy

צוות החוקרים הבינלאומי, שמאמרו פורסם ב-JAMA Network Open, אמר כי ההבדלים בבריאות ובמנת המשכל עשויים להיות בגלל בחירות באורח החיים או מהשתקפות של אנשים שיש להם בריאות טובה יותר בתחילת החיים, אך הם מציעים שיש סימנים שניתן לאתר כבר בתחילת החיים שיכולים לנבא איך יראו המשך החיים מבחינה בריאותית.

החוקרים אמרו כי מדידת מהירות הליכה בגיל צעיר יותר יכולה להיות דרך לבחון טיפולים להאטת הזדקנות האדם בהמשך, ביניהם שינוי תזונתי או טיפול תרופתי. הממצא שלהם עשוי להיות אינדיקטור מוקדם לבריאות המוח והגוף, כך שאנשים יכולים לבצע שינויים באורח החיים שלהם בעודם צעירים ובריאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully