וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם גברים סובלים מגיל מעבר. הנה מה שחשוב לדעת עליו

שרון קוצר, מאמר אורח

23.10.2019 / 9:55

הגעתם לגיל 40 ואתם לא מצליחים להעביר לילה בלי לקום לשירותים? יכול להיות שאתם סובלים מאחד השינויים ההורמונליים שקשורים ל'גיל המעבר הגברי', ביניהם גלי חום, מצבי רוח ובעיות במערכת השתן. מחקרים מהעת האחרונה מצביעים על צמחי מרפא שיכולים לסייע ולהקל

גבר בן חמישים. ShutterStock
אצל הגברים הסימפטומים לרוב פחות בולטים מאשר אצל הנשים. גבר כבן חמישים/ShutterStock

גיל המעבר הוא לרוב נושא מודחק למדי שלא רבים ששים לדבר עליו בפתיחות, ובכל זאת הורגלנו לחשוב רק על סבלן של הנשים מהשינויים ההורמונליים. העובדה היא שגם גברים סובלים משלב כזה, ובשנים האחרונות יותר ויותר אנשים מודעים לקיומו.

התופעות אצל הגברים נגרמות בשל ירידה פיזיולוגית בהורמון הטסטוסטרון ומתרחשות פחות או יותר באותם גילאים כמו אצל הנשים, אך אצל הגברים הירידה ברמת הטסטוסטרון היא הדרגתית מאוד ולכן הסימפטומים לרוב פחות בולטים ומשמעותיים. השינויים ההורמונליים האלו בהחלט יכולים להשפיע על הבריאות הכללית ועל אספקטים נפשיים וגופניים כגון ירידה ברמת האנרגיה, עייפות ואפילו דכדוך, תהיות על משמעות החיים או חיפוש זהות. לרוב לא יהיה מדובר בבעיות חדשות אלא בהקצנה של נטיות קיימות והתעצמות תחושות נפשיות כמו דאגה, הסתגרות, חוסר יציבות וחיפוש אחר איזונים חדשים.

ירידה בהורמוני המין עלולה גם להוציא מאיזון את פעילות בלוטת התריס, להוביל לעלייה בשכיחות מחלות לב וכלי דם ולפגיעה בתהליכי חילוף החומרים בגוף שיכולה להתבטא בעלייה במשקל. להורמון הטסטוסטרון יש גם השפעה על מערכת החיסון וכן על מבנה ואיכות העור והעצמות. וכמו הנשים, גם הגברים חווים ירידה בצפיפות העצם, אם כי במידה מועטה יותר.

סוג נוסף של תלונות השכיחות בקרב גברים בתקופת שינוי זו, הנקשרות גם לשינויים בהורמוני המין, הן תלונות על תפקוד מערכת השתן: זרם חלש יותר, קושי במתן שתן או תחושה של חוסר התרוקנות מלאה וכן יקיצות תדירות בלילה למתן שתן. תופעות אלו יכולות להצביע על התחלה של מצב המכונה "הגדלה שפירה של בלוטת הערמונית" הגורם להפרעות בתפקוד מערכת השתן.

בעוד שחשוב מאוד להיבדק ולקבל אבחון רפואי מדויק, כדאי לדעת כי להשפעת תופעות גיל המעבר על מערכת השתן בגברים קיים גם טיפול טבעי המבוסס על צמחי מרפא שהגיע ממסורת טיפולית ארוכת שנים. בשנים האחרונות, גם המדע מגלה עניין רב בצמחי מרפא, וחלק מהמחקרים ביססו והגדירו צמחים מבטיחים לתמיכה במצבים מסוג זה, בזכות השפעה חיובית על מערכת השתן, המערכת ההורמונלית ובלוטת התריס.

דקל ננסי

גבר אוחז במפשעתו. ShutterStock
לא סתם מכנים את הדקל הננסי 'The old man's friend'. גבר מתאפק לשירותים/ShutterStock

הדקל הננסי נחשב לצמח המרפא העיקרי לתמיכה במערכת הרבייה הגברית, ורכיביו אף נחקרו באשר למנגנוני פעולתם והשפעתם על בלוטת הערמונית ומערכת השתן. לא בכדי מכונה הדקל הננסי ברפואת הצמחים 'The old man's friend' ("חברו של הגבר המתבגר"). הצמח יכול לסייע בוויסות הורמוני המין הגבריים, ולהועיל לטיפול במצבים התחלתיים של הגדלה בבלוטת הערמונית, גם כשיש קשיי הטלת שתן. ככל שהשימוש בצמח יתחיל מוקדם יותר, עם הופעת סימני החולשה הראשונים של מערכת השתן, כך הוא יוכל לתת מענה יעיל יותר. כמו כן, לדקל הננסי גם השפעה חיובית על רמת האנרגיה, והוא מסייע במצבי חולשה ועייפות כללית.

טריבולוס

גיף גבר ללא חולצה. Giphy
על פי המחקרים, צמח המרפא הזה מסייע גם להעלאת הליבידו הגברי. גיף גבר בלי חולצה/Giphy

זהו צמח מרפא שרפואת הצמחים עושה בו שימוש כנוגד דלקת, כאדפטוגן (מאזן את השפעותיו של סטרס מתמשך על הגוף) ולאיזון הורמונלי בגברים. הטריבולוס גדל כצמח בר בישראל אך מחקרים הראו שהצמחים הגדלים בבולגריה הם בעלי ריכוז החומר הפעיל הגבוה ביותר בעולם. בצמח ייחודי זה נעשה שימוש ברפואת-הצמחים לא רק למטרות וויסות המערכת ההורמונלית, אלא גם לתמיכה במערכת העצבים ולשיפור תפקודי של השלפוחית ובלוטת הערמונית, ומחקרים שונים מצאו כי הוא מסייע להעלאת הליבידו הגברי.

גברים בגיל המעבר ישמחו לדעת שקיימות כיום פורמולות צמחיות איכותיות שאותן ניתן לרכוש בבית המרקחת הסמוך, המשלבות צמחים אלה באמצעות טכנולוגיות מיצוי מתקדמות, המאפשרות להפיק את המירב מסגולותיהם עבור תופעות טורדניות אלה.

אספרגוס הודי

גבר מזיע אחרי אימון גופני. ShutterStock
נכלל בקטגוריות הצמחים "מחזקי הכוח הפנימי ומחדשי הנעורים". גבר באימון ריצה/ShutterStock

האספרגוס ההודי מגיע אלינו מהרפואה ההודית, בה הוא נכלל בקטגוריות הצמחים "מחזקי הכוח הפנימי ומחדשי הנעורים", ופעילותו כאדפטוגן תורמת לחיזוק החוסן הנפשי והגופני. בשורש האספרגוס משתמשים לטיפול במצבי ערמונית מוגדלת ולתמיכה במערכת ההורמונלית הגברית. המחקר המדעי מצא כי הצמח מכיל רכיבים אנטי-דלקתיים חשובים ובנוסף יש לו גם השפעה על המערכת החיסונית.

רהמניה

גבר מחזיק את הראש. ShutterStock
צמח שיעיל במיוחד לוויסות הסטרס הגופני והנפשי. גבר מחזיק את הראש בידיים/ShutterStock

שורש רהמניה משתייך למסורת הרפואה הסינית, בה הוא משמש לטיפול במצבי חולשה, במצבים דלקתיים וכן לתמיכה במצבי הגדלה שפירה של בלוטת הערמונית. מקובל להשתמש ברהמניה בפרט במצבים בהם האדם נמצא בסטרס גופני ונפשי - כדי לתמוך בפעילות בלוטת האדרנל (המפרישה את הורמוני הסטרס) ולווסת את תחושות המתח והשפעותיו בתקופת גיל המעבר הגברי. מחקרים אף הראו כי הצמח תורם להעצמת התגובה האנטי-דלקתית הטבעית של הגוף. מקובל לצרוך צמח זה כחלק מפורמולת צמחים, באופן מתמשך לשמירה על בריאות הכללית, לוויסות ההשפעות של סטרס ולתמיכה בתפקוד תקין של בלוטת הערמונית.

שרון קוצר הוא הרבליסט קליני מנהל מחקר ופיתוח ב'ברא צמחים'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully