וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גברים, רוצים להיות פוריים יותר? תאכלו את הירק הזה

הזרע הגברי נחלש ומתמעט בעשור האחרון, כשהסיבות לכך הן תזונתיות, סביבתיות וגם חברתיות. מחקר תזונתי ביקש לבדוק האם אחד מהירקות (או הפירות) הכי פופולריים במטבח שלנו יכול להחזיר לו חלק מכוחו

סלט ירקות וספירולינה בקפה לואיז. דרור עינב
ארוחת בריאות. סלט ירקות/דרור עינב

זה כבר לא סוד שבשנים האחרונות הזרע הגברי נמצא בירידה כמותית ואיכותית, ומחקרים אף מראים שגברים אחראים על מחצית מבעיות הפוריות אצל זוגות שמנסים להרות. במקביל, כבר זמן מה שיותר ויותר מחקרים בודקים את ההשפעה שיש למרכיבים תזונתיים על איכות הזרע. מחקר שכזה התפרסם לאחרונה ובמרכזו עומדת לא אחרת מאשר עגבניה.

המחקר שנערך על ידי מדענים מאוניברסיטת שפילד בבריטניה נמשך 12 שבועות, וכלל 60 גברים בגילאי 19-30 שנטלו 14 מיליגרם לקטוליקופן (LactoLycopene) ליום או כדור פלסבו. הצוות בחר להשתמש בתוסף לקטוליקופן, ולא בעגבניות מבושלות, מכיוון שרצו לדעת כי כולם מקבלים וסופגים את אותה כמות ליקופן. אם לא, הגברים היו צריכים לאכול 2 ק"ג עגבניות מבושלות בכל יום כדי לקבל את המינון השווה של ליקופן.

דגימות דם וזרע נלקחו בתחילת הניסוי, לאחר שישה שבועות ובתום המחקר. התוצאות, שפורסמו בכתב העת האירופי לתזונה, הראו שלמשתתפים שלקחו את התוסף היה שיפור של 40 אחוזים בתנועתיות של הזרע, יחד עם שיפורים בגודל ובצורה.

"לא ממש ציפינו שבסוף המחקר יהיה הבדל בזרע מגברים שלקחו את התוסף לעומת אלה שלקחו את הפלסבו. כשפיענחנו את התוצאות, כמעט נפלתי מהכיסא", אמר פרופסור אלן פייסי, ראש המחלקה לאונקולוגיה ומטבוליזם באוניברסיטת שפילד ואחד מעורכי המחקר הראשיים.

אילוסטרציה: דגימת זרע בבנק הזרע. AP
משפרת את התנועתיות של הזרע. מבחנה עם זרע/AP

ד"ר ליז וויליאמס, מומחית לתזונה מאוניברסיטת שפילד, שהובילה גם היא את המחקר אמרה כי "כרגע יש מעט מאוד עצות שאנו יכולים לתת לגברים. אנו אומרים להם להפחית את צריכת האלכוהול ולאכול תזונה בריאה - אבל אלה מסרים כללים מאוד". לדבריה אומנם מדובר במחקר קטן וצריך לחזור על הניסוי במספרים גדולים יותר, אך התוצאות מעודדות. "השלב הבא הוא לחזור על הניסוי בקרב גברים עם בעיות פוריות ולראות אם הליקופן יכול להעלות את איכות הזרע אצל אותם גברים והאם זה עוזר לזוגות להרות ולהימנע מטיפולי פוריות פולשניים", אמרה.

עגבניות הן מקור עיקרי של נוגד החמצון ליקופן, שאחראי על צבעה העז והיפה ומחקרים עדכניים הכתירו אותו כחומצה שיכולה להפחית מחלות לב וכלי דם וסרטן ערמונית. בניגוד לוויטמינים אחרים שמתמוססים במים ולכן עוצמתם נחלשת, הליקופן המסיס בשמן דווקא מגביר את עוצמת פעילותו בזמן חימום ובישול כך שרסק עגבניות מכיל ליקופן שזמין לגוף פי ארבעה יותר מאשר בעגבניות טריות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully