וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם יש קשר ישיר בין כאבי ראש לכאבי גב תחתון?

לכאורה מדובר בשני כאבים שכיחים אך שונים לגמרי. בפועל, סקירה מדעית חדשה טוענת כי קיים קשר בין השניים. אז מה זה בעצם אומר?

אישה שסובלת מכאב גב. ShutterStock
כאב בלתי נסבל. אישה מחזיקה בגבה התחתון/ShutterStock

כאבי ראש כרוניים וכאבי גב תחתון שמתרחשים באופן שכיח הם מצבים מתישים וכואבים מאוד. סקירה מדעית חדשה של 14 מחקרים מצאה כי אנשים הסובלים מכאבי ראש או כאבי גב מתמשכים היו בסיכון כפול לסבול גם מההפרעה האחרת.

אנשי מקצוע בתחום הבריאות לרוב מטפלים בשני המצבים האלה בנפרד, אך יש תיאוריה כי אצל אנשים מסוימים כאבי גב תחתון וכאבי ראש מופיעים יחד. הסטטיסטיקה מראה כי 4 אחוזים מהאוכלוסייה הבוגרת בעולם סובלים מכאב ראש כרוני שנמשך 15 יום ויותר בכל חודש. במקביל, כ-80 אחוזים מהמבוגרים חווים כאבי גב תחתון לפחות פעם אחת במהלך חייהם וכ-20 אחוזים מאנשים אלה מפתחים כאבי גב תחתון כרוניים.

בשנת 2013, מחקר גרמני מצא קשר בין כאבי גב תחתון לבין מיגרנה כרונית. כעת, נראה כי חוקרים מאוניברסיטת וורוויק מבריטניה, מצאו קשר חזק עוד יותר. המחקר שהופיע בכתב העת Headache and Pain, סקר כאמור 14 מחקרים במגוון גדלים. המחקר הקטן ביותר כלל 88 משתתפים, ואילו הגדול ביותר כלל 404,206 אנשים.

"ממצאים מעניינים מאוד"

בסקירה נמצא כי כל המחקרים חלקו קשר חיובי דומה בין שני המצבים. עם זאת, הסיכויים לחוות את שני הכאבים השתנו באופן נרחב בין המחקרים. משמעות הדבר הייתה כי החוקרים לא הצליחו לאחד את הנתונים בניתוח סטטיסטי משולב. עם זאת, פרופ' מרטין אנדרווד מבית הספר לרפואה של וורוויק ציין כי "ברוב המחקרים מצאנו כי יש סיכוי כפול לכאבי ראש או כאבי גב תחתון כרוניים בנוכחות האחר". עבור אנשים שחוו מיגרנה - המחלה השלישית הנפוצה בעולם - הקשר היה חזק עוד יותר.

"הממצאים מעניינים מאוד", מציין פרופ' מרטין אנדרווד, "מכיוון שבדרך כלל התייחסות לשני הכאבים האלה הן כהפרעות נפרדות והן מנוהלות על ידי אנשים שונים. אבל זה גורם לך לחשוב שיכולה להיות, לפחות עבור אנשים מסוימים, סיבה בעלת מאפיינים משותפים או דומים שגורמת לכאבים האלה".

אישה צעירה שוכבת על הספה ואוחזת את ראשה בין שתי ידיה. ShutterStock
כאב ראש כרוני פוגע מ-4 אחוזים באוכלוסיית העולם. אישה מחזיקה בראשה/ShutterStock

שילוב של טיפולים

החוקרים עדיין לא בטוחים בסיבה הפוטנציאלית המשותפת, אך יש להם כמה תיאוריות. האחת, מסביר פרופ' אנדרווד, היא שישנה "מערכת יחסים ביולוגית העומדת בבסיסם של שני הכאבים הללו". לדבריו, יתכן שיש משהו באופן בו אנשים מגיבים לכאב. "זה הופך אנשים מסוימים לרגישים יותר, הן לגורמים הגופניים של כאב הראש, בעיקר למיגרנה, ולגורמים הגופניים בכאבי הגב". סיבה כזו יכולה להיות מטרה לטיפול. למעשה, צוות החוקרים חושב שגישה משותפת עשויה להיות הטובה ביותר לטיפול.

נכון לעכשיו, קיימות תרופות זמינות לטיפול בכאבי ראש כרוניים. יש אנשים שמנסים גם מגוון של תרופות הוליסטיות כדי לטפל בכאבים אלה. כאבי גב, בינתיים, דורשים לעיתים שילוב של פעילות גופנית וטיפול תרופתי ואף פסיכולוגי. "יש צורך שרופאים ואנשי מקצוע אחרים בתחום הבריאות יקחו בחשבון שכאשר הם מטפלים בנושא אחד עליהם לשאול לגבי האחר ולהתאים את הטיפול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully