וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אביה של ביונסה חושף: "אני חולה בסרטן השד"

מתיו נואלס, שמוכר לכולם כ"אבא של", התראיין בתכנית בוקר טוב אמריקה וחשף את היותו חולה במחלה שמאפיינת בעיקר נשים. אוקטובר הוא חודש המודעות הבינלאומי לסרטן השד

ביונסה. Dave Hogan, GettyImages
כבר לא בקשר. ביונסה ואביה/GettyImages, Dave Hogan

מתיו נואלס, אביה של אחת הכוכבות הגדולות בעולם, ביונסה, התארח אתמול בתכנית "בוקר טוב אמריקה", וחשף את העובדה שהוא מתמודד עם סרטן השד. נואלס סיפר למגיש התכנית, מייקל סטרהאן, על ההתמודדות שלו עם המחלה ועל הרגע שבו סיפר את החדשות למשפחתו.

נואלס ניהל את הקריירה של בתו מסוף שנות התשעים, כשהייתה בלהקת Destiny's Child, ולאחר מכן השיק איתה את קריירת הסולו שלה. בשנים האחרונות השניים מצויים בסכסוך.

אין ספק שסרטן השד משפיע על חייהן של יותר נשים מגברים. 5,000 נשים ישראליות מאובחנות עם סרטן השד בכל שנה, ו-900 נפטרות ממנה. לעומת זאת, בישראל מאובחנים מדי שנה 50 גברים כחולים בסרטן השד. בעוד שלנשים הסיכון לחלות עומד על אחת ל-8, הסיכון שגבר יפתח את המחלה הוא נמוך משמעתית ועומד על 1 לאלף.

ליגה לשחקנים בעלי משקל עודף במקסיקו. רויטרס
השמנת יתר נחשבת לגורם סיכון לסרטן השד בגברים. גבר עם כרס/רויטרס

על פי מחקר אמריקני משנת 2012 נמצא כי גברים עם סרטן השד שרדו פחות מאשר נשים. זאת, בין היתר משום שאובחנו בשלב מתקדם יותר בו הגידול היה גדול יותר ומפושט, בהשוואה לנשים. אחת המסקנות שהעלו החוקרים היתה שמדובר בתוצאה של חוסר המודעות לנושא בקרב גברים והעובדה שבניגוד לנשים, הם אינם עוברים ממוגרפיה באופן סדיר.

למרות שלא כל הגורמים לסרטן השד בגברים ברורים, ישנם גורמים מסוימים שנקשרו כמגדילים את הסיכון לסרטן השד בקרב נשים והם נחשבים כגורמי סיכון גם בגברים. הגורם הראשון הוא גיל, שמשפיע ביחס ישר על הסיכויים לחלות בסרטן השד ככל שהוא עולה. בדומה לנשים, גם היסטוריה משפחתית של סרטן השד מעלה את הסיכון לפתח את המחלה, בעיקר בנוכחות של הגנים BRCA1 ו-BRCA2. בנוסף, גברים שנולדו עם תסמונת קליינפלטר - מצב מולד שבו זכר נולד עם כרומוזום X נוסף (כך שיש לו "יותר חומר תורשתי נשי"), גם מהווה גורם סיכון. גורמי סיכון אחרים כדוגמת עישון, השמנת יתר, חשיפה לקרינה וצריכת אלכוהול גבוהה, משותפים ככל הנראה לגברים ולנשים.

סימנים לסרטן שד בגברים

הסימנים הנפוצים ביותר של סרטן השד בגברים הם גושים או נפיחות באזור השד וגדילה של בלוטות לימפה בבית השחי. שינויים של עור השד, דוגמת הופעת נקודות (כמו קליפה של תפוז) או כיווצים של העור גם הם סימני אזהרה חשובים. בנוסף, שינויים במבנה הפטמה - שקיעה שלה, הופעת אודם בפטמה או בעור שסביבה.

חשוב לדעת כי קיים בגברים גם מצב רפואי שנקרא גניקומסטיה, שהוא הגדלה שפירה של רקמת שד. מצב זה שכיח בפעוטות בשל מעבר של הורמוני מין נשיים דרך השילייה, אך הוא יכול להופיע גם במתבגרים וכן בגברים מבוגרים ובמי שסובלים מעודף משקל. גניקומסטיה אינה סרטן שד והיא תופעה שפירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully