וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המומיות האלה גילו שהמחלה המודרנית השכיחה הייתה כבר בתקופתם

כל השנים האלה האשמנו את אורח החיים המודרני בהיווצרות מחלות לב כמו טרשת נפוצה, אבל מחקר ראשון מסוגו שנעשה במומיות הראה שמדובר בבעיה בריאותית שהייתה שכיחה הרבה לפני העידן המודרני רווי הג'אנק פוד והבינג'

מומיה מצרית במוזיאון הבריטי בלונדון. ShutterStock
הטכנולוגיה החדשנית איפשרה לזהות הצטברות של כולסטרול במומיות. מומיה/ShutterStock

אנחנו חיים בתקופה שבה כל הזמן מזהירים אותנו מאורח החיים המודרני ומתגעגעים לימים של פעם, לפני שהגיעו המזון המעובד, השתייה הממותקת והרביצה מול המסכים וקלקלו אותנו. האזהרות האלה מוצדקות: מחלות לב הן הסיבה השנייה לתמותה בישראל ובעולם. התזונה העשירה בשומן מובילה לעורקים סתומים מכולסטרול. הוסיפו לזה כושר ירוד ועוד כמה הרגלים רעים, ומשם הדרך להתקף לב קצרה.

מחקר חדש שנעשה ביוסטון בארה"ב בדק מומיות - כלומר בני אדם רחוקים מרחק אלפי שנים מהעידן המודרני, ומצא סימנים לאותו סוג של עורקים סתומים בכולסטרול שמוכר לנו מההווה שלנו. החוקרים במרכז המדעים לבריאות באוניברסיטת טקסס ניתחו שרידים חנוטים שבוצעו והממצאים הראו שלאנשים שחיו בתקופת צ'ינצ'ורו המאוחרת (תרבות מוקדמת בצ'ילה בין השנים 700-1500 לפני הספירה) היו עורקים סתומים בהרבה ממה שהעריכו.

עד עכשיו, בכל פעם שחוקרים היו מנתחים את הלב או את העורקים בשרידים חנוטים, כלומר מומיות, נעשה שימוש בסריקת CT. אבל סריקות אלה מסוגלות לזהות רק הצטברות של סידן, לא כולסטרול. מה שהופך את המחקר הזה לפורץ דרך הוא שהשתמשו בו בפעם הראשונה אי פעם בטכניקת הדמיה חדשנית (ספקטרוסקופיה אינפרה-אדום) שמסוגלת לזהות כולסטרול אצל מומיות קדומות.

בהודעה שפורסמה בתקשורת הסביר החוקר הראשי ד"ר מוחמד מדג'יד את תהליך ההדמיה: "צנתר מונח על הדגימה והוא שולח איתותים. האותות מוקפצים אל הרקמה וממנה חזרה. אתה יכול להבין את ההבדל בין מרכיבי רקמות שונים מכיוון שלכל אחד מהם חתימה מולקולרית ייחודית, כמו טביעת אצבע".

כולסטרול: הדמייה של הצטברות פלאק בעורק. ShutterStock
אז מה גרם לזה אצל אבות אבותינו? כנראה עשן, חיידקים וגנטיקה גרועה. הצטברות כולסטרול בעורק/ShutterStock

הדגימות המנותחות נלקחו מרקמת העורקים של שלושה גברים חנוטים ושתי נשים, שעל פי החישובים היו בטווח הגילאים 18-60 כשמתו, כלומר לא היה מדובר במחלה של זקנים (בישראל של שנות האלפיים מחלות לב שכיחות בעיקר בקרב גברים בגילאי 45 ונשים בגיל השלישי). נראה כי שלוש מתוך חמש המומיות מתו מדלקת ריאות, אחת מאי ספיקת כליות ואחת מסיבה לא ידועה. המקור של ארבע מהן היה מדרום אמריקה, והחמישית הגיעה מהמזרח התיכון. על פי ההערכה, כל החמישה חיו בין השנים 2000 לפנה"ס ועד 1000 לספירה.

מחלת העורקים שהתגלתה בדגימות החנוטות היא טרשת עורקים. מחלה זו נוצרת מהצטברות רובדי כולסטרול בעורקים והיא מונעת את זרימת הדם העשירה בחמצן בגוף ובכך גורמת להתקפי לב. הצטברות כולסטרול בעורקים מתרחשת בשלבים הראשונים של הטרשת, ואילו הצטברות של סידן היא סימן ההיכר של המחלה בשלבים המאוחרים שלה. לדברי מדג'ד, שיטות הניתוח הקודמות, שנשענו רק על זיהוי סידן, זיהו רק כמחצית מהיקף השכיחות של המחלה בקרב עמים קדומים.

מחלות לב לא שייכות רק לעידן המודרני

אם כך, נשאלת השאלה מה גרם להצטברות כל כך גבוהה של כולסטרול בגופם של אנשים שחיו לפני אלפי שנים, כשהמזון שלהם היה טבעי לחלוטין והם בוודאי חיו חיים פעילים יותר מבחינה פיזית? החוקרים מעריכים שהגורמים הם עשן מסיבי שיצא מבורות האש שלהם, זיהומים נגיפיים וחיידקיים שלא טופלו וגנטיקה לא מוצלחת.

מדג'יד וחוקריו מתכוונים להמשיך לחקור בנושא ומסכמים: "רצינו לבדוק אם מחלות לב הן משהו ששייך לעת המודרנית, ומסתבר שמדובר בבעיה שקיימת כבר הרבה מאוד זמן. הטכנולוגיה החדשנית שבה השתמשנו היא כלי מבטיח לחקר מומיות עתיקות מתרבויות שונות כדי לקבל תובנה לגבי מקורותיה של טרשת העורקים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully