וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האישה הזו התבלבלה בין וואסבי לאבוקדו, והגיעה לבית חולים

אישה כבת 60 הגיעה לחדר המיון בסורוקה בעקבות סימפטומים של "תסמונת הלב השבור". בירור קצר העלה שהסיבה לכך היא כמות גדולה של וסאבי שהיא אכלה יום לפני, כי חשבה שמדובר באבוקדו

כפית עם וסאבי (חזרת יפנית). ShutterStock
זהירות, המוצג בתמונה אינו אבוקדו! כפית עם וסאבי/ShutterStock

הסיפור הבא הוא אמנם מקומי, אבל הצליח להגיע גם לכתב העת העולמי BMJ מרוב שהוא מוזר: אישה בת 60 אכלה כל כך הרבה ווסאבי, מתוך מחשבה שמדובר באבוקדו, עד שלקתה בליקוי ייחודי בתפקוד של הלב - מצב שקורה בדרך כלל בעקבות לחץ רגשי או פיזי עז.

כמו הרבה סיפורים טובים, הכל התחיל בחתונה. לא ברור עדיין כיצד בלבלה האורחת באירוע בין תלולית הווסאבי שהוגשה ובין אבוקדו, ובעיקר לא ברור איך היא לא זיהתה כבר בביס הראשון שלא מדובר בפרי הירוק, אבל למחרת היא מצאה את עצמה בבית החולים סורוקה בבאר שבע. "אחרי שאכלה את הווסאבי היא חשה לחץ פתאומי בחזה שהקרין לזרועותיה, ונמשך כמה שעות", מסביר הדיווח מבית החולים. "היא החליטה לא לעזוב את החתונה והכאב התחיל להירגע. למחרת היא חשה חולשה ואי נוחות כללית, וזה הוביל אותה לפנות להערכה רפואית".

מעבר למחויבות המרשימה שהפגינה האורחת בחתונה לאירוע, גם מנקודת מבט רפואית מדובר במקרה ראוי לציון: אכילת הוואסאבי הביאה את הלב שלה למצב שנקרא Takotsubo קרדיומיופתיה, שהסימפטומים שלו נוטים להיראות כמו התקף לב, כולל כאבים בחזה קשיי נשימה והזעה מוגברת. הכינוי שניתן למצב רפואי זה הוא "תסמונת הלב השבור" לאחר שזיהו שלעתים קרובות היא התרחשה לאחר אובדן של בן זוג, קרוב משפחה או חבר.

אחד עד שני אחוזים מהחולים שמגיעים לחדרי המיון עם סימפטומים זהים להתקף לב מאובחנים כסובלים מתסמונת הלב השבור, וברוב המקרים מדובר בנשים. אגב, התסמונת נקראת takotsubo על שמה של צנצנת יפנית ללכידת תמנונים, כיוון שהחדר השמאלי של הלב מקבל צורה שמזכירה אותה.

לב אנושי. ShutterStock
מה היה שם בווסאבי ששבר לה את הלב? לב אנושי/ShutterStock

כאמור, בדרך כלל מופיעה התסמונת בעקבות לחץ רגשי או פיזי עז ופתאומי, ומחקה את אוטם שריר הלב. לא ברור מה בעצם גורם לה מבחינה פיזית, והיא מעולם לא נקשרה למזונות מסוג כלשהו לפני כן (למעט תגובה אנפילקטית קשה בגלל אלרגיה, שאינה רלוונטית). מצוות המרכז הרפואי של אוניברסיטת סורוקה נמסר: "למיטב ידיעתנו, זהו הדיווח הראשון על קרדיומיופתיה של טקוטסובו שנגרמה כתוצאה מצריכת ווסאבי". אולי דווקא המקרה יוצא הדופן הזה יכול לספק רמזים בעלי ערך, לאור העובדה שהפעם לא לחץ הוביל אליה אלא משהו בווסאבי עצמו.

במקרים מסוימים עלולה הטקוסובו קרדיומיופתיה להוביל לבעיות לב חמורות יותר, אבל רוב האנשים שחווים אותה מתאוששים לחלוטין. החדשות הטובות הן שלאחר חודש של טיפול חזרה האישה לבריאות תקינה והיא כבר יכולה לקחת חלק באירועים החברתיים הבאים בחייה. סביר להניח שבפעם הבאה היא כבר תהיה קצת יותר חשדנית לגבי האופציות בבופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully