וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזו פעילות גופנית תשמור הכי טוב על המוח שלכם?

שתי בשורות טובות יש במחקר הנוכחי: הראשונה היא שפעילות גופנית באמת יכולה להגן על המוח שלנו מפני מחלות כמו אלצהיימר, והשניה היא שאף פעם לא מאוחר להתחיל לעשות אותה. אז כמה פעילות גופנית זה מספיק?

מחתת אלצהיימר יכולה להתחיל אפילו עשרות שנים לפני הופעת התסמינים/מערכת סיםור בדקה

בווידאו: הסימנים למחלת האלצהיימר יכולים להגיע עשרות שנים לפני

חצי שעה של פעילות אירובית ארבע עד חמש פעמים בשבוע עשויה למנוע או להאט את הירידה הקוגניטיבית בקרב מבוגרים שיש להם סיכון גבוה להתפתחות אלצהיימר, כך עולה ממחקר שפורסם ביום שלישי בכתב העת Journal of Alzheimer Disease.

המחקר שנערך על ידי אוניברסיטת UT בדאלאס, טקסס, כלל אנשים בגילאי 55 ומעלה עם לקות קוגניטיבית קלה. הנבדקים חולקו באקראי למשך שנה לשני סוגי פעילות גופנית: פעילות אירובית או מתיחות וחיטוב. לדברי החוקרים, גם אירובי וגם מתיחות עשויים למנוע או להאט את הירידה הקוגניטיבית, אולם לאימון אירובי היה יתרונות רבים יותר בהפחתת הצטמקות רקמות המוח בהיפוקמפוס מאשר למתיחות. ההיפוקמפוס הוא אזור במוח החיוני לזיכרון.

אף אחד מסוגי התרגילים לא מנע מהצטברות של עמילואיד - סימן ההיכר של מחלת האלצהיימר - להמשיך להתפתח במוחם של 70 המבוגרים שהשתתפו במחקר. אולם הסריקות שנערכו להם הראו הראו כי אצל אלה שעשו התעמלות אירובית הייתה התנוונות איטית יותר בהיפוקמפוס בהשוואה לאלה שעשו אימוני גמישות.

עוד בוואלה!

חוקרים גילו: קצר התקשורת שגורם לאלצהיימר

לכתבה המלאה
מוח. Giphy
מספקת הגנה למוח. גיף של מוח/Giphy

עמילואידים הם משקעים בלתי-מסיסים של חלבון, שהמרכיב העיקרי שלהם מכונה עמילואיד בטא. בשנות ה-90 המוקדמות הועלתה ההשערה שעמילואיד בטא הוא הגורם העיקרי למחלת האלצהיימר, ומאז היא זכתה לאישושים מחקריים רבים. עם זאת, עדיין לא ברור מה גורם ליצירת המשקעים הללו, וגם לא מה מנגנון הפעולה שלהם, שיוצר את תסמיני המחלה בפועל.

אף פעם לא מאוחר להתחיל

"הממצא החיובי הוא שהתערבות של פעילות גופנית הפחיתה באופן ספציפי את הצטמצמות מרכז הזיכרון במוח בקרב אנשים הסובלים מהשלב הסימפטומי המוקדם ביותר של מחלת אלצהיימר", אמר לאתר ה-CNN, הנוירולוג ד"ר ריצ'רד אייזקסון, שהקים את המרפאה למניעת אלצהיימר בבית הספר לרפואה ווייל קורנל בניו יורק.

"מרבית הרופאים מאמינים בכוחה של פעילות גופנית לתמוך בבריאות מוחית כללית, אך פחות מאמינים כי פעילות גופנית יכולה להשפיע באופן ספציפי על אנשים עם אלצהיימר מוקדם", אמר אייזקסון. "מחקר זה מקרב אותנו צעד אחד קרוב יותר להבין את ההשפעות בקרב אנשים בעלי סמנים ביולוגיים של אלצהיימר".

אמנם יש צורך במחקרים גדולים בהרבה, אבל החוקרים במחקר הנוכחי מציעים לכל מי שחושש מירידה קוגניטיבית או אלצהיימר לשקול להוסיף פעילות גופנית לחיי היומיום שלו. למרות שכדאי להתחיל להתאמן בשלב מוקדם של החיים, "לא מאוחר לקבל את היתרונות של פעילות גופנית אפילו בשלהי החיים כאשר יש כבר גושים עמילואידים במוח", אמרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully