וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נער בן 17 התעוור מאכילת יתר של צ'יפס וחטיפים

בעקבות שנים של "אכילה בררנית" שכללה בעיקר ג'אנק-פוד, המתבגר הבריטי סובל מאובדן ראייה בלתי הפיך ומתת-תזונה כתוצאה ממחסור חמור בוויטמינים. לאחר שקיבל תוספי תזונה הוא הופנה לשירותי בריאות הנפש לטיפול בהפרעת אכילה

צ'יפס. ShutterStock
טעים בטירוף, אבל אפשר צלוחית של רוטב ויטמינים בצד? מנת צ'יפס/ShutterStock

צעיר בן 17 מהעיר בריסטול באנגליה הגיע לבדיקת עיניים בעקבות הידרדרות משמעותית בראייה שלו. תוצאות הבדיקה הראו שמצב הראייה שלו חמור עד כדי כך שהוא עומד בקריטריון הנדרש בחוק להגדרה של עיוורון.

בדיקות נוספות הראו שהנער סובל מנזק תזונתי כתוצאה ממחסור חמור בוויטמינים, וסקירת התזונה הקבועה שלו הבהירה מיד את הסיבה לכך: מאז שהוא סיים את בית הספר היסודי, הנער הזה אכל רק צ'יפס, חטיפים, לחם לבן ובשר מעובד.

המתבגר, ששמו לא פורסם, ביקר אצל רופא המשפחה שלו כשהיה בן 14 בגלל חולשה ותחושת עייפות. בעקבות זאת הוא אובחן עם חוסר בוויטמין B12 ונרשמו לו תוספי מזון, אך הוא לא התמיד בטיפול ולא שינה את תזונתו. שלוש שנים לאחר מכן הוא הגיע לבית החולים לעיניים בבריסטול בגלל אובדן ראייה מתקדם, והסיפור דווח בכתב העת Annals of Internal Medicine.

ד"ר דניס אטן, שטיפלה בו בבית החולים, סיפרה כי "התזונה היומית שלו התבססה על צ'יפס מקומי ובנוסף הוא נהג גם לנשנש חטיפים ומדי פעם פרוסות לחם לבן ופרוסות חזיר. פירות וירקות לא ממש היו שם. הוא הסביר זאת כרתיעה ממרקמים מסוימים של אוכל שהוא לא יכול היה לסבול, ולכן אלה היו סוגי האוכל היחידים שהוא הרגיש שהוא יכול לאכול".

ההגדרה הרפואית למצבו של המתבגר היא נוירופתיה אופטית תזונתית (Nutritional Optic Neuropathy). מלבד רמה נמוכה של ויטמין B12 התגלה גם חוסר במינרלים חשובים אחרים - נחושת, סלניום וויטמין D. הוא לא היה במצב של עודף משקל או תת-משקל, אבל בהחלט סבל מתת-תזונה. ניתן לטפל בנוירופתיה אופטית תזונתית כאשר יש אבחון מוקדם. כשהמצב לא מטופל במשך זמן רב הסיביים העצביים בעצב האופטי מתים והנזק הופך להיות בלתי הפיך.

"הוא איבד מינרלים מהעצם שלו, וזה היה די מזעזע עבור ילד בגילו", הסבירה ד"ר אטן, "היו לו שטחים מתים ממש באמצע שדה הראייה שלו. זה אומר שהוא לא יכול לנהוג וקשה מאוד לקרוא, לראות טלוויזיה או להבדיל בין פרצופים. הוא כן יכול להסתובב באופן עצמאי כיוון שהראייה ההיקפית שלו לא נהרסה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מלבד תפוחי אדמה בשמן עמוק, פירות וירקות לא היו שם/מערכת וואלה!, צילום מסך

אכילה בררנית (fussy eating) מוגדרת כמצב שבו ילד מוכן לאכול רק סוגי מזון ספציפיים ולרוב מעטים, ונמנע בעקשנות משאר המאכלים. תופעה זו עלולה להוביל לחסרים תזונתיים חמורים שפוגעים בתהליך הגדילה וההתפתחות. על פי ד"ר אטן, מקרים כמו אלה נדירים, אך חשוב שההורים יהיו מודעים לנזק האפשרי שיכול להיגרם כתוצאה מאכילה בררנית ולטפל בזה, באמצעות עזרה מקצועית וגם בעזרת שילוב מאכל חדש אחד בכל ארוחה, באופן רגוע.

"טבליות מולטי ויטמין יכולות להשלים תזונה, אך אינן מהוות תחליף לאכילה בריאה", הסבירה ד"ר אטון. "הרבה יותר טוב לקבל את הוויטמינים הנחוצים באמצעות תזונה מגוונת ומאוזנת. יותר מדי מוויטמינים מסוימים, למשל ויטמין A, עלולים להיות רעילים. ולגבי טבעונים, הנמצאים בסיכון מוגבר לבעיות ראייה הקשורות למחסור B12, מומלץ למצוא מקור חלופי לבשר. שמרים תזונתיים למשל הם דרך טובה לעשות זאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully