וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שקעקועים בצבעים בהירים עלולים לעשות לגוף שלכם

קעקוע חדש זה סיבה לחגיגה, אבל למה לפעמים הוא מוביל לתופעות כמו נפיחות ואדמומיות? מחקר חדש גילה חלקיקי מתכת רעילים בבלוטות הלימפה אצל מקועקעים, ומצא שהסיבה לכך לא נעוצה רק בהגיינה של הציוד או בבחירת הדיו, גם למחט יש משמעות

אישה עושה קעקוע צבעוני. ShutterStock
לא לשכוח לבקש מחט חדשה. אישה עושה קעקוע צבעוני בזרוע/ShutterStock

קעקועים הם חלק מחיינו כבר אלפי שנים והם ממש לא עומדים להיעלם. להיפך - נראה שבשנים האחרונות הם פופולאריים במיוחד והפכו לאקססורי אופנתי מקובל במיינסטרים. אחת הסוגיות שמעסיקות את חובבי הז'אנר היא אם להוסיף לקעקוע צבע או לא, ועכשיו אפשר להוסיף למצדדים בגרסת השחור-לבן גם טיעון בריאותי.

לא מעט אנשים שעושים קעקוע מדווחים על תופעות לוואי כמו אדמומיות, נפיחות או פריחות באזור, ועד לאחרונה רוב המומחים האמינו שהסיבה לכך היא הדיו שבו נעשה שימוש. כעת, חוקרים מהמתקן האירופאי לקרינת סינכרוטרון (ESRF) בגרנובל, צרפת, גילו שניקל וכרום, שהם אלרגנים, מופרשים לגוף דווקא מהמחט כתוצאה מבלאי שלה.

החוקרים מצאו שהדבר קורה בקעקועים צבעוניים בלבד, כאשר נעשה שימוש בפיגמנט מסוים בצבע. הפיגמנט נקרא דו תחמוצת טיטניום ולעיתים קרובות הוא מעורבב בצבעים בהירים כמו כחול, ירוק ואדום. השימוש בפיגמנט עלול לשחוק את מחטי הקעקוע ולגרום לחלקיקי מתכת להיכנס לגוף. הדבר אינו מתרחש כאשר משתמשים בדיו שחור פחמן, שהוא רך יותר.

אינס שרייבר, מדען ב-ESRF, הסביר כיצד גילה הצוות את הקשר למחט: "מצאנו במחקרים קודמים חלקיקי מתכת בבלוטות הלימפה של אנשים מקועקעים. החלקיקים נעו בין 50 ננומטר - קטנים כמו מולקולת DNA, לאורך שני מיקרומטר - בערך בגודל של תא חיידק. חלקיקי ננו נחשבים מסוכנים יותר כיוון שיש להם שטח פנים בנפח, מה שעלול לגרום לשחרור פוטנציאלי של כימיקלים רעילים יותר. ניסינו למצוא את הקשר בין ברזל, כרום וניקל לבין צבעי הדיו. לאחר שבחנו כמה דגימות רקמות אנושיות הבנו שיש כנראה עוד משהו, ואז חשבנו לבדוק את המחט. זה היה רגע ה'אוריקה' שלנו".

בחורה עם קעקועים אוכלת גלידה. ShutterStock
בחרה בדיו שחור פחמן והשאירה את הצבעים הבהירים לגלידה. בחורה מקועקעת בזרוע עם גביע גלידה/ShutterStock

החלקיקים המתכתיים האלה עשויים להסביר חלק מהתגובות הרעות שיש לאנשים מסוימים לקעקועים, והחוקרים מתכוונים לחקור השפעות בריאותיות נוספות של מתכות בקעקועים. "לרוע המזל, כיום איננו יכולים לקבוע את ההשפעה המדויקת של הגילוי על בריאות האדם ועל התפתחות אפשרית של אלרגיה הנובעת מבלאי של מחט הקעקוע", אמר שרייבר. "מדובר בהשפעות ארוכות טווח שנוכל להעריך רק במחקרים אפידמיולוגיים ארוכי טווח המפקחים על בריאותם של אלפי אנשים לאורך עשורים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully