וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגורם המפתיע שיכול לשנות את כמות הזיעה שלכם

30.7.2017 / 15:04

גם לכם יש קעקוע על הגוף? אם כן, כדאי שתדעו, במיוחד במהלך הקיץ, שיש סיכוי שהוא משנה את כמות הזיעה שיוצאת לכם מהגוף. איך זה קורה? ככה

5 עובדות על קעקועים/מערכת וואלה! News

בווידיאו: 5 דברים שלא ידעתם על קעקועים

חשבתם שקעקועים זה רק ליופי? מסתבר שיש להם עוד השפעות. על פי מחקר חדש, כמות ומליחות הזיעה יכולים להשתנות לאחר שעשיתם קעקוע. הממצא המפתיע הזה הוא בעיקר בעל משמעות עבור ספורטאים שקעקועים גדולים מעטרים את גופם, אבל הוא תקף גם עבור אנשים שעל גופם כמה קעקועים, קטנים או גדולים.

קעקועים נעשים באמצעות מחטים שעוברות את השכבה החיצונית של העור (האפידרמיס) וחודרות לתוך הדרמיס, שמהווה את השכבה העמוקה של העור, שם נמצאות גם רוב בלוטות הזיעה. הגוף מזהה את כניסת המחטים אל העור כמשהו חריג ולא נורמלי, ולכן מערכת החיסון נקראת להגן על איזורים אלה. חלק מהתאים סוחבים איתם חלקים זעירים מהדיו החדש לאזורים שונים, בעיקר לבלוטת הלימפה – שם הם מתפזרים. תאים חיסוניים אחרים מתמזגים עם הדיו הנותר, כך ששניהם הופכים לתושבי קבע באותו אזור. תיקון האזור שבו נעשה הקעקוע על ידי תאים נוספים אורך לרוב כמה שבועות.

קעקועים אומנם הופכים נפוצים יותר ויותר, אבל נדמה כי לא קיימים יותר מדי מחקרים בנושא, בטח לא כאלה שבחנו את ההשפעה שלהם על בלוטות הזיעה והתפקוד שלהן. בדיקה שכזו נראית חשובה, שכן בלוטות הזיעה אמצעי קירור טבעי של הגוף. הזעה משחררת גם נתרן ואלקטרוליטים אחרים.

עוד בנושא:
לנצח את הזיעה: כך תילחמו בשלושת הסוגים העיקריים שלה
אני רק שאלה: איך קעקועים נשארים על הגוף לכל החיים?

שחקני ניו יורק ניקס כרמלו אנתוני, דרק רוז. AP
כרמלו אנתוני. איך הוא מצליח להתקרר?/AP

לאחרונה, חוקרים במכללת אלמה שבמישיגן, החליטו לבחון מקרוב איך עור מקועקע מזיע. במחקרם, שפורסם לאחרונה בכתב העת Medicine & Science in Sports & Exercise, הם גייסו צעירים בריאים עם קעקוע בצד אחד של גופם העליון. חלק מהקעקועים היו חדשים ואילו אחרים היו בני כמה שנים.

לאחר מכן החוקרים הניחו תחבושות קטנות על העור המקועקע ועל העור הלא מקועקע. תחבושות אלה הכילו חומר המעודד הזעה. לאחר שהעור נחשף לחומר, החליפו המדענים את התחבושות לדיסקים קטנים בצורת ספירלה שנועדו לספוג את הזיעה. המתנדבים לבשו את הדיסקים האלה במשך 20 דקות, בעוד עורם מזיע.

הזיעה לא הייתה שווה בכל צד, אולם עד מהרה גילו המדענים, לאחר שהוציאו את הדסקית ושקלו אותה, שהדסקיות שהיו ממוקמות מעל העור המקועקע היו קלות הרבה יותר. למעשה, עורו המקועקע של כל אחד מהנחקרים הפיק מחצית מכמות הזיעה שהייתה על עורו הלא מקועקע. ההרכב של הזיעה גם היה שונה. הזיעה שהגיעה מהעור המקועקע הכילה כמעט פי שניים מכמות הנתרן מהצד המקביל, הלא מקועקע. אחד הממצאים המעניינים היה שלא משנה בן כמה היה הקעקוע, התוצאות נשמרו.

עוד באותו נושא

שעות אחרי שעשה קעקוע, צעיר נכנס למים ומת מזיהום נדיר

לכתבה המלאה
בחורה עם קעקועים אוכלת גלידה. ShutterStock
כולם מזיעים, אבל מקועקעים מזיעים פחות/ShutterStock

"ממצאים אלו מצביעים על כך שהסיבה הבסיסית לשינויים בזיעה עשויה לכלול שינויים קבועים בעור לאחר קעקוע", הסבירו החוקרים. לטענתם יש סיכוי שכמה חתיכות של צבע חסמו חלק מבלוטות הזיעה. למרות זאת, ככל הנראה תאים דלקתיים שמשתנים, משנים את הסביבה הכימית בתוך אזור זה של העור באופן שמאט את התגובה של בלוטות הזיעה ומשפיע על כמות הנתרן המשולבת מהתאים הסמוכים לתוך הזיעה.

אומנם מדובר במחקר קטן שנערך בניסוי מבוקר ולא דרש מהמשתתפים להזיע באופן טבעי, אך החוקרים מתכוונים כעת לערוך מחר גדול ומקיף יותר שיכלול גם אנשים מבוגרים יותר. יחד עם זאת, החוקרים מבהירים כי אין מה לדאוג, וגם אנשים מקועקעים מזיעים מספיק כדי לקרר את הגוף ולשמור על חום תקין. "הגוף מפצה", הסבירו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully