פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      זו הסיבה שאתם ישנים עם שמיכה למרות שחם בחוץ נורא

      למרות החום בחוץ כמעט כולנו עדיין נעדיף לישון את הלילה כשאנחנו מכוסים בסדין או שמיכה דקה. מה המנגנון שעומד מאחורי ההחלטה התמוהה הזו בחודשי אוגוסט, ואיך תשיגו שינה טובה בהרבה?

      אישה עייפה שוכבת במיטה (ShutterStock)
      החום מקשה עלינו להרדם. אישה שוכבת במיטה (צילום: shutterstock)

      מזג האוויר בקיץ לא רק הורס לנו את הפן והפאסון, אלא גם את השינה. ולמרות שהחום מקשה עלינו להירדם וגם לפעמים מקשה עלינו להישאר רדומים, אנחנו לא מוותרים על הסדין או השמיכה. למה זה קורה בעצם?

      שינויים בחום הגוף לאורך היממה הם חלק בלתי נפרד מתהליכים שקשורים לשעון הביולוגי, והטמפרטורה של הגוף אינה קבועה. בין שעות הבוקר לשעות הצהריים חלה עלייה קלה בחום הגוף בעוד שטמפרטורת הליבה של הגוף מגיעה לשפל שלה באמצע הלילה. במילים אחרות, ירידה קלה בחום הגוף היא אחד מהתהליכים הפיזיולוגים שמכינים את הגוף לקראת שינה.

      בשל השינויים שחלים בטמפרטורת הגוף לקראת השינה ובמהלכה, לטמפרטורה נוחה יש קשר ישיר לנוחות ולאיכות השינה. חדר חם מדי יקשה על הגוף להוריד את טמפרטורת הליבה שלו לקראת השינה, ואילו חדר קר מדי יפגע באיכות השינה במהלך הלילה. שינה עם שמיכה או סדינים היא בעצם הדרך לשמור על אנרגיה כך שניתן יהיה להפנות אותה בלילה למערכות אחרות כמו עיכול.

      במזג אויר חם וללא אמצעי קירור כמו מזגן, המצב מעט שונה, מפני שהכיסוי מעלה את טמפרטורת הגוף ועלול לבלבל את השעון הפנימי שלנו ולבסוף גם להעיר אותנו. הסיבה לכך היא שהגוף פועל על מנת לצנן את עצמו, ופעילות זו מפריעה לשינה.

      מזגן מזגנים (ShutterStock)
      לא קשור רק במזגן. איש מדליק מזגן (צילום: shutterstock)

      העניין הוא ששינה עם כיסוי לרוב אינה תלויית טמפרטורה, אלא מדובר בהרגל מרגיע עבור הרבה אנשים. במהלך שנת REM, רמות הסרוטונין יורדות. סרוטונין הוא מעביר עצבי שמווסת את השינה ואת התיאבון ומשפר את מצב הרוח. השימוש בשמיכות, קשור לרמות גבוהות יותר של סרוטונין, כלומר שהכיסוי בשמיכה או סדין יכול דווקא לעזור לנו לישון טוב יותר. מומחים מציעים כי יתכן וכבדות המצעים גורמת לגירוי ולחץ עמוק המפעילים את מערכת העצבים הפאראסימפתטית האחראית לפעולות הרגעה ושימור כשהגוף נמצא במנוחה.

      אז מה עושים אם אתם עדיין רוצים להשאר מכוסים אבל גם ליהנות משנת לילה טובה? מומחים מציעים כמה פתרונות, ביניהם להתקלח מקלחת חמה ממש לפני השינה, להתכסות במצעים נושמים כמו מצעי במבוק, ללכת לישון עם תחתונים בלבד, או אפילו עירומים, והפתרון האולטימטיבי - לישון עם רגל אחת מציצה מתחת לשמיכה - ככה תאפשרו לגוף לפלוט את החום הנדרש ותוכלו לישון שנת לילה איכותית.