פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      מחקר קובע: זו כמות כוסות הקפה שתעשה לכם מיגרנה

      אם מיגרנות הן דבר שבשגרה אצלכם, אתם בטח יודעים שקפאין הוא אחד הטריגרים שגורמים להופעתן. כעת חוקרים מנסים לקבוע כמה כוסות קפה הן יותר מדי בשבילכם - ומתי כדאי להפסיק כדי להרחיק את כאבי הראש החריפים

      גיף קפה קר (Giphy)
      אתם לא חייבים לוותר עליו. קפה קר (צילום: Giphy)

      מיגרנות הן סיפור לא נעים בכלל - בעבור חלק מהאנשים הן מובילות לשיתוק של ממש וחוסר יכולת לבצע אפילו את הפעולות הפשוטות ביותר. מחקרים בעבר כבר הזהירו כי רכיבים שונים בתזונה שלנו עלולים להגביר את הסיכון למיגרנות ולהחריף את עוצמתן. רכיבים אלו כוללים בין היתר אלכוהול, מונוסודיום גלוטמט, חומרים משמרים וכמובן קפאין.

      לכן, מי שנוטים לסבול ממיגרנות מאמינים שכדי להימנע מהן, הם צריכים לוותר על אחד המשקאות האהובים בעולם - קפה. עם זאת, מומחים מדגישים כי לא מוכרחים לוותר לגמרי על הקפה כדי להרחיק את כאבי הראש העוצמתיים - אלא פשוט לדעת איפה עובר הגבול בין התרומה שלו לבריאות, לערנות ולתפקוד המוח - לבין פגיעה אפשרית וכואבת למדי בכל אלו.

      במחקר ראשון מסוגו שפורסם בכתב העת The American Journal of Medicine, ניסו חוקרים להבין כמה כוסות קפה עלולות להוות טריגר להופעת מיגרנות בקרב מי שנוטים לסבול מהן. לטובת המחקר הם עקבו אחר כמעט 100 אנשים שסובלים ממה שנקרא "מיגרנות אפיזודיות" - כלומר התקפים בתדירות של לפחות פעמיים ולא יותר מ-15 בחודש. אלו שחווים יותר מ-15 התקפים בחודש מוגדרים כמי שסובלים מ"מיגרנות כרוניות".

      עד שתי כוסות ביום

      בממוצע, משתתפי המחקר דיווחו כי חוו שמונה התקפי מיגרנה בששת השבועות שבהן נערך המחקר. החוקרים עקבו בקפידה אחר הדיווחים של משתתפי המחקר על כמות כוסות הקפה ששתו וההתקפים שחוו בכל יום. כדי לאמת את אמינות התוצאות, החוקרים לקחו בחשבון גם גורמים שעלולים להשפיע של הנתונים, לרבות צריכת אלכוהול, לחץ נפשי, פעילות גופנית ובעיות בשינה.

      בסופו של דבר הם קבעו כי כאשר אנשים שותים שלוש כוסות קפה או יותר במהלך היום - הסיכון למיגרנה עולה במידה ניכרת. כאשר אנשים שותים עד שתי כוסות קפה - הסיכון נמוך כל כך עד שהחוקרים קבעו כי הכמות הזאת כלל לא משפיעה על הופעת המיגרנות.

      גיף כאב ראש הסופרנוס (Giphy)
      כאב ראש, כאב ראש, כאב ראש. גיף טוני סופרנו מחזיק את הראש (צילום: Giphy)

      עם זאת, בעבור אנשים שלא רגילים לשתות קפה ולא צורכים אותו בכל יום - הסיכון לסבול מהתקפי מיגרנה ניכר גם כאשר הם צורכים כוס אחת או שתיים. זאת מכיוון שהגוף שלנו מפתח עם הזמן עמידות לקפאין שגם מחלישה את ההשפעה שלו עלינו - וכאשר אנחנו צורכים אותו אחרי תקופה של התנזרות - אנחנו רגישים אליו הרבה יותר.

      קפה יכול גם להועיל?

      לא רק שצריכת קפה במידה מועטה לא גורמת למיגרנות - במקרים מסוימים, כך מדגישים החוקרים, היא יכולה אף לתרום לשיפור המצב. במאמר הנלווה למחקר ציינו החוקרים כי לקפאין יש תכונות שמפחיתות כאב ולכן במקרים מסוימים הוא יכול להועיל לאנשים שמתמודדים עם כאבים - אפילו כאבי ראש ומיגרנות. עם זאת, כמו בכל דבר בחיים, גם בצריכת קפאין חשוב שכל אחד ידע איפה עובר הגבול שלו ומתי הוא שתה יותר מדי.

      מי שהובילה את המחקר, ד"ר סוזאן ברטיץ' מאוניברסיטת הרווארד, מדגישה כי כאמור שתייה של עד שתי כוסות קפה ביום עשויה בהחלט להועיל לבריאות ולהפחתת כאבים בגוף, אך גם מודה כי דרושים מחקרים נוספים כדי לאמת את הנתונים. "אולם, מדובר בצעד ראשון וחשוב בדרך להבנת האופן שבו קפאין משפיע על שכיחות הופעת המיגרנות", סיכמה.