וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם שוקולד ויין אדום באמת גורמים למיגרנות?

ד"ר יניב עובדיה

13.3.2019 / 7:45

הרבה מאוד אנשים סובלים ממיגרנות ורובם מחפשים פתרונות תזונתיים שימנעו את כאב הראש הבא. אבל אם בוחנים את המחקרים בתחום, רואים שרוב המידע שקיים ברשת לא באמת מבוסס. הנה מה שבאמת עובד, ומה שלא

אישה צעירה שוכבת על הספה ואוחזת את ראשה בין שתי ידיה. ShutterStock
כאב ראש חזק מאוד עם אופי פועם. אישה סובלת מכאב ראש/ShutterStock

מיגרנה היא תופעה נפוצה מאוד שפוגעת באיכות החיים של הסובלים ממנה. על פי הערכות, אחד מכל חמישה ישראלים יחווה מיגרנות במהלך חייו. ילדים בכל גיל ומבוגרים (בעיקר נשים) חווים התקפי מיגרנה, המתאפיינים בכאב ראש חזק מאוד עם אופי פועם, המפריע לתפקוד. הכאב מופיע בצד אחד או בכל הראש ועלול להיות מלווה בבחילה ואפילו הקאות, וכן ברגישות לגירויים מהסביבה, כגון אור ורעש. בלי טיפול, מיגרנה עלולה להימשך עד יממה.

עוד בנושא:
האם מיגרנות בכלל נועדו להגן על המוח שלכם?
7 דברים שלא ידעתם שיכולים לגרום למיגרנות
הכל בראש: איך מבדילים בין כאב ראש למיגרנה?

מגוון סיבות עלולות לעורר מיגרנה והן כוללות מתח, שינויים הורמונליים אצל נשים (לרבות מחזור חודשי וחוסר התאמת גלולות למניעת היריון), הימנעות מאכילה לפרקי זמן ארוכים, שינויי מזג אוויר ושינה בלתי סדירה. למיגרנה קיים טיפול תרופתי שעשוי להפסיק את התקף הכאב תוך פחות משעה, וכאשר יש תדירות גבוהה של התקפי מיגרנה ניתן ליטול תרופה שאמורה למנוע הופעה של התקפים חדשים. עם זאת, מטופלים רבים חשים כי הטיפול התרופתי לא נותן להם מענה מספק.

האם התזונה שלנו גורמת להתפרצות המיגרנות?

ממצאים עדכניים מעולם המחקר מלמדים שלתזונה יש תפקיד אפשרי בהתפרצות מיגרנות, אך המחקרים על הקשר בין מאפייני תזונה ומיגרנות בבני אדם מעטים. זה אומר שכל המידע הקיים ברשת על מאכלים המעלימים מיגרנות או מסייעים למנוע אותן - מוטל בספק. עם זאת, ישנם כמה שינויים מומלצים באורח החיים שעשויים לעזור למנוע או להוריד את עוצמת המיגרנות:

1. התמודדות עם עודף משקל:
עודף משקל כרוני הוכח מחקרית כגורם סיכון אפשרי למיגרנות. אנשים שמנים הסובלים ממיגרנות צריכים להתייעץ עם תזונאי על ירידה במשקל ושינוי הרגלי אכילה, וכמובן - להתחיל לבצע פעילות גופנית.

2. לאכול באופן מסודר:
צום הוא גורם מוכר למיגרנה, כאשר משך ההימנעות מאכילה ושתייה נמצא בעל קשר ישיר לעוצמת כאב הראש. סביר מאוד להניח ששמירה על תזונה מאוזנת, המורכבת משלוש עד שש ארוחות ביום הכוללות ירק, וכן צריכת מים תדירה, מצמצמת תנודות חדות ברמות הסוכר בדם. הרגל תזונה זה מומלץ הן לצורך שמירה על אורח חיים בריא והן לצמצום מיגרנות.

צום. ShutterStock
צום הוא גורם מוכר למיגרנה. צלחת ריקה/ShutterStock

3. הימנעות מצריכת אלכוהול מופרזת
ידוע כי צריכת אלכוהול גבוהה מדי (בממוצע מעל שתי כוסות ביום לגברים ומעל כוס אחת לנשים) עלולה לעורר מיגרנות, בייחוד אם מעורב בכך הנגאובר. על אף שרבים מהסובלים ממיגרנות נמנעים מאלכוהול לחלוטין, ייתכן והקפדה על צריכת אלכוהול מתונה מספיקה על מנת להפחית את הסיכון למיגרנה.

שינויים תזונתיים שלא באמת יעזרו לכם

1. פחות קפה: אין כל הוכחה מדעית שהימנעות מקפאין מצמצמת או מונעת מיגרנה כלל, וגם לא גורמת לה.

2. בלי גלוטן: השכיחות של מיגרנות בקרב חולי צליאק גבוהה מאשר באוכלוסייה הכללית. רבים מחולי הצליאק המבוגרים שאינם מטופלים חווים שיפור בתסמיני המיגרנה לאחר הימנעות מוחלטת מגלוטן. עם זאת, לא נמצאה השפעה דומה אצל אנשים שלא סובלים מצליאק.

3. הגבלת פחמימות: תזונה דלת פחמימות או דלה מאוד בפחמימות (קטוגנית) עשויה להפחית את הסיכון למיגרנות, כפי שמתבטא במספר מחקרים מהעבר. יחד עם זאת, אין אפשרות לשלול כי הפחתת הסיכון נובעת מהפחתה במשקל המתלווה לשלבים הראשונים של תזונה זו.

ניוקי עם פטריות. ShutterStock
אתם לא חייבים לוותר על פחמימות. ניוקי/ShutterStock

4. שוקולד, יין אדום וגבינה צהובה: בעבר נחקרה היכולת של החומר טיראמין - המצוי בסוגים מסוימים של שוקולד, יינות אדומים ומוצרי חלב - לגרום למיגרנה. במחקרים מקדמיים אכן נמצא קשר אפשרי בין טיראמין להופעת מיגרנות, אולם במחקרי המשך (שזכו להד ציבורי קטן יותר), נשלל הקשר והתברר שצריכה ישירה של טיראמין אינה גורמת למיגרנה כלל.

אז מדוע אנשים רבים מדווחים על קשר בין אכילת שוקולד למיגרנות? קיימת סברה כי מטופלים רבים מייחסים את כאבי הראש לשוקולד עקב התשוקה למתוק בשלבים שקודמים להתקף המיגרנה. התשוקה למתוק עלולה להתרחש בשעות שקודמות להתקף המיגרנה, מבלי שנדע שזהו תהליך מקדים למיגרנה. תהליך זה כולל פיהוקים, השתנה מרובה, אי שקט ועצבנות. תופעות אלו קשורות אצל רבים בחשק לאכול דברים מסוימים, כמו שוקולד.

ומיתוס אחרון לסיום: מחקרים ספורים ושנויים במחלוקת הציגו קשר בין צריכת יין אדום להתפתחות מיגרנה אצל חלק מצומצם מהמשתתפים. עוד ידוע כי קבוצת חומרים בשם סולפיטים, המשמשת לשימור בתעשיית המזון ונמצא גם ביין אדום עלולה לעורר תסמינים הכוללים כאבי ראש. כאן חשוב לציין כי סולפיטים נפוצים בשימוש במגוון רחב של מזונות ואין הוכחה מחקרית על מרכיב כלשהו ביין האדום האחראי למיגרנות.

ד"ר יניב עובדיה הוא תזונאי-דיאטן קליני מוסמך, מאבחן, מייעץ, חוקר ומרצה בתזונה, סביבה ובלוטת התריס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully