וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר על מאות אלפי אנשים מציג מסקנה מבהילה על מקום העבודה שלכם

מרגישים שסביבת העבודה שלכם רעילה? שהבוס מתעמר בכם? שהעמיתים שלכם מוציאים אתכם מדעתכם? חוקרים שהחליטו לבדוק איך מקום העבודה משפיע על הבריאות הגיעו למסקנה שחשוב שתכירו

איך תאמצו אורח חיים בריא גם בעבודה - בלי להתאמץ מדי?/סיפור בדקה

בסרטון: שינויים קטנים ביום העבודה שיעשו אתכם בריאים יותר

אנחנו מבלים המון שעות בכל יום במקום העבודה - ואין ספק שזה משפיע על אינספור היבטים בחיים שלנו - הנשנושים במטבחון יכולים לפגוע מאמצים לשמור על המשקל, השעות הארוכות עלולות לפגוע במערכות היחסים שלנו והלחץ הנפשי שנלווה לעבודה יכול לא פעם לגבות מחיר יקר מבריאות הגוף והנפש. אולי אתם לא מייחסים לכך מספיק חשיבות, אבל אפילו למערכות היחסים שלכם עם הבוס, העמיתים לעבודה והלקוחות יש השפעה על הבריאות שלכם.

במחקר, שפורסם בכתב העת International Journal of Environment Research and Public Health בחנו נתונים על לא פחות מ-400 אלף בני אדם כדי להבין איך בדיוק מערכות היחסים האלו משפיעות על גופם של העובדים. במחקר נמצא כי אנשים שסובלים מאווירה שלילית במקום העבודה, נוטים לסבול הרבה יותר ממצבים רפואיים שמגבירים את הסיכון למחלות לב. מצבים אלו כוללים בין היתר כולסטרול גבוה, יתר לחץ דם וסוכרת.

החוקרים מדגישים כי ההשפעה הזאת משמעותית ביותר בקרב מי שסובלים ממשברי אמון במקום העבודה - בין אם להם אין אמון במעסיקים ובקולגות ובין אם הם מרגישים שאלו לא בוטחים בהם ונותנים להם מספיק קרדיט. אנשים אלו גם מעשנים יותר, סובלים יותר מהשמנה ומתקשים להיצמד לתפריט בריא ומאוזן.

שחיקה בעבודה: המגפה של העולם החדש

ארגון הבריאות העולמי (WHO) קבע כי מחלות לב הן הסיבה הנפוצה ביותר לתמותה ברחבי העולם, אולם מחלות אלו הן בדרך כלל רק נגזרת של מצבים רפואיים ונפשיים אחרים שפוגעים בבריאות. מחקרים מראים כי אורח חיים לא בריא וכן לחץ נפשי, חרדה, דיכאון ובדידות - מגבירים את הסיכון למחלות לב, בהן התקפי לב וחסימות בכלי הדם.

זה מה שהוביל חוקרים רבים לבחון את האופן שבו מקום העבודה, שממלא תפקיד מרכזי בשגרת החיים של רובנו, משפיע על הסיכון הזה. מוקדם יותר השנה החליט ארגון הבריאות העולמי להגדיר את השחיקה בעבודה כבעיה רפואית לכל דבר - אשר משפיעה גם על היבטים שונים בבריאות.

משרד אופן ספייס. ShutterStock
מתייחסים אליכם בכבוד בעבודה? אופן ספייס/ShutterStock

כדי לסייע להבין אם גם אתם סובלים הבעיה הזאת, גיבשו בארגון רשימה של סימפטומים למחלה, אשר כוללים בין היתר תחושת ירידה באנרגיה, תשישות, ריחוק מנטלי מהעבודה, ציניות, תחושות שליליות שקשורות למקום העבודה וירידה ביעילות המקצועית.

כעת, החוקרים האמריקאים שהובילו את המחקר הנוכחי מציעים כי לדינמיקה שלנו עם הממונים עלינו ועם שאר העובדים יש השפעה מכרעת על תחושת השחיקה וכפועל יוצא גם כאמור על הסיכון למחלות המסוכנות והנפוצות ביותר בעולם. החוקרים הדגישו כי אנשים רבים מרגישים שלא מבינים אותם, שלא מתייחסים אליהם בהגינות ושלא נותנים להם את הכבוד הראוי בסביבת העבודה. הדבר מוביל לא פעם לתסכול ולהדחקת הרגשות מחשש כי עימות יוביל לפיטורים.

איך משנים את המצב?

חשוב שכולנו נבין שהדינמיקה במקום העבודה שלנו משפיעה לא רק על ההנאה מהעבודה, המוטיבציה והביצועים. כפי שהמחקר הזה מראה, דינמיקה רעילה עלולה להשפיע גם על הגוף שלנו - דבר שאולי ישכנע אנשים, מעסיקים ועובדים כאחד, שלא להשלים את המצב הזה ולפעול לשינויו.

אם אתם מרגישים שמקום העבודה לא עושה לכם טוב - חשוב להכיר בכך שמדובר בבעיה שיש לתת עליה את הדעת - לשוחח עם המעסיקים ועם העמיתים לעבודה ולנסות למצוא דרכים לשפר את המצב. לעיתים, חשוב גם להבין האם מקום העבודה פשוט לא מתאים לכם. בכתב העת Harvard Business Review גיבשו, בעזרת מאות מנהלים בכירים בחברות הגדולות בארצות הברית, שאלות שיסייעו לכם לבחון את המצב שלכם ולהבין האם מקום העבודה מתאים לכם או לא.

כדי להבין מה מצבכם, נסו לשאול את עצמכם את השאלות הבאות: האם אני מרגיש\ה בנוח להיות מי שאני במקום העבודה? האם הבכירים משתפים אותי במה שבאמת קורה בארגון? האם החזקות שלי מנוצלות כראוי? האם העבודה מעניקה לי ערך אמיתי? האם שגרת היום שלי מתגמלת? האם קיימים בחברה חוקים שטותיים שמוציאים אותי מדעתי?

כל שאלה כזאת תסייע לבחון את מצבכם ולהבין אם יש דרך לשפר את המצב. אם אתם לא רואים דרך לעשות זאת, אולי הגיע הזמן לחשוב בכנות על העתיד שלכם בארגון - ואולי לנסות למצוא אפיק אחר שיספק לכם את ההנאה, ההערכה והמימוש העצמי שאתם כל כך ראויים להם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully