פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      האם זה בריא לאכול בננה בשלה מדי? כל האמת על בננות ומה צבען אומר עליהן

      מה עדיף לאכול - בננות ירוקות או צהובות ובשלות יותר? ומה המשמעות האמיתית של הנקודות החומות על הקליפה? התזונאי האוסטרלי ריאן פינטו מסביר את כל מה שלא ידעתם על הפרי הפופולארי

      האם זה בריא לאכול בננה בשלה מדי? כל האמת על בננות ומה צבען אומר עליהן

      בסרטון: למה אנשים התחילו לאכול קליפות של בננות?

      אוהבים בננות? איך אפשר שלא. בננה היא אחד הפירות הכי זולים, משביעים ויש שיגידו שגם טעימים בעולם. גם היתרונות הבריאותיים שלה ידועים, אבל לא כולם יודעים עד כמה הבשלות שלה משפיעה על הערך התזונתי שלה, ובכך על הגוף שלנו.

      ריאן פינטו, דיאטן אוסטרלי, שיתף מיצג גרפי שממחיש היטב מה הם היתרונות של הבננה ומדוע זה לא רעיון טוב לאכול אותה כשהיא בשלה מדי. "הדרך הכי טובה להבין איך הערך הבריאותי של הבננה משתנה היא לחקור מה באמת קורה להן בפנים במהלך תהליך הבשלות שלהן", הסביר פינטו.

      והנה הגרף שמסביר הכל:

      View this post on Instagram

      ? The best way to understand how the health of a banana can change is by investigating what really happens to them internally over time. Green Bananas These bananas are youthful, low fodmap and also full of starch. Referred to as "resistant" starch, this nutrient makes your digestive system work a little harder. It's also the reason why green bananas seem to fill you up so quickly. However, the starch in green bananas can also make you feel gassy or bloated. The starch content in green bananas contributes to their waxy texture. If you're looking for a banana that's lower GI, go for a green one. Eventually, your body will break this starch down into glucose. This way, green bananas will raise blood sugar levels slowly. The trade-off here is taste. Green bananas can be bitter, as they contain less sugar in every bite. Yellow Bananas Say goodbye to starch and hello to sugar. This gradual switch results in a softer and sweeter banana. While the yellow variety is higher on the glycemic index, they are actually easier to digest. With less starch to break down, your digestive system will soak up the nutrients quicker. Unfortunately, there is always micronutrient loss as bananas age. To make up for this, yellow bananas are more developed when it comes to antioxidants. Spotted Bananas Not only do brown spots show that a banana has aged, but they also indicate how much starch has been converted to sugar. Ultimately, the greater number of brown spots a banana has, the more sugar it contains. You can also view brown spots as tiny immune system boosters. Spotted bananas are so rich in antioxidants that they have been linked to cancer prevention. Tumor Necrosis Factor (TNF) which functions to destroy tumors, is linked to those brown dots. Brown Bananas Do you remember all that resistant starch? Well, it's practically all sugar now. Just as the starch has broken down into sugar, chlorophyll has taken a new form as well. This breakdown of chlorophyll is the reason why antioxidant levels increase as bananas age. All bananas are around 100 calories, low in fat and are rich sources of Potassium, Vitamin B6, Vitamin C and Fibre. ?

      A post shared by Sports Dietitian | Ryan Pinto (@highperformancenutritionau) on

      על פי פינטו, "בננות ירוקות וצעירות מלאות בעמילן, מה שגורם למערכת העיכול שלנו לעבוד יותר קשה. זו גם הסיבה בגללה בננות ירוקות ופחות טעימות ממלאות אותנו כל כך מהר", הוא כתב. "העמילן יכול לגרום לנו גם להרגיש נפוחים ומלאים בגזים. בסופו של דבר, הגוף שלנו ימיר את העמילן הזה לגלוקוז. בדרך הזו, בננות ירוקות יעלו את רמת הסוכר בדם באופן איטי. הבעיה היא שבננות ירוקות פחות טעימות וקצת מרירות כי הן מכילות פחות סוכר בכל ביס".