וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך יודעים מתי חתך זקוק לתפרים?

חתך מדמם זה אף פעם לא נעים ולפעמים גם חוויה קצת מלחיצה - איך יודעים מתי צריך להגיע למיון כדי לסגור אותו בתפרים ומתי חבישה ביתית תעשה את העבודה? 4 סימנים שיעזרו לכם להחליט נכון

ShutterStock

בסרטון: הדרך הנכונה לשים פלסטר

חתכתם סלט או אבטיח ועשיתם תנועה לא טובה עם הסכין, דרכתם על זכוכית או שהחליקה לכם היד עם המספריים - לא באמת משנה איך עשיתם את זה לעצמכם או איך זה קרה לכם, חתך מדמם הוא סיטואציה לא נעימה שדורשת טיפול זריז ומדוייק.

אבל לא תמיד ברור מתי יש צורך לגשת למיון כדי לסגור אותו בתפרים או הדבקה ומתי חבישה ביתית תספיק כדי לאפשר לפצע להיסגר ולהחלים בצורה טובה בעצמו. אגב, בחלק מהמקרים, בלי קשר לטיפול בחתך עצמו, יש סיכון שנחשפתם לחיידקי טטנוס ולכן, יש צורך לקבל חיסון אנטי-טטנוס בהקדם, במידה שאין לכם חיסון כזה בתוקף (תוקפו של החיסון הוא 7-10 שנים).

כף יד של אישה עם חתך מדמם באצבע. ShutterStock
לא הפסיק לדמם אחרי 10 דקות? כנראה צריך לתפור/ShutterStock

הנה 4 סימנים שיעזרו לכם לדעת מתי אפשר להסתפק בפלסטר ופולידין ומתי צריך לתפור:

מראה החתך
למראה חיצוני יש לא מעט משקל בהערכת הטיפול הנחוץ במקרה של פציעות. חתכים שנראים פתוחים מאוד, רחבים מאוד או עמוקים מאוד (רואים עצם, גיד או שכבות עור עמוקות? זה לא טוב) - ידרשו תפרים כדי שיוכלו להיסגר כראוי ולהחלים.

עומק החתך
אם החתך בעומק של יותר מחצי סנטימטר, לרוב רופאים יעדיפו לסגור אותו בעזרת תפרים. חתך שהוא פחות עמוק מזה ומעורבות בו רק שכבות העור העליונות יחלים טוב יותר ללא התערבות, כל עוד תשמרו על היגיינה ותנקטו את הצעדים הנחוצים כדי למנוע זיהום.

חוט ומחט סטריליים. ShutterStock
יש מקומות בגוף שבהם כמעט תמיד יהיה צורך בתפרים. חוט ומחט סטריליים/ShutterStock

מיקום החתך
כל חתך שנמצא סמוך או בדיוק על מפרק, צריך להיסגר במיידי. גם חתכים בסביבת הפה והשפתיים, הפנים, כפות הידיים ואיברי המין זקוקים לתפירה בדרך כלל, כדי להבטיח את סגירתם הזריזה ושלא ישארו חשופים לזיהומים.

חומרת הדימום
אם הדימום לא מפסיק לאחר 10 דקות שבהן הפעלתם לחץ על הפצע, יכול להיות שאין מנוס מתפרים. במקרים מסויימים יהיה צורך לתפור גם חתכים קטנים, אם הם גרמו לנזק חמור מבעד לשכבות העור.

תפרים מסייעים לעתים לפצע להחלים מהר יותר וסגירה מהירה של החתך תעזור גם להגן על הגוף מפני חדירת זיהומים וסיבוכים נוספים. לחתכים עמוקים שנותרים פתוחים עלולים להכנס לכלוך וחומרים אחרים שיכולים לגרום לזיהום. תפרים מפחיתים גם את הסיכוי להיווצרות של רקמת צלקת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully