וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק נראה תמים: למה חתך מנייר כואב כל כך?

29.10.2017 / 7:44

חתך מנייר יכול בהחלט לייצר אצל רבים מלחמה פנימית. מצד אחד, הכאב הוא חד, כבד ובלתי נסבל. מצד שני, די מביך להתלונן ולקטר על חתך קטן כזה. אז ממה בעצם נובע הכאב הכל כך לא מידתי הזה?

ShutterStock

בסרטון: כבר נחתכתם? זו הדרך הנכונה להניח פלסטר

כמעט כל מי שנחתך בחייו מנייר היה מופתע מעוצמת הכאב שלא מתיישרת בשום צורה עם החתך הקטן עד גיחוך שעל האצבע. במצב כזה, רבים אף ינסו להימנע מלהראות סימנים של כאב בעיקר בגלל שמביך לעשות עניין גדול כל כך מפצע קטן ושולי כזה. אז למה כשאנחנו נחבלים ומדממים באזורים שונים בגוף, גם בפציעות קשות ומורכבות יותר, אנחנו לא חשים את עוצמת הכאב שגורם החתך המזערי הזה? באופן מפתיע, מדובר במנגנון אבולוציוני חיוני שנועד להגן על האיבר החשוב הזה.

עוד בנושא:
עזרה ראשונה: 6 מיתוסים שעלולים לסכן את החיים שלכם
האם כאב הוא תופעה בריאה של הגוף?
גאוני: ככה תיפטרו מכאב הראש תוך שתי דקות בלבד

כנראה שלא תרצו לבחון את הנושא, אבל אם תנסו לחתוך עם נייר אזורים שונים בגוף, לא תהיה לחתך את אותה ההשפעה כואבת. זאת בתנאי שלא תחתכו את אזור הפנים או את אזור המפשעה. הסיבה לכך היא שאזורים אלו, כמו גם קצות האצבעות, מכילים עצבים בריכוז גבוה יותר מאשר באזורים אחרים בגוף. החתך באצבע פוגע בקצות העצבים, מה שמגביר עוד יותר את הכאב.

העצבים שומרים על האיברים החיוניים ביותר

האצבעות שלנו נכללות בכלים החשובים ביותר לחקר העולם ולביצוע פעולות פשוטות. לכן, העצבים באזור רגיש זה משמשים כמעין מנגנון הגנה, במטרה להבטיח שנשמור עליהן כמו שצריך. לכן מבחינה אבולוציונית התכונה הזאת שרדה. ההיגיון מאחורי העובדה הזאת גורס שאם נרצה לבדוק אם משהו חם, לדוגמה, אנחנו ניגע בו קודם כל עם האצבעות. לכן העצבים הרגישים מגנים עלינו מלחוות את אותה הפגיעה באזורים אחרים בגוף.

עוד באותו נושא

למה זה כל כך כואב כשמקבלים מכה באשכים?

לכתבה המלאה
איך שמים פלסטר?. עריכה: נועה לוי, ShutterStock
כאב לא מידתי בכלל/ShutterStock, עריכה: נועה לוי

רוצים לבחון בעצמכם את מידת הרגישות של העצבים באזורים שונים בגוף? לשם כך תוכלו לבצע מבחן פשוט שמשמש נוירולוגים בבדיקות מקצועיות. פשוט קחו סיכת ביטחון ופתחו אותה כך ששתי הקצוות יפנו לאותו הכיוון. דקרו את עצמכם בקצות האצבעות וגם בזרוע או בירך. בבדיקה הזאת ככל הנראה תגלו שבקצות האצבעות אתם יכולים להרגיש שתי דקירות, בעוד שבמקומות אחרים בגוף לא תוכלו לעשות את ההבחנה הזאת.

גם הנייר לא חף מאשמה

בעין בלתי מזוינת, הנייר נראה כמשטח חלק ואפילו נעים למגע. עם זאת, אם תבחנו אותו מתחת למיקרוסקופ תראו כלי נשק מבהיל למדי, שלא היה מבייש מכשירי עינויים עתיקים. לנייר למעשה יש מעין להבים מיקרוסקופיים, שבמבט מקרוב מעניקים לו מראה של מסור. לכן, כשאתם נחתכים מהנייר, הוא משאיר שובל של חתכים קטנים שמעצימים את הכאב. לא מדובר בחתך ישר, אלא במקבץ של חתכים וקריעות מיקרוסקופיות של העור באחד האזורים הרגישים ביותר בגוף.

בנוסף, חשוב לזכור כי הנייר הוא במידה רבה סביבה אידאלית להתרבות של חיידקים. המרקם הייחודי שלו מסייע לחיידקים להיצמד אליו ולפתח בו מושבות. לכן, במקרים רבים חתך מנייר לא סתם כואב, אלא גם מצוי בסיכון מוגבר להזדהם ולהמשיך לכאוב למשך זמן רב, אם לא תטפלו בו כמו שצריך. השבוע סיפרנו לכם שלאופן שבו אתם שמים את הפלסטר יש חשיבות במניעת זיהומים, ושרובכם כנראה מניחים אותו לא נכון. כך תעשו את זה כמו שצריך ותגנו על האיבר החשוב הזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully