וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדענים מאשרים שסויה יעילה בהגנה על הלב

הסויה היא אולי אחד המאכלים הצמחיים המושמצים וכנראה שלא במקרה. עם המעבר של יותר ויותר אנשים לאכילת חלבון צמחי עולות שאלות באשר לבריאות הפולים. כעת, רגע לפני שהסויה חוטפת מכה ממנהל המזון והתרופות האמריקאי חוקרים מאששים את היתרונות הבריאותים שלה ללב

מוקפץ אטריות סובה ובורוקלי. ShutterStock
טעים, מזין ובריא. מוקפץ טופו/ShutterStock

חוקרים מאוניברסיטת טורונטו מצאו השפעה עקבית של חלבון סויה להורדת כולסטרול, לאחר ששילבו נתונים של עשרות ניסויים קליניים שנמשכו בשני העשורים האחרונים. המחקר הנוכחי מעמיד בסימן שאלה את הכוונה של מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) לבטל את היתרון הבריאותי שנתנו לחלבון סויה על מחלות לב בשנת 1999.

לדברי ד"ר דייויד ג'נקינס, פרופסור למדעי התזונה והרפואה במרכז ג'ואנה ובריאן לוסון לתזונת ילדים באוניברסיטת טורונטו, הנתונים על התרומה של סויה ללב הם עקביים מאז שנת 1999 ונותרו ללא שינוי. כדי לאשר את היתרונות האלה, ג'נקינס וצוותו ביצעו מטה-אנליזה מצטברת וניתחו נתונים מעשרות ניסויים קליניים. הם מצאו כי סויה הפחיתה את הכולסטרול הכללי ואת הליפופרוטאין בעל צפיפות נמוכה, או מה שאתם מכירים יותר ככולסטרול הרע (LDL) בעד כחמישה אחוזים.

השפעה דומה נמצאה בכל 46 המבחנים שנבדקו על ידי ה-FDA בשנת 2017. עם זאת, הסוכנות דיווחה לאחרונה על מחקרים קטנים יותר שנעשו ועל תוכניתה לבטל את היתרון הבריאותי שהעניקו לסויה. "לפעמים במחקרים אתה רואה רגרסיה לממוצע, כאשר ניתוחים במחקרים קטנים מייצרים השפעות גדולות שפוחתות עם הזמן ועם הגדלת גודל המדגם, כך שהתוצאות מדויקות יותר", אומר ג'ון סיבנפיפר, פרופסור למדעי התזונה באוניברסיטת טורונטו. "ראינו את זה עם שמן דגים, למשל, אבל במקרה הזה שום דבר לא השתנה".

עוד בנושא:
בלי הורמונים: הכל על תחליפי חלב צמחיים
טבעונים מבקשים לנקות את שמה של הסויה
6 סימנים מפתיעים שעלולים להעיד על בעיות לב

אילוסטרציה. ShutterStock
גורמת ליותר מדי שאלות. פולי סויה/ShutterStock

ג'נקינס, אמר כי הממצאים שפורסמו בכתב העת של איגוד הלב האמריקאי תומכים בטענה המקורית של ה-FDA כי סויה מסייעת בשמירה על בריאות הלב. הוא הוסיף כי שילובה יחד עם מזונות צמחיים אחרים יכול להוביל לירידה גבוהה יותר בסיכון למחלות לב. ג'נקינס תיאר את הצעת ה-FDA נגד הסויה כ"מייאשת". ה-FDA צפוי לקבל החלטה בעניינה של הסויה הקיץ, כאשר האופציות כוללות ביטול או שימור מלא של סימון היתרון הבריאותי שניתן על ידם.

עוד באותו נושא

קטניה במחלוקת: האם סויה באמת בטוחה לאכילה?

לכתבה המלאה

עוברים לעידן אחר

ג'נקינס ועמיתיו היו חלוצים ביצירת האינדקס הגליקמי בשנות השמונים, שמראה את ההשפעה של מזונות שונים על רמות הסוכר בדם. לאחרונה הוא סייע לממשלה בפיתוח תפריט תזונתי הכולל אגוזים, חלבון צמחי, סיבים וסטרולים צמחיים, שיכולים יחד להוריד את גורמי הסיכון למחלות לב בשיעור של עד 30 אחוזים. הממצאים שלו הפכו להמלצות תזונתיות של ארגון הלב בבריטניה והחברה האירופאת לטרשת עורקים.

"זה מייאש שה-FDA מתמקד בסויה", אומר ג'נקינס. "בדיוק כאשר החששות לגבי הבריאות והסביבה מביאים את האוכל הצמחוני ללב המיינסטרים. אנחנו עוברים לעידן של חלבון המבוסס על צמחים, וחבל לראות את השינוי הזה מתערער", סיכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully