וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם הרופאים שלכם מחפשים מידע בגוגל כשהם מרגישים רע

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה גילה כי חמישית מעובדי הבריאות מחפשים מידע רפואי ברשתות חברתיות, למרות שהם לא מחשיבים אותן לאמינות במיוחד. החוקרים גילו גם כי אנשים בתחום הבריאות קוראים את הכתבות שלנו בשקיקה :)

רופא און ליין. ShutterStock
עושים גוגל על כל כאב ראש, כמו כולם. רופא מביט בסמארטפון/ShutterStock

רוב האנשים פונים לד"ר גוגל כשהם מרגישים רע, ובעיקר כשהם מודאגים, וכתבנו כאן לא פעם על היתרונות והחסרונות של זה. אבל למרות שהתופעה הזו כל כך נפוצה, לא חשבנו שגם רופאים ואחיות עושים את זה. ובכן, טעינו. מחקר חדש של אוניברסיטת חיפה מגלה כי חמישית מעובדי הבריאות פונים לרשתות החברתיות כשהם מחפשים מידע בריאותי, למרות שרק 2 אחוזים מהם חושבים שהמידע הזה אמין. המחקר פורסם בכתב העת Journal of Medical Internet Research.

"אנשי הבריאות ציינו שמאמרים אקדמיים הם מקורות המידע הבריאותי האמינים ביותר בעיניהם, אך גילינו שהם ממשיכים לחפש מידע ברשתות חברתיות, למרות שהם תופשים את המידע שבהן כלא אמין", אמרה פרופ' ענת גסר-אדלסבורג, מבית הספר לבריאות הציבור, וראש מרכז המחקר לתקשורת בריאות וסיכונים באוניברסיטת חיפה, שהובילה את המחקר.

עוד בנושא:
עד כמה המחקרים שאנחנו מתבססים עליהם אמינים?
לידיעת ההיפוכונדרים: האפליקציה הישראלית שתחליף את ד"ר גוגל
גניבת מידע רפואי וסכנת חיים: כשהאקרים יפרצו לבתי החולים

המחקר נערך בקרב 979 משתתפים, מהם 363 עובדי בריאות (רופאים, אחיות, דיאטניות וחוקרים) ו-616 אנשים מהציבור הרחב. מתוצאות המחקר עולה כי כ-18 אחוזים מעובדי הבריאות משתמשים ברשתות החברתיות כמקור הראשון למציאת מידע בריאותי, ובציבור הרחב 38 אחוזים עושים את זה. בעוד שרק 2 אחוזים מעובדי הבריאות חושבים שהמידע הזה אמין, בקרב הציבור הרחב 8 אחוזים סבורים שהמידע הבריאותי ברשתות החברתיות אמין.

גם הם לא מוותרים על הכתבות שלנו

לפי המחקר, רוב עובדי הבריאות מתעמקים בכתבות בנושאי בריאות. 65 אחוזים מהם אמרו שהם קוראים את כל הכתבה, ו-27 אחוזים ענו שהם קוראים רק את הכותרת וכותרת המשנה (השאר קוראים רק הכותרת או רק את הכותרת והפסקה האחרונה). הציבור הרחב, במקרה הזה, אינו שונה בהרבה מעובדי הבריאות: כ-62 אחוזים קוראים את כל הכתבה ו-28 אחוזים קוראים רק את הכותרת וכותרת המשנה.

כאשר בדקו החוקרות את הקריטריונים לפיהם הם מדרגים את האיכות של כתבות בנושאי בריאות, נמצא כי הן עובדי הבריאות והן הציבור הרחב מעניקים את עיקר החשיבות לקריטריונים הבאים: הצגת תופעות לוואי של טיפולים שונים, "טון" מדעי יותר משיווקי, הצגת חלופות להתערבות רפואית, התבססות על מספר מאמרים אקדמיים, והצגת פרטים על המחקר עליו הכתבה מתבססת.

"בעידן שבן המידע זמין לכל, איכות כתבות הבריאות הוא בעל חשיבות קריטית. לכן חשוב ומומלץ ליישם קריטריונים אחידים, כדוגמת אלה שנמצאו במחקר זה, בכתיבת כתבות בנושאי בריאות, אם על ידי עיתונאים מקצועיים, אנשי בריאות או אזרחים מהשורה", סיכמו החוקרות. נראה לנן שאנחנו ממש בסדר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully