וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לידיעת ההיפוכונדרים: האפליקציה הישראלית שתחליף את ד"ר גוגל

האפליקציה K health מבקשת לשנות לחלוטין את האופן שבו רובנו מחפשים ומקבלים מידע רפואי ברשת, שעלול ברוב המקרים להיות שגוי. בהסתמך על עשרות מיליוני מקרים שנלקחו מקופת החולים מכבי היא תוכל לעשות עבורכם בירור מקיף ומקצועי יותר, וגם לשאול לאחר מכן מה שלומכם

יח"צ - חד פעמי

חיפוש מידע רפואי באינטרנט הפך לפעולה כמעט אוטומטית עבור רבים מאיתנו בשנים האחרונות. זה מתחיל מכאב כלשהו או תחושה מוזרה, השלב הבא הוא לשלוף את הטלפון החכם שלנו ולהקליד בגוגל את התסמינים שלנו, ובשלב השלישי לסקור את רשימת התוצאות הארוכה ולהבין שזהו זה, יש לנו סרטן. התרחיש המעט אבסורדי הזה מתרחש מדי יום אצל המון אנשים, חלקנו כבר למדנו לקחת את האבחנות של ד"ר גוגל בערבון מוגבל, אבל אצל אחרים מדובר במקור לחרדות מיותרות.

סקר שערכו במכבי שירותי בריאות בשבוע האחרון גילה ש-75 אחוזים מהישראלים אמרו שהם ביצעו חיפוש של תסמיני מחלות ברשת בשנה האחרונה. יותר ממחציתם (54 אחוזים) הגדירו את המידע שקיבלו בעקבות החיפוש הכללי ברשת לא מותאם אישית או לא מקצועי, 66 אחוזים אמרו שהאבחנה שקיבלו ברשת היתה חמורה הרבה יותר מהאבחנה שקיבלו במציאות וקרוב לארבעים אחוזים אמרו שהמידע שקיבלו ברשת גרם להם לחרדות. עם זאת, 24 אחוזים מהם הודו שהם הוסיפו לחפש מידע רפואי ברשת, למרות שזה הזיק להם.

עוד בנושא:
6 אפליקציות ישראליות שעשויות לחולל מהפך בתחום הבריאות
עודף המידע הרפואי ברשת הופך אתכם להיפוכונדרים
גוגל לא רוצה שתקבלו "סרטן במוח" בכל פעם שאתם מחפשים כאב ראש

צילום מסך מתוך אפליקציית K health ומכבי שירותי בריאות לחיפוש מידע רפואי מותאם אישית ברשת. מכבי שירותי בריאות,
אם תרשו לה, היא גם תבדוק מה שלומכם בעוד כמה שעות/מכבי שירותי בריאות

לתוך המצב הנתון הזה נכנסת כעת אפליקציה חדשה בשם K health, שמבקשת לשנות לחלוטין את האופן שבו אנחנו מחפשים ומקבלים מידע רפואי ברשת. האפליקציה היא פיתוח של סטארטאפ ישראלי בשיתוף פעולה עם מכון מכבי ומוריס קאהן למחקר וחדשנות – הסטארטאפ הביא את הרעיון והיכולות הטכנולוגיות, ואילו קופת החולים תרמה למיזם את ה-Big Data את מאגר התיקים הרפואיים הממוחשבים שלה – אוצר של ממש במונחים של מידע רפואי.

עוד באותו נושא

עשרת הדיברות למפגש עם רופא: מה לשאול וממה להימנע?

לכתבה המלאה

מידע שמבוסס על עשרות מיליוני רשומות רפואיות

ישראל היא אחת המדינות המובילות בעולם בתיעוד רשומות רפואיות, היות שמקום המדינה פעלו בה גופי בריאות ריכוזיים ולאומיים שתיעדו בצורה יסודית למדי את המידע הרפואי של כלל האזרחים המבוטחים. מכבי היתה גם הראשונה מבין קופות החולים שעברה לתיקים רפואיים ממוחשבים בתחילת שנות ה-90, ולכן הנתונים והמידע הרפואי הרב שהצטבר אצלה עם השנים היה בדיוק מה שמפתחי אפליקציית K היו צריכים.

האפליקציה החדשה למעשה משתמשת במסד הנתונים האדיר והמפורט של עשרות מיליוני תיקים רפואיים, ביקורי רופא, בדיקות מעבדה, מרשמים ועוד על מנת לתת למשתמשים שלה תשובות ממוקדות יותר, המבוססות על סטטיסטיקות של אנשים עם רע ונתונים בסיסיים דומים לשלהם (גיל, מגדר, מחלות רקע ועוד).

צילום מסך מתוך אפליקציית K health ומכבי שירותי בריאות לחיפוש מידע רפואי מותאם אישית ברשת. מכבי שירותי בריאות,
תשובות ממוקדות המבוססות על מידע רפואי אמיתי וסטטיסטיקה/מכבי שירותי בריאות

השימוש באפליקציה נוח ופשוט, המשתמש מתחיל את התהליך בהרשמה שכוללת פרטים בסיסיים (לא מזהים) ודיווח על תסמין או כאב שממנו הוא סובל. משם האפליקציה מתחילה את הדיוק והטיוב בעזרת סדרה של שאלות על תסמינים נוספים, אופי הכאב, מיקומו המדוייק, משכו ועוד. בסופו של התהליך היא מציגה מספר מצומצם של תוצאות הסתברותיות המבוססות על מקרים אמיתיים של אנשים בעלי פרופיל רפואי דומה. והיא לא עוצרת שם, עבור כל אחת מהאפשרויות הללו המשתמש יכול לראות מה הצפי להחלמה, אילו תרופות נרשמו או נלקחו על ידי מטופלים שסבלו מאותו מצב ולאילו עוד תסמינים ניתן לצפות או שיש לשים לב להופעתם. אם תתנו לה הרשאה, האפליקציה גם תבדוק מה שלומכם בחלוף כמה שעות.

אפליקציה כחול-לבן

במסיבת עיתונאים שנערכה אתמול (שלישי) בתל אביב ובה הושקה האפליקציה אמרו בכירים במכבי כי שיתוף הפעולה הזה ימצב את קופת החולים בחוד החנית של שירותי הבריאות המתקדמים בארץ ובעולם. רן סער, מנכ"ל מכבי שירותי בריאות, אמר כי "עולם הרפואה הוא עולם שמרני, אבל לא תהיה לו ברירה והטכנולוגיה בסופו של דבר תשבש גם אותו". לדבריו, האפליקציה החדשה היא מוצר כחול לבן שישנה באופן משמעותי את האופן שבו אנחנו מחפשים וצורכים מידע רפואי ברשת.

סער הוסיף כי הוא לא חושב שמכונות צריכות להחליף את הרופא לחלוטין, אלא רק היבטים מסויימים מעבודת הרופא כיום, "רופאים היום לא נותנים את הטיפול הכי טוב שהם יכולים, פשוט כי אין להם זמן לזה. הם רואים מטופלים לחמש-שש דקות וזה לא מספיק. כשתהיה מכונה שתעשה את העבודה שלה מספיק טוב ותחסוך לרופא חלק מהבירוקרטיה, זה יפנה לרופא זמן לעשות את מה שהוא יודע לעשות".

פרופ' ורדה שלו מנהלת מכון מכבי ומוריס קאהן למחקר וחדשנות. דוברות מכבי,
"המטופלים יוכלו לקבל מעכשיו מידע רפואי אמין ובצורה מאוד נוחה". פרופ' ורדה שלו/דוברות מכבי

פרופ' ורדה שלו, ראש מכון מכבי ומוריס קאהן למחקר וחדשנות ורופאת משפחה פעילה בעצמה, אמרה כי "המטופלים יוכלו לקבל מעכשיו מידע רפואי אמין ובצורה מאוד נוחה. חיברנו את כל ביקורי רופאי המשפחה של מכבי ויצרנו משהו מאוד מעשי ונוח. זה תרגום של ביג-דאטה לכלי שימושי".

באופן טבעי, אפליקציה כזאת שעושה שימוש במידע רפואי קיים וגם מבקשת מהמשתמש לספק מידע אישי ורפואי כדי לספק לו את השירות מעלה תהיות רבות על סוגיות של פרטיות ואבטחת מידע. מפתחי האפליקציה ובכירי מכבי מבטיחים שכל המידע שלה הוא אנונימי לחלוטין. לדבריהם משאבים רבים הושקעו באנונימיזציה של הנתונים הרפואיים, קרי מחיקת כל הפרטים המזהים מהם. בנוסף, הם התחייבו שהם לא יעשו כל שימוש שיווקי במידע של המשתמשים בה.

את אפליקציית K health ניתן כבר להוריד מחנויות האפליקציות ללא תשלום והיא פתוחה לכלל המשתמשים מכל קופות החולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully