וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גוגל לא רוצה שתקבלו "סרטן במוח" בכל פעם שאתם מחפשים כאב ראש

ענקית האינטרנט משיקה בימים אלה פונקציית חיפוש סימפטומים משופרת, שיודעת לתרגם חיפושים בשפה יומיומית לחיפושים רפואיים ואמורה להניב תוצאות פחות מלחיצות ויותר אמינות

אנשים עם מחשבים ניידים על רקע הלוגו של גוגל. רויטרס
מנסים להפחית "תוצאות מלחיצות ולא הכרחיות"/רויטרס

מכירים את זה שיש לכם כאב ראש חזק וממוקד או פתאום מתחילות דקירות בגב, ואתם נכנסים לגוגל כדי לחפש מה זה יכול להיות? ברור שאתם מכירים את זה, כולם עושים את זה. חיפושים אודות סימפטומים של מחלות ומצבים רפואיים מהווים כאחוז אחד מכלל החיפושים בגוגל (ומדובר במיליארדי חיפושים מדי יום). ברוב הפעמים, חיפוש כזה יוביל אתכם במדרון חלקלק שעובר דרך אתרים כמו WebMD או וויקיפדיה ויסתיים באחת משתי אבחנות – סרטן או מחלת מין.

בגוגל מודעים לכך. ולפי הפרסום באתר VOX בחברה פועלים בשיתוף עם רופאים כדי שהחיפוש יניב "פחות תוצאות מלחיצות שלא לצורך" – לדברי ורוניקה פינצ'ין, מנהלת מוצר בצוות החיפוש של גוגל. לשם כך השיקה גוגל אפליקציית חיפוש סימפטומים חדשה ומשופרת (לעת עתה, היא זמינה רק בארה"ב), שבעזרתה מקווים בחברה להציג למשתמשים מידע רפואי מדוייק יותר ונגיש.

עוד בנושא:
גוגל רוצה להזכיר לכם מתי לקחת תרופה
האפליקציה שתאפשר לכם להבדק על ידי אלף רופאים במקביל

חיפוש הסימפטומים מספק הסברים תמציתיים אודות מצבים רפואיים ותחלואים נפוצים, שנכתבו בשפת הדיוטות אך בשיתוף פעולה עם רופאים וכן, חלופות שונות לטיפול במצב הרפואי באופן עצמאי. וככל שהדבר נחוץ, החיפוש ימליץ גם מתי יש לפנות לרופא בשר ודם. כך למשל, אם תקלידו בחיפוש התסמינים 'כאב ראש בצד אחד', התוצאות שתקבלו יכללו: 'מיגרנה', 'כאבי ראש עקב מתח' ו'סינוסיטיס' – ולא, 'סרטן במוח'.

שאלות על שלשולים ומחלות מין

"לדעתי, הרבה מהחיפושים שאנחנו רואים בגוגל הם על דברים שאנשים נבוכים לדבר עליהם עם הרופא שלהם או לשאול חברים לגביהם. זו הסיבה שהרבה שאלות בחיפוש הן על שלשולים, תנועות מעיים ומחלות מין", אומרת פינצ'ין בראיון ל-VOX. לדבריה, זה גם אחד המניעים לנסות ולדייק את התוצאות כך שיספקו מידע אמין יותר.

רופא מחפש באינטרנט. ShutterStock
הגולש יכול להשתמש בשפה שלו ולקבל תוצאות מקצועיות ואיכותיות/ShutterStock

עם זאת, חיפוש בגוגל הוא ממש לא האופציה האינטרנטית היחידה להגיע לאבחנות עצמיות מפחידות, קיימים לא מעט אתרים שיכולים לספק לגולשים את החוויה המפוקפקת הזאת.

אז מה בכל זאת אמור לייחד את אפליקציית החיפוש החדשה של גוגל? "עד עכשיו הגולש היה צריך להכיר את השם המדוייק, המונח המקצועי שמתאר את המצב הרפואי או הטיפול שעליו הוא מחפש מידע, על מנת לקבל מידע איכותי. אבל עם חיפוש הסימפטומים החדש הגולש יכול להשתמש בשפה שלו כדי לתאר מה הוא מרגיש, ולקבל רשימת תוצאות מקצועיות באיכות גבוהה", מסבירה פינצ'ין.

כך למשל, יודעים בגוגל לתרגם חיפוש כמו "כואבת לי הבטן" ל- חיפוש על "abdominal pain". "אנחנו משתמשים בכוח של גוגל כדי להבין אילו נושאים מקצועיים רלוונטיים לחיפוש", אומרת פינצ'ין. החלק השני בפאזל הוא מידע רפואי שנכתב בשיתוף עם רופאים ואנשי מקצוע. בגוגל פנו למומחים מתחום הרפואה, בין השאר מבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד וממרפאת מאיו – שני מוסדות רפואיים מהמובילים בעולם – ויחד איתם יצרו את "גרף הידע הרפואי". הגרף מכיל למעשה חיפושים נפוצים אודות כאבים ומחלות שנשאבו מבסיס הנתונים של גוגל, שעליהם הוסיפו הרופאים מידע רפואי רלוונטי.

מה עם הפרסומות?

"פונקציית החיפוש שלנו מנסה לתת עדיפות לתרחישים הסבירים יותר ולמצבים הרפואיים השכיחים בארה"ב. עם זאת, היא לא מספקת דיאגנוזה רפואית, אלא כיווני חקירה", מדגישה פינצ'ין, "בכל מקרה שבו לגולש יש חשש רפואי רציני, אנחנו ממליצים לו לפנות לרופא".

ולשאלת השאלות – האם השימוש בפונקציית חיפוש הסימפטומים של גוגל תשפיע על אופי הפרסומות שיקפצו לגולש בזמן החיפוש? או במילים אחרות – האם גוגל תעשה שימוש מסחרי במידע אישי רגיש ורפואי בפוטנציה, כדי למכור לנו פרסומות? לדברי פינצ'ין, בשום פנים ואופן לא: "לחיפוש התסמינים לא תהיה שום אינטראקציה עם הפרסומות. מודעות הפרסום שגולש יראה לפני שהוא יקליד חיפוש ולאחריו יהיו זהות לחלוטין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully