וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריאות דיגיטלית: גוגל תזכיר לכם לקחת תרופה

4.2.2016 / 16:00

כמו חברות טכנולוגיה רבות גם גוגל רוצה להכנס לעולמות הבריאות. פטנט חדש של שעון שמזהה מתי אתם אוכלים ומזכיר לכם לקחת את התרופה מיד אחרי, עשוי להיות הפיתרון עבור בעיה שעולה לנו הרבה מאוד כסף מסתבר

משככי כאבים. ShutterStock
למה חשוב שתיקחו אותה בזמן?/ShutterStock

פטנט חדש שהגישה גוגל לרשם הפטנטים האמריקאי מרמז על הרצון של גוגל להעמיק עוד יותר התעסקותה עם עולם הבריאות. הפטנט הנוכחי מבקש להגן על מערכת שבאמצעות סוג של שעון מזהה מתי אנשים אוכלים ואז להציע להם תזכורת לבלוע מרכיב נוסף, למשל תרופות.

ברקע של הפטנט מציינים בגוגל כי אנשים רבים לוקחים תרופות במשטר מסוים על מנת לסייע להם לזכור לקחת את התרופה, או על מנת להימנע מתופעות לוואי שונות. המנגנון שהם מציעים טוען כי מתן תזכורת בזמן הרלוונטי יכולה לסייע לאותם אנשים לקחת את התרופה בזמן. את הפטנט אגב הגישו עבור גוגל שני ישראלים: אסף זומט ומיכאל שינער.

השעון שגוגל מתארת לא חייב להיות מנגנון הזיהוי היחיד, ויכול להיות שהזיהוי יתבסס על וידאו, רמות סוכר בדם, או כל טכנולוגיית זיהוי אחרת. גם התזכורות לתרופות יכולות להיות בכל צורה בין אם טקסט, אי-מייל או דרך אחרת.

היענות לתרופות – בעיה גדולה שהטכנולוגיה מבקשת לפתור

שוק הטכנולוגיות שנועדו לסייע לאדם לזכור לקחת את תרופותיו הוא שוק אדיר ובו שחקנים רבים. עשרות אם לא מאות אפליקציות מבקשות להציע לנו תזכורות חכמות יותר ופחות על מנת שניקח את התרופות שלנו בזמן. זאת מכיוון שהנתונים על לקיחת תרופות והיצמדות לטיפולים של בני אדם אינן אופטימיות. כיום למשל מדברים על כך שבממוצע אנחנו מצליחים לקחת רק כ-50% מהתרופות שהרופאים רשמו לנו, וככל שמספר התרופות גדל ההיענות יורדת יותר ויותר. העלות המוערכת של הבעיה הזו היא מעל 100 מיליארד דולר הנובעת מכך שאי היצמדות לטיפול יוצרת התדרדרות במחלה, אשפוזים חוזרים ובעיות רבות אחרות.

בעיית ההיענות אינה עניין של המטופל בלבד, ומחקרים וניירות עמדה רבים של גופי בריאות עולמיים ומקומיים מדברים על בעיה רב מערכתית הכוללת את מבנה מערכת הבריאות, עלויות, יחס הרופא, הבנת המידע הרפואי, המסר הטיפולי, המחלה עצמה ועוד.

עושה כושר עם סמארטפון. ShutterStock
צמודים אליו בכל רגע מהיממה/ShutterStock

למרות מורכבותן, מרבית הטכנולוגיות מכוונות לבעיית הזיכרון של המטופל, ומבקשות לנצל את יכולות התזכורת וההיצמדות שלנו לטלפונים סלולריים על מנת לסייע בהפחתת הבעיה. הנה כמה מהשחקנים הבולטים בתחום:

פרוטאוס: חברת סטארט אפ ממקור בריטי שפיתחה טכנולוגיה ייחודית של צ'יפ שמתעכל בקיבה ותך כדי עיכולו מייצר אות למדבקה שמודבקת על גוף המטופל ומשם לסמארטפון. בצורה זו אפשר לוודא באופן מלא שהתרופה נלקחה. הסטארט-אפ נמצא כיום בשלבים מאוד מתקדמים, כאשר הצ'יפ שאמור להתווסף לתרופות כבר קיבל אישור FDA, ובימים אלה בית חולים בקליפורניה החל לרשום למטופליו תרופות שישלבו את הצ'יפ על מנת לשפר היענות.

במחקר שערכה החברה באנגליה, נמצא למשל שרבים מהחולים שהוגדרו ככאלה שאינם מגיבים לטיפול בלחץ דם נמצאו ככאלה שלא לקחו את הטיפול ולכן גם לא הגיבו לו.

מדיסייף: האפליקציה הישראלית שפותחה על ידי האחים לבית שור, מבקשת לסייע למטופל לנהל את הטיפול התרופתי על ידי תזכורות, וכן חיבור בני המשפחה למשטר הטיפולי כמסייעים לתזכורות. האפליקציה זכתה למיליוני הורדות ונסמכת על עיצוב פשוט ונוח, וכלי תוכן משלימים כגון תזכורות לרכישת המשך טיפול, הנחות ועוד על מנת לסייע למטופל לנהל את המחלה ואת הטיפול התרופתי.

AiCure: חברת סטארט אפ שמבקשת לגייס את חוכמת המכונות, בינה מלאכותית על מנת ללמוד ולהבין מתי אנחנו לוקחים את התרופות שלנו, מבלי הצורך במכשירים נוספים למעט הטלפון החכם שאנו נושאים עמנו. באמצעות היכולות הללו מבקשת החברה לנבא התנהגות ולסייע בהתמדה בטיפול התרופתי ובאורך חיים בריא בצורה פשוטה.

ישנם בשוק עוד מגוון רחב של טכנולוגיות וכלים המנסים לפתור את בעיית ההיענות כמו שימוש במשחקיות, פרסים וכלים נוספים, בינתיים המחקר אודות התחום נמצא מאחורי הטכנולוגיה, ורק בשנים הקרובות נדע עד כמה הפטנטים הללו אכן שיפרו את ההיענות לטיפול תרופתי.

אורי גורן הוא מנכ"ל חברת אי-פוכונדר

לכל הטורים של בריאות דיגיטלית לחצו כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully