וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד כמה המחקרים שאנחנו מתבססים עליהם אמינים?

30.8.2015 / 14:00

האם אנחנו צריכים להאמין לכל מחקר שאנחנו קוראים? אם להאמין למחקר חדש אז לא. במיוחד אם מדובר במחקר פסיכולוגי. 270 מדענים מרחבי העולם שיחזרו במשך שנים 100 מחקרי עבר שעסקו בנפש האדם. והתוצאות? מטרידות

מעבדת מחקר. ShutterStock
האם אפשר לסמוך על המדע?/ShutterStock

המדע הוא הדבר הטוב ביותר שקרה לאנושות, משום שתוצאותיו ניתנות לבדיקה ולבחינה מחדש. מידע שנאסף ממחקרים בדרך כלל מתקבל עלינו ואנו אף למדים ממנו ומיישמים את מסקנותיו בחיינו האישיים. רופאים, פסיכולוגים ומדענים מתבססים על תוצאות מחקרים בעבודתם. זאת הסיבה שתוצאות מחקר חדש שמתפרסם בכתב העת Science צריכות להדאיג אותנו מאד.

במשך שלוש שנים הביא בריאן נוסק, חוקר פסיכולוגיה מאוניברסיטת וירג'יניה בארצות הברית, 270 מדענים לשחזר 100 ניסויים ידועים ובעלי חשיבות, שתוצאותיהם התפרסמו בכתבי עת מדעיים נחשבים.

המדענים ששחזרו את הניסויים הפסיכולוגים עבדו בצמוד לחוקרים המקוריים, על מנת לשחזר עד כמה שניתן את התנאים שבהם התבצע הניסוי המקורי והתוצאות היו מפתיעות. המדענים הצליחו להגיע לאותן תוצאות רק ב-36 אחוזים מהניסויים. ב-64 אחוזים מהמקרים, התוצאות של הניסוי החוזר היו שונות מאלה של המחקר המקורי.

תוצאות מטרידות

מקצוע הפסיכולוגיה ספג לא מעט ביקורת על מהימנותו כמדע במהלך השנים. תיאוריות, כמו אלה של זיגמונד פרויד לדוגמא, ספגו הרבה אש. בבסיס הטיעונים של המבקרים נמצאת ההנחה שחוקרים לעיתים קרובות משמיטים תוצאות שאינן מתאימות להנחת הייסוד שלהם. תוצאות מחקרו של בריאן נוסק מספקות כנראה תשובה לשאלה שמטרידה פסיכולוגים במשך כמה עשורים: עד כמה המחקרים שאנחנו מתבססים עליהם אמינים?

רופאים מצאו תולעת במוח של חולה- סיפור בדקה. מערכת וואלה!
האם אפשר בכלל לערוך ניסויים פסיכולוגיים?/מערכת וואלה!

בתוך הפולמוס בין המצדדים במדע הפסיכולוגיה לבין מבקריו, החוקר נוסק מוקם תמיד באמצע. זאת הסיבה לכך שתוצאות המחקר שלו עוררו ציפייה רבה בקהילת הפסיכולוגים. למרות תוצאותיו המטרידות, נוסק אינו מודאג והוא סבור שדווקא המחקר שלו יוביל את הדרך לפתרון הבעיות האלה.

אבל בקהילת הפסיכולוגיה קיבלו את תוצאות המחקר במצב רוח עגום. "ההצלחה בשחזור הניסיים נמוכה יותר אפילו ממה שצפיתי", אמר ג'ון איונודיס מאוניברסיטת סטנפורד, מחבר המאמר שכותרתו "מדוע מרבית ממצאי המחקרים המפורסמים שגויים". "צר לי שהתחזיות שלי התגשמו", אמר איונודיס ל-BBC. "הלוואי שהייתי טועה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully