וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם דור העתיד מגדל קרניים בגלל חשיפה למסכים? זו האמת

בשבוע האחרון התפרסמו בעולם מספר רב של כתבות אודות מחקר שטוען שהחשיפה הממושכת למסכי הטלפונים הניידים גורמת לצעירים לגדל בליטות דמויות קרניים בעורף. הנה האמת לגבי המחקר הזה

מערכת וואלה! News

בסרטון: "צוואר סמס" - כך משפיעים הטלפונים הניידים על היציבה שלנו

לפני קצת יותר משנה פרסמו שני חוקרים אוסטרליים מאמר בכתב העת Scientific Reports, שבשעתו לא זכה ליותר מדי תשומת לב. במאמרם הם ציינו כי הם הבחינו שמספר מפתיע של צעירים פיתחו גידולי עצם בבסיס הגולגולת שלהם. צמד החוקרים העלו גם את ההשערה שהסיבה להתפתחות הגידולים הללו היא משך הזמן ההולך וגדל שבו צעירים כיום מבלים כשצווארם וראשם רכון מטה לעבר מסך הסמארטפון.

ובכל זאת בשבועיים האחרונים פתאום החלו לצוץ באתרים ברחבי העולם שלל התייחסויות למאמר הנשכח הזה, ועלתה השאלה - האמנם ההתמכרות של הדור הצעיר למסכים גורמת להם לגדל קרניים אבולוציוניות באחורי הגולגולת שלהם? מבחינת הוכחות מדעיות לא השתנה דבר בתמונת המצב האבולוציונית. הדבר היחיד שקרה הוא שבתחילת החודש ה-BBC ציטט את אותו מאמר אוסטרלי מלפני שנה בכתבה על ההשפעות של החיים המודרניים על השלד האנושי. לא חלפו יותר מכמה ימים משידור הכתבה, והנה כותרות אתרים ברחבי העולם מדווחות בדאגה על החשש שדור העתיד שגדל פה צפוי להסתובב עם קרניים שיזדקרו מעורפיהם הרכונים מטה תמידית אל האייפונים.

עוד בנושא:
נזקי הסימוס: הטלפונים הסלולריים הופכים את בני הנוער לגיבנים
5 מקומות שבהם ממש לא כדאי לכם לשים את הטלפון
האם זה באמת מסוכן לדבר בסלולרי בתוך מעלית?

צילום רנטגן שמדגים בליטות עצם עורפיות, או "קרניים" שנגרמו עקב שימוש בטלפונים ניידים. Shahar et al., Scientific Reports, צילום מסך
בליטות בעצם העורף בגודל של 10-30 מילימטרים/צילום מסך, Shahar et al., Scientific Reports

המחקר האוסטרלי ראוי להתייחסות משום שהוא משקף את האופן שבו האנטומיה שלנו מסתגלת ומגיבה לנוכחות הדומיננטית של טכנולוגיה בחיינו. אולם, ההשלכות כנראה הרבה פחות מפחידות מאותן כותרות שהתפרסמו בשבוע האחרון בעולם.

אז מה באמת מצא המחקר?

בשנת 2016 גילו החוקרים דיוויד שחר ומארק סיירס מאוניברסיטת סאנשיין קוסט שמתוך 218 משתתפים בגילאי 18-30 לכ-40 אחוזים היו גידולי עצם סמוך לבסיס הגולגולת, המכונים בליטות חיצוניות מוגדלות של עצם העורף (באנגלית: enlarged external occipital protuberance או: EEOP בקיצור).

בשנת 2018 אותם חוקרים הסתמכו על הממצא ההוא ובחרו לבחון אותו יותר לעומק. הם בחנו צילומי רנטגן של 1,200 בני אדם בגילאי 18-86 וגילו גידולי עצם דומים בכשליש מהצילומים. כאשר לאנשים בין הגילאים 18-30 היו בעלי הסיכוי הגבוה ביותר לסבול מ-EEOP. נתון זה הפתיע את החוקרים, משום שבאופן טבעי דווקא בגיל מבוגר יותר עולה הסיכון לפתח את הבליטות הללו.

אז מה הקשר לטלפונים סלולריים?

באופן תיאורטי, הטייה מתמשכת של ראשנו הכבד כלפי מטה כדי להביט במסך הטלפון הנייד (במקום להרים את היד ולהחזיק את המסך בגובה העיניים שלנו) עלולה לייצר על הצוואר והעורף עומס גדול מספיק כדי לגרום להתפתחותם של גידולי העצם הללו באחורי הראש והצוואר. זו לפחות הטענה של החוקרים.

אישה מודאגת מביטה במסך הסמארטפון שלה. ShutterStock
כל מה שצריך זה להרים את המסך לגובה העיניים. בחורה מביטה בטלפון נייד/ShutterStock

אלא שלא המחקר הנוכחי והמרחיב יותר ולא זה הוותיק יותר בחנו את רמת ותדירות השימוש בטלפונים ניידים של המשתתפים. ולכן, לא ניתן להסיק מסקנות ממשיות באשר לקשר האמיתי בין התפתחות הבליטות העורפיות ובין שימוש במכשירים סלולריים. אלא מדובר בהשערה שהעלו החוקרים על סמך ההיכרות שלהם עם דפוסי השימוש האופיינים לקבוצת הגיל הצעירה הזאת.

אז מה הקטע עם הקרניים?

הבחירה לכנות את הבליטות העורפיות הללו "קרניים" היא די מוגזמת. הבליטות שנמצאו במחקר העדכני ביותר היו בגודל של 10-30 מילימטרים - גודל שניתן להבחין בו בעין בלתי מזויינת, אבל פחות דרמטי מהתמונה המצטיירת בדמיון כשחושבים על קרניים.

בנוסף, בליטות עצם בגולגולת זוהו כבר בלא מעט הזדמנויות אחרות בעבר (אם כי לרוב היו קטנות יותר). הן נפוצות יותר אצל גברים מאשר אצל נשים, ואופייניות בעיקר לאוכלוסיית הקשישים (קרי, מתפתחות בשלב מאוחר יחסית בחיים), אך לא בלעדיות להם וזו אינו הפעם הראשונה שהן נצפות בקרב צעירים יותר. במחקר שהתפרסם בשנת 2017 ב-BMJ נכתב כי הבליטות העורפיות הללו הן נורמליות, גם אם הן לפעמים גורמות לכאבים "ולעתים הן מופיעות לראשונה בגיל ההתבגרות, ונגרמות מפרצי גדילה". בליטות עצם שכאלה יכולות גם להופיע במקומות אחרים בגוף, ולא רק בעורף.

גם החוקרים עצמם אגב, לא הביעו דאגה מה"קרניים" כשלעצמן, אף שלעתים הן גורמות לכאבי ראש, צוואר וגב. "הבליטות עצמן אינן הבעיה, אלא רק תסמין שנגרם מיציבה נוראית וממושכת, ושניתן לתקנה בקלות", אמר החוקר סיירס בראיון לאתר חדשות אוסטרלי.

מדאיג, אבל לא בלתי הפיך

אין זה סוד שהחשיפה לטכנולוגיה גורמת נזק מתמשך ליציבה של כולנו וכבר יצא לנו לשמוע לאורך השנים האחרונות על אנשים שסובלים מ"צוואר סמס" - כאבי צוואר שנגרמים עקב רכינה ממושכת אל מסך הסמארטפון וכאבי גב שהם תולדה של ימי עבודה ארוכים מעל הלפטופ. מדובר בתופעות מדאיגות, אך לא בלתי הפיכות.

כל אחד ואחת מאיתנו יכולים לשפר את היציבה עם מעט מאמץ ומחשבה, מודעות לתנוחות שבהן אנו עובדים או משתמשים בטלפון הנייד, פעילות גופנית לחיזוק ומתיחת השרירים התומכים בשלד וביציבה שלנו, וכך לצמצם ולהקל משמעותית על הכאבים שעלולים להיגרם לנו כתוצאה מאורח החיים המודרני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully