וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקלה בחיווט: למה לאישה הזאת דלף חלב אם מהפות?

הסיפור הזה כל כך החריד אותנו שהתלבטנו אם בכלל לכתוב עליו כתבה, אבל בסוף החלטנו שהעולם צריך לדעת: חלב אם יכול לצאת מהפות, וזה כנראה מאוד מאוד כואב

אמא מניקה תינוק. ShutterStock
גם כשהחלב יוצא מהמקומות הצפויים זה לא קל. אישה מניקה/ShutterStock

הנקה יכולה להיות אתגר לא קטן לאמהות טריות, אבל מעולם לא נתקלנו במקרה כל כך הזוי וקשה כמו זה שהתפרסם לאחרונה, של אישה אוסטרית בת 29 - שימים ספורים לאחר שילדה גילתה לחרדתה שהיא מייצרת חלב אם לא רק בשדיים שלה, אלא גם בפות.

5 ימים לאחר שילדה בפעם השנייה, הגיעה הצעירה למחלקה לגניקולוגיה ואנדוקרינולוגיה בבית החולים האוניברסיטאי ע"ש קפלר באוסטריה, כשהיא סובלת מנפיחות וכאבים בשפתי הפות שלה. במהלך הלידה שלה היא סבלה מקרעים בנרתיק, שדרשו תפרים בשני אזורים באיבר הרגיש הזה.

היולדת סיפרה לרופאים שביום הרביעי לאחר הלידה היא הבחינה בנפיחות ובהפרשה לבנה וחלבית משתי שפתי הפות שלה. בתחילה חשבו הרופאים שזה קשור לתפרים שלה, שאולי משהו בתהליך התפירה לא נעשה כראוי או שהתפרים הזדהמו. אך אז סיפרה להם האישה שהיו לה תסמינים דומים גם לאחר הלידה הראשונה שלה.

עוד בנושא:
8 דברים שקורים לוואגינה כשאתן מפסיקות לעשות סקס
נשים מגלות בתדהמה שלרובן יש נמש במקום המוזר הזה
האישה הזאת ממש לא יודעת איך לוקחים תרופות

אישה בהריון בבית חולים. ShutterStock
אישה בהריון בבית חולים/ShutterStock

כשהם חיברו את כל הנתונים יחד, הבינו הרופאים שהאישה סובלת ממצב שנקרא "רקמת שד אקטופית" (אקטופי = לא במקום הנכון), וכי שפתי הפות שלה הכילו רקמת שד שהחלה לייצר חלב. בדיקת אולטרסאונד אישרה את החשדות.

אף על פי שתיאור המקרה הזה נשמע ביזארי לחלוטין (וגם קצת מפחיד), יש לו הסבר די הגיוני אם מכירים את תהליך התפתחות השדיים, שהוא יותר מסובך ממה שחושבים. לבני אדם, כמו לשאר היונקים בטבע, יש אזור בגוף שמכונה 'קו החלב העוברי' או 'רכס השדיים'. זה האזור שממנו מתפתחות הפטמות בגופו של כל אחד ואחת מאיתנו עוד בעודנו עוברים ברחם. חלקנו יפתחו לאורך הקו או הציר הזה גם בלוטות שדיים או רקמת שד במהלך גיל ההתבגרות.

וכאן בעצם נעוץ ההסבר: פטמות ורקמת שד יכולות להיווצר לכל אורכם של הצירים המקבילים הללו. זה גם מה שגורם להיווצרות של פטמה שלישית (או יותר), למשל. וזה מה שגרם במקרה של האישה האוסטרית לצמיחה של רקמת שד בשפתי הפות שלה (שנמצאות ממש על קצה הציר של קו החלב). מדובר במצב נדיר אמנם, אך לא ראשון מסוגו - כך מגלה עיון בספרות הרפואית.

עוד באותו נושא

הכל בסדר שם למטה? המחקר הזה אומר שכן

לכתבה המלאה
איור של רכס השדיים או קו בלוטות החלב שלאורכו מתפתחות הפטמות. The Geneva Foundation for Medical Education and Research, אתר רשמי
יש לזה הסבר הגיוני/אתר רשמי, The Geneva Foundation for Medical Education and Research

לרוב, מקרים של רקמת שד אקטופית לא מתגלים, עד שהם מתחילים לייצר בעיות, כמו למשל נפיחות והפרשת חלב לאחר לידה או כאשר הם מתפתחים במקרים מסויימים לגידולים סרטניים (במקרים אלו הגידול ורקמת השד האקטופית מוסרים בניתוח, ולרוב זה פותר את הבעיה).

מה שקרה למטופלת האוסטרית, זה שהתפרים מהלידה יצרו לחץ שגרם למעין גודש כואב של חלב ברקמת השד האקטופית. הרופאים פתרו את הבעיה על ידי הסרת חלק מהתפרים ומתן אנטיביוטיקה שטיפלה בדלקת שנוצרה בעקבות הגודש. למרות שהרופאים המליצו לאישה להסיר את רקמת השד האקטופית שלה מחשש שיתפתחו בה גידולים בעתיד, היא בחרה שלא לעשות זאת לעת עתה. הטיפול שקיבלה סייע להפחית את הכאבים והנפיחות שמהם סבלה בתוך שבועיים, והיא הצליחה להמשיך ולהניק את התינוק שלה לאחר מכן ללא סיבוכים נוספים.

פרטי המקרה החריג הזה פורסמו בכתב העת Obstetrics & Gynecology.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully