וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו העונה: האם אכילת בשר על האש מסוכנת לכם?

בקיץ, משפחות רבות יוצאות יותר לפארקים, לים ולבריכה, כשאת הבילויים האלה חותם, פעמים רבות, מנגל עמוס בשר. למה סימני החריכה על הבשר יכולים להיות מסוכנים לכם ואיך אפשר להמנע מהתרכובות המסוכנות שנוצרות על האש?

מנגל. ShutterStock
רובכם תנפנפו יותר בחודשים הקרובים. מנגל/ShutterStock

הקיץ הוא העונה של הבריכות והים, אבל הוא גם העונה בה אנחנו עושים הכי הרבה "על האש". מהשמש אתם כבר אומנם יודעים להיזהר, אבל האם אתם מודעים לסכנות שמתחבאות בתוך הסטייק שלכם?

עוד בנושא:
איך שומרים על הבריאות ב"על האש"
מה קורה לגוף כשמפסיקים לאכול בשר?
בשר אדום מגביר את הסיכון ל-9 מחלות מסכנות חיים

מחקרים מראים כי כל סוגי הבשר (כן, גם דגים ועופות) יוצרים חומרים מסרטנים הנקראים אמינים הטרוציקליים (HCA) ופחמימנים ארומטיים רב-טבעתיים (PAH) כאשר הבשר חרוך או מבושל על אש גבוהה, כמו על גריל. מחקרים אפידמיולוגיים הראו קשר בין הצריכה של HCAs וסרטן המעי גס, סרטן החלחולת, סרטן שד, סרטן ערמונית, סרטן הלבלב, סרטן הקיבה וסרטן הוושט. גם בניסויים שבוצעו בחיות מעבדה הודגם כי אכילת בשר חרוך העלתה את שיעורן של מחלות ממאירות שונות.

ואם אתם שואלים את עצמכם האם הנתונים האלה יכולים להיות יותר מבאסים, אז נגיד לכם שכן. במידה ואתם צולים על הגריל נקניקיות או המבורגרים - או כל סוג אחר של בשר מעובד, אתם מוסיפים עוד שמן למדורה מפני שהם מכילים חומרים סרטניים בעצמם. ארגון הבריאות העולמי כבר קבע לפני כמה שנים שבשר מעובד הוא מסרטן, ועל פי ההערכה כ-50 גרם בשר מעובד הנצרך מדי יום קשורים לעליה ב-18 אחוזים בסיכון לחלות בסרטן המעי הגס.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מרינדה מוסיפה טעם ומגינה עליכם. בשר במרינדה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אז איך הופכים את המנגל בסופי שבוע לבריא יותר?

האזורים החרוכים, או הסימנים של הגריל, שמגרים רבים, הם החלקים הפחות בריאים ומומלץ להסיר אותם לפני האכילה. מומלץ בנוסף, לעשות יותר ירקות על הגריל, ובכך לגוון את הברביקיו. והעצה אולי הכי טובה היא פשוט לא לצלות את הבשר על אש גבוהה וגלויה - וכך לצמצם את החריכה שלו.

המכון האמריקאי לחקר הסרטן גם מציין כי מרינדות הן דרך מצוינת ליצור מחסום בין הבשר לבין הלהבה כדי להקטין את כמות אאמינים ההטרוציקליים. הארגון אף מציע להוריד את כמות השומן מהבשר, או אפילו לבשל אותו למחצה לפני העלייה על האש, שכן טפטוף שומן על גחלים לוחשות מגביר את היווצרות החומרים המסרטנים.

בשורה התחתונה, אנחנו לא אומרים לכם לא לעשות מנגלים, אבל אם אתם עושים אותם כדרך קבע בים, בפארק או בבריכה, מומלץ שחוץ מקרם ההגנה, תמרחו גם משהו על הבשר ותאכלו יותר ירקות, ובכל מקרה תמיד תקפידו לשמור על איזון בחיים - גם באוכל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully