וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיפולי פוריות מגדילים את הסיכון למחלת לב בהריון

הפריות מבחנה מגדילות פי 5 את הסיכון להתפתחות מצב רפואי מסכן חיים בשם PPCM לקראת סוף ההריון או לאחר הלידה. אלה התסמינים שכדאי לכן להכיר ולהיות מודעות אליהן

אישה בהריון מחוברת למוניטור עוברי. ShutterStock
הגדלה פתאומית ומסוכנת של הלב לקראת סוף ההריון או לאחר הלידה/ShutterStock

חוקרים ממליצים לנשים שהרו כתוצאה מהפריית מבחנה לבדוק את בריאות הלב במהלך ההריון - זאת בעקבות אזהרות שעולות ממחקר חדש, לפיהן הסיכון לסבול מכשל לבבי עולה במהלך הריון שנוצר מטיפולי IVF ולאחריו.

ממצאי המחקר הוצגו בכנס מדעי בנושא כשל לבבי שנערך לאחרונה. החוקרים התמקדו בכשל לבבי מסכן חיים שנגרם ממצב רפואי בשם peripartum cardiomyopathy או PPCM, בקיצור. מצב רפואי זה פוגע באחת מכל אלף נשים הרות ברחבי העולם ומסכן לא רק את האם, כי אם גם את עוברה.

PPCM גורם להגדלה פתאומית של הלב בשלבים מתקדמים של ההריון או לאחר הלידה. תסמיני המחלה כוללים: קוצר נשימה, בצקות ברגליים והתעוררויות ליליות כדי להשתין. תסמינים שיכולים להופיע אצל נשים בהריון מתקדם גם ללא קשר למחלה, לכן חשוב להיות ערות לגורמי הסיכון.

עוד בנושא:
מה הסיכוי האמיתי להרות אחרי גיל 40?
השיטה בת 100 השנה שעוזרת לנשים להכנס להריון
הסיכון לחלות במחלות לב נקבע כבר ברחם. האם ניתן לשנות אותו?

בדיקות הריון. ShutterStock
התסמינים כוללים קוצר נשימה, בצקות ברגליים והתעוררויות ליליות לשירותים. נשמע מוכר?/ShutterStock

"המחקר שלנו מראה שהסיכון ל-PPCM גדול פי חמישה בקרב נשים שעברו טיפולי פוריות, כך שנשים אלה צריכות להיות מודעות במיוחד לכך שייתכן שאצלן לתסמינים הללו יש משמעות עמוקה יותר", אמר ד"ר טוביאס פפר, מחבר שותף של המחקר וקרדיולוג בביה"ס לרפואה בהאנובר, גרמניה. הוא הוסיף כי "PPCM לרוב מאובחן מאוחר מדי ויש לכך השלכות ישירות על סיכויי ההחלמה".

הממצאים מתבססים על נתונים מ-111 נשים שחלו ב-PPCM, נתוניהן של משתתפות המחקר הוצלבו עם הרקע הרפואי שלהן בתחום הפוריות. לדברי דניס הילפיקר-קליינר, המחברת הבכירה שחתומה על המחקר ודיקנית המחקר הקרדיולוגי-מולקולרי בביה"ס לרפואה של האנובר, כל אישה שעברה טיפולי IVF צריכה לעבור בדיקות קרדיולוגיות, כולל בדיקת אקו לב, לאחר הלידה או קצת לפניה כדי לגלות מצבים מוקדמים של PPCM ולמנוע את התפתחותם.

עם זאת, יש לציין שנשים שהרו מהפריית מבחנה אינן קבוצת הסיכון היחידה, גם נשים שעברו הפלות נמצאות בסיכון מוגבר ל-PPCM. "נשים שהחלו לפתח תסמינים של תעוקה לבבית או תפקוד לבבי לקוי צריכות לקחת בחשבון שסבב נוסף של טיפולי פוריות עלול להגדיל את הסיכון שלהן לחלות במחלת לב קשה", סיכמו החוקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully