וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התמונות שחשפו מה קורה למוח של תינוקות בלידה

איך מוציאים תינוק בגודל מלון מחור בגודל של לימון? השאלה הזו עולה אצל כל אמא לעתיד שניצבת לפני לידה ולרוב גורמת לפחדים אדירים. סריקות תלת מימדיות חדשות חושפות מה עובר בדיוק על העובר בעת הלידה ומראות את הלחץ הרב המופעל על ראשו

אישה יולדת בחדר לידה. ShutterStock
מאמץ משותף. אמא ותינוקה לאחר לידה/ShutterStock

לידה של תינוק כרוכה במאמץ פיזי אדיר של האישה ובשינויים שמתרחשים בגוף ומשנים אותו. אבל לא רק הגוף של האמא נמצא במאמץ. כאשר תינוקות עוברים דרך תעלת הלידה של האם, הגולגולת שלהם, וגם המוח, משנים את צורתם. כעת, מדענים מאוניברסיטת אוברן שבצרפת יצרו תמונות בשלושה מימדים שמדגימות את מידת השינוי המדהים הזה.

ראשים של תינוקות יכולים לשנות צורה תחת לחץ בגלל שהעצמות בגולגולת שלהם לא התמזגו יחד עדיין. האזורים הרכים בחלק העליון של הראש הם שמאפשרים לו לעבור בתעלת הלידה ומאפשרים לאחר מכן למוח לגדול במהלך תקופת הינקות. ובכל זאת, המכניזם שמאפשר את כל הטוב הזה בעת הלידה, עדיין אינו מובן לחלוטין.

עוד בנושא:
האם הבעיטות של העובר ברחם עלולות להיות מסוכנות?
תיעוד נדיר: כך נראה עובר שאמו מעשנת
כיצד משפיע ראש קטן על תינוקות?

גולגולת של תינוק. plos one, צילום מסך
לחץ משמעותי על הגולגולת/צילום מסך, plos one

על מנת ולהבין את המנגנון, מדענים ערכו סריקות MRI לשבע נשים בהריון שהיו בין שבוע 36 ל-39, ולאחר מכן סריקה נוספת בעת הלידה כשצוואר הרחם שלהן היה מורחב. הסריקות האלה חשפו לחץ גולגולת משמעותי שממש עיצב את ראש העובר בכל התינוקות. הסריקות הוכיחו למדענים כי הלחצים המופעלים על ראשי תינוקות ועל מוחם במהלך הלידה חזקים מכפי שחשבו בעבר.

אצל כל שבעת העוברים, עצמות הגולגולת, שלא חפפו לפני הלידה, נראו חופפות באופן מובהק עם התחלת הלידה, ועיוותו את ראשי התינוקות ואת מוחם למעין צורת חרוט בעל קצה מעוגל, כתבו החוקרים. בחמישה תינוקות חזרו הגולגלות לצורותיהן המוקדמות, לאחר הלידה, והעיוות לא היה ניכר כאשר הם נבדקו.

עוד באותו נושא

13 דברים שאת מתה לדעת על לידה, אבל מפחדת לשאול

לכתבה המלאה

שינויים קיצוניים

דחיסת הראש היא רק אחד מהשינויים הגופניים המדהימים שמתרחשים בתינוקות במהלך הלידה. תינוקות עוברים שינוי קיצוני בזמן הלידה ​​כשהם נעים מהסביבה הנתמכת של הרחם לקיום עצמאי. מערכות גוף רבות משתנות אצל העובר בזמן שהוא נמצא ברחםו בזמן הלידה, לדוגמה, תפוקת השתן מהעובר תורמת למי השפיר בחלק מאוחר יותר של ההריון ואיברים אחרים דורשים שינוי פתאומי ברגעים הראשונים לאחר הלידה, כגון הרחבת הריאות. האירועים האלה חיוניים כדי למקסם את סיכויי ההישרדות בדקות הראשונות בחוץ.

הרופאים שערכו את המחקר ביקשו להדגיש כי לידה וגינלית נחשבת בטוחה במידה ניכרת מלידה קיסרית והיא מעניקה יתרונות בריאותיים רבים רבים, ביניהם חשיפת התינוק לחיידקים בריאים המעודדים את המערכת החיסונית שלהם.

  • עוד באותו נושא:
  • לידה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully