וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים מצאו דנ"א קדמון ב"מסטיק" בן 10,000 שנה

זה אומנם לא המסטיק שאתם מכירים מהיום, אבל סימני השיניים שנמצאו בו הוכיחו ללא ספק כי בני אדם נהגו ללעוס אותו. לשם מה? לא בטוח. אבל זה מה שחוקרים גילו מכמה חתיכות של מסטיקים שהתגלו במקרה

מסטיק משרף עץ מחקר שבדי דנ"א. nature, צילום מסך
ככה נראים המסטיקים/צילום מסך, nature

במשך יותר מעשרת אלפים שנה, מעין "מסטיק" עתיק, במרקם של זפת שנלקח מקליפת עץ ליבנה, אצר בחובו את זכרם של המתיישבים הראשונים של סקנדינביה. ה"מסטיק", או יותר נכון ה"מסטיקים", התגלו בשנות התשעים, באתר דיג פרהיסטורי בחוף השוודי, הידוע בשם "Huseby Klev". למרות הגילוי מדענים לא נתנו לשלושת חתיכות ה"מסטיק" תשומת לב, עד לשנה שעברה בה גילו כי הם מכילים דנ"א אנושי עתיק בשרידיהם.

עוד בנושא:
ישן הוא החדש החדש: מזונות על מהעולם העתיק
הגילוי הארכיאולוגי שחשף פרטים על מחלת הסרטן בתקופה העתיקה
האישה השחורה ששינתה את פני הרפואה ולא ידעה מזה כלל

"זה לקח קצת זמן ועבודה לפני שהתוצאות היממו אותנו והבנו שנתקלנו ברצף דנ"א בגושי המסטיק האלה שמקורם לפני כ-10,000 שנים", סיפרו עורכי המחקר מהמוזיאון לתולדות התרבות באוסלו. בתוך סימני השיניים שמצאו ב"מסטיק", גילו החוקרים שרידי רוק עתיקים ומהם הצליחו לסדר את הדנ"א האנושי העתיק ביותר מאזור זה. שלושת הגושים כך נראה, שייכים לשתי נקבות וגבר אחד.

"החומר שגילינו עשוי מקליפת עץ ליבנה, ששימשה כחומר דבק של כלים בתקופה הפליאוליתית התיכונה, בחלקים רבים של אירואסיה", מסבירים המחברים, "אך גם למטרות פנאי, ומלט עבור תיקון ואטימת כלי עץ קרמיקה".

מספק תובנות על היחסים החברתיים שלהם

לראשונה, המחברים היו מסוגלים לקשר את הכלים האלה שנוצרו על ידי בני אדם לטכנולוגיה עתיקה, שהובאה לשוודיה ממזרח אירופה, או מה שהיום ידוע כרוסיה. אבל בדיקת הנתונים הגנומיים, הראתה שבני אדם מוקדמים אלו היו דומים יותר מבחינה גנטית לציידים-לקטים ממערב ולבני אדם מתקופת הקרח באירופה. במילים אחרות, גם האתר וגם האנשים האלה יושבים בדיוק במקום שבו התנגשו זרמי ההגירה המערבית והמזרחית.

"לדנ"א שנלקח מחורי הלעיסה העתיקים הללו יש פוטנציאל עצום לא רק להתחקות אחר מקורם ותנועתם של עמים לפני זמן רב, אלא גם על מנת לספק תובנות על היחסים החברתיים שלהם, במחלות שהם חלו ובמזון שאכלו", אמרו החוקרים.

מסטיק. ShutterStock
מי היה מאמין כמה מידע אפשר למצוא במסטיק אחד/ShutterStock

צוות אחר של חוקרים שמצא גם הוא עקבות שיניים ב"מסטיק" עשוי גם הוא זפת קליפת ליבנה, רק בדנמרק, פרסם מאמר ובו חזה בעזרת דנ"א איך נראה האישה בת 5,700 השנים שלעסה אותו. לדבריהם, האישה הייתה בעלת עור כהה, שיער כהה ועיניים כחולות, מה שאפיין ציידים-מלקטים באירופה.

הצוות השני ניתח גם דברים אחרים ב"מסטיק" מלבד הדנ"א והצליח לזהות ממה ניזונו בני האדם בתקופה ההיא ואיזה חיידקים חיו בפיהם. בין היתר הם מצאו עדות ישירה למה שאכלה האשה, בצורת דנ"א של ברווז וצלופחים.

למרות שחתיכות "המסטיק" העתיקות עונות על לא מעט שאלות של חוקרים, הן עדיין תעלומה. לשם יצירתו היה צורך במקור חום יציב וסביבה נטולת חמצן, וארכיאולוגים אינם בטוחים כיצד אנשים בתקופת האבן השיגו זאת. בנוסף, גם לא ברור למה בעצם הם לעסו את זה. האם זה היה צורת בילוי, אלמנט בריאותי, דרך להכנת כלים או כל האמור לעיל? מה שזה לא יהיה, האנשים שלעסו אותו הזה אולי לא התכוונו, אבל השאירו מאחוריהם תיעוד עשיר של העבר.

  • עוד באותו נושא:
  • מסטיק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully