וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה הגיל שבו השעון הביולוגי של גברים מתחיל לזייף

להיות אישה זה לא דבר קל, בעיקר אם את באמצע שנות ה-30 שלך ועוד לא הפכת לאמא. הלחץ מצד החברה והמערכת הרפואית נופל על כתפיהן של הנשים, אבל מה באשר לגברים? האם גם הם צריכים למהר לפני שיהיה מאוחר?

ליאונרדו דיקפריו. ספלאש
השעון מתקתק גם לגברים לבנים ופריבילגים. ליאונרדו דיקפריו ואקסית/ספלאש

אתם רגילים לקרוא על נשים באמצע שנות השלושים שלהן שמחליטות יום אחד לאפסן את הביציות במקפיא לפני שיהיה מאוחר. למעשה, כל הכתבות שעוסקות בפוריות והריונות בעשור הרביעי לחיים שמות במרכז את הנשים ואת השעון המתקתק של גופן שמודיע להן שלא נותר הרבה זמן. מחקר חדש שנתוניו כוללים ארבעה עשורים של מחקרים מצא כי לא רק נשים צריכות להיות מודאגות, אלא גם גברים.

"למרות ששינויים פיזיולוגיים המתרחשים אצל נשים לאחר גיל 35 יכולים להשפיע על ההתעברות, ההריון ובריאות הילד, רוב הגברים לא מבינים שגם לגיל המתקדם שלהם יכולה להיות השפעה דומה", אומרת מחברת המחקר גלוריה בכמן, מהמכון לבריאות האישה באוניברסיטת רוטגרס בניו ג'רזי. בכמן ועמיתיה הבחינו במגמת ירידה בגברים בגיל 45. הם מצאו כי בגיל הזה משך הזמן שנדרש לגברים להכניס את בנות זוגן להריון היה ארוך יותר, גם אם בת זוגתם הייתה צעירה מהם בהרבה.

עוד בנושא:
זרע אנושי יכול להכיל קרוב ל-30 וירוסים שונים
מעשה אבות: כמה דברים שחשוב לומר על אבהות
מה הסכנה בכניסה להיריון בגיל מאוחר?

הידרדרות איכות הזרע

החוקרים מצאו כי במקרים שבהם כן הצליחו להיכנס להריון, הזרע המבוגר היה קשור לסיבוכים נוספים. מחקר אחר, שנשען על תוצאות של למעלה מ -40 מיליון לידות במשך עשור, מצא כי הגיל המבוגר של האבות שם את האישה בהריון בסיכון גבוה יותר לרעלת הריון, סוכרת הריון, ואפילו לידה מוקדמת.

אילוסטרציה של זרעונים ביצית ורופאים. ShutterStock
לא לעולם חוסן. אילוסטרציה של זרע/ShutterStock

אבל זה לא נגמר שם, וככל שהילד גדל, כך גם ההשלכות הבריאותיות עליו. מחקר זה מצא כי ילדים שנולדו לאבות מבוגרים עומדים בפני סיכון מוגבר למשקל לידה נמוך ואשפוז ביחידה לטיפול נמרץ בילודים. מחקרים אחרים מצאו קשר למחלות לב מולדות, מומים מולדים, סרטן ילדים והפרעות נוירו-קוגניטיביות, כגון סכיזופרניה, אוטיזם והפרעה טורדנית כפייתית (OCD). "למרות שתועד היטב כי ילדים של אבות מבוגרים נוטים להיות יותר מאובחנים עם סכיזופרניה - אחד מכל 141 תינוקות עם אבות מתחת לגיל 25 לעומת אחד ל-47 עם אבות מעל גיל 50 - הסיבה עדיין לא מובנת היטב", מסבירה בכמן. "כמו כן, מחקרים הראו כי הסיכון לאוטיזם עולה כאשר גיל האב הוא 30, נשאר באותן רמות בגיל 40 ולאחר מכן עולה שוב בגיל 50".

מה הקשר אתם שואלים בין גיל האב ומחלות כאלה? בכמן ועמיתיה חושבים שהאשמה טמונה בהידרדרות הזרע ובאיכות הזרע. רק בשנת 2017 דו"ח ישראלי גילה כי ספירת הזרע של גברים במדינות המערב צנחה בחמישים אחוזים בארבעים השנים האחרונות. עוד חשף הדו"ח כי המספרים מראים שכ-40 אחוזים מהמקרים של קושי להיכנס להריון הם בגלל הגבר, 30 אחוזים בגלל האישה ושאר האחוזים נשארים בגדר תעלומה.

השלכות של אבהות מאוחרת

כיום ברור שהתעברות והריון בריא הן לא רק אחריותן של הנשים, ובכל זאת לעתים קרובות מדי, הנטל נופל על כתפיהן. כאמור, רוב הפרסומים הציבוריים ממוקדים אך ורק בבריאות האם והתינוקות, ללא אזכור להשפעה האבהית. "זה מושרש בתפקיד הברור של הנשים ברבייה, מה שמוביל אותנו להנציח את הרעיון שנושאי הפוריות, ההיריון והלידה הם סוגיות של נשים, ולגברים אין מעורבות מלבד תרומת הזרע".

תהא הסיבה אשר תהא, העובדה שגברים רבים יודעים מעט כל כך בכל מה שקשור בפוריות שלהם ובירידה החדה באיכות הזרע שלהם היא סיבה לדאגה. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שכיום הרבה יותר סביר שלגברים מבוגרים מעל גיל 45 יהיו ילדים מאשר לפני ארבעה עשורים, ועדיין רופאים מעטים לדבר עם המטופלים הזכרים שלהם על פוריות ועל ההשלכות האפשריות של האבהות המאוחרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully