וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

60% מהאימהות חוות לחץ וחרדה בשלושת החודשים לאחר הלידה

התקופה שמכונה הטרימסטר הרביעי היא תקופה לא פשוטה שכוללת לצד הכאבים הפיזיים והשינויים ההורמונלים, גם הסתגלות למצב חדש וטיפול בתינוק רך. סקר שנערך בארה"ב מראה כי נשים רבות חוות חרדה ובושה ואינן מטופלות כהלכה

אמא בדיכאון. ShutterStock
רוב הנשים מכירות את התחושות הלא פשוטות לאחר הלידה. אישה מחזיקה תינוק ישן/ShutterStock

כמעט כל אישה שהייתה שם מכירה את התחושה. את ההורמונים שצפים ועולים, את חוסר השינה, הבלבול, הלחץ - כל מיני תחושות שאולי לא חוויתן מעולם, וגם אם חוויתן, בוודאי שהן לא הגיעו כולן יחד. חוקרים מבית החולים וויני פאלמר לנשים ותינוקות בפלורידה ערכו סקר ומצאו כי 60 אחוזים מהאימהות הטריות חשות דיכאון וחרדה בשלושת החודשים הראשונים לאחר הלידה - מה שמכונה הטרימסטר הרביעי.

צוות החוקרים שם לו למטרה להבהיר לרופאים, אחיות ומיילדות כי הטרימסטר הרביעי צרך להילקח בחשבון כאשר מדברים עם האימהות עוד בתקופת ההריון. לשם הסקר הם ראיינו 1,200 נשים, 900 מתכון היו אימהות. הם מצאו כאמור כי למעלה מ-60 אחוזים מהאימהות מתחת לגיל 45 דיווחו שחשו בחרדה או דיכאון לאחר הלידה.

"את יכולה להרגיש שאת לא בשליטה, ויש סיכוי שאת לא באמת לגמרי בשליטה", אמרה ד"ר מייגן גריי, עורכת המחקר, שהסבירה כי יש הרבה גורמים לא צפויים באימהות. "לא כל אמא למשל מצליחה להניק, וזה יכול לגרום למתחים".

עוד בנושא:
קשר השתיקה: למה רופאים לא מדברים על דיכאון בהיריון?
תסמינים לאחר לידה שאסור לך להתעלם מהם
מה קורה למוח של אישה אחרי לידה?

אישה יולדת בחדר לידה. ShutterStock
להסביר במהלך ההריון מה צפוי לאחר הלידה/ShutterStock

הסקר הראה גם כי 30 אחוזים מהנשים דיווחו כי חשו בושה בעקבות השינויים בגופן לאחר הלידה, שכללו בין היתר דימום נורמלי, שינוי בגודל וצורת השדיים, קושי בהנקה ועוד. שני שלישים מהנשים הודו כי דאגו לשלומן הפיזי, ממש כשם שדאגו לבריאות הילד. מרביתן אגב הודו כי לא היה להן פנאי או יכולת באותה עת לטפל בעצמן.

רק בשבוע שעבר פרסם הקולג' האמריקאי לגניקולוגיה ומיילדות הנחיות חדשות שקוראות לשינוי קיצוני בטיפול הקיים כיום לנשים לאחר לידה. לדברי רופאי הנשים יש צורך להקדים את הבדיקות השגרתיות שנערכות כיום לנשים לאחר שישה שבועות ללא יאוחר משלושה שבועות לאחר הלידה. לדבריהם, הטיפול ביולדת צריך להיות תהליך מתמשך ורציף והקשר בינה ובין הרופא צריך להיבנות בהתאם לצרכים ולכלול מפגשים נוספים, מעקב טלפוני או אפילו בהודעות.

"הטרימסטר הרביעי יכול היות מאוד קשה להכלה עבור נשים שגופן משתנה ללא היכר, פיזית ונפשית, והן נזקקות דווקא בעת הזו לתמיכה מאוד גדולה ותשומת לב, ממש כפי שקיבלו בעת ההריון", אמרה ד"ר גריי. זו הסיבה לטענתה שרופאים צריכים לדון עם נשים יותר על תקופה זו במהלך ההריון ולהסביר להן את הקשיים המתלווים לה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully