וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא האסלה: זה הדבר הכי מזוהם בשירותים שלכם

הפריט הכי מלא בחיידקים ונגיפים נמצא בשירותים הביתיים שלכם, אז במקום להשקיע את זמנכם בכריעה באוויר מעל אסלות ציבוריות כדאי שתפנו את תשומת הלב שלכם למקום הנכון

מברשת השיניים מכילה חיידקי צואה, הרפס וצהבת/מערכת וואלה!

בסרטון: אלה החיידקים שתוכלו למצוא על מברשת השיניים שלכם

כל הכבוד לכם באמת שאתם כורעים באוויר מעל מושבי אסלה בשירותים ציבוריים או מרפדים אותם בשכבות של נייר טואלט כדי לא לחשוף את הישבן שלכם לחיידקים מזהמים (זה מיותר, דרך אגב. אתם יכולים להפסיק עם זה), אבל עם כל הכבוד זה ממש לא מה שצריך להדאיג אתכם.

לפעמים החיידקים המסוכנים אורבים לכם דווקא במקומות פחות צפויים בשירותים, וכן - זה כולל גם את השירותים בבית שלכם, ולא רק שירותים ציבוריים.

עוד בנושא:
האבק שלכם לא דומם: חיידקים באבק הופכים עמידים ומסוכנים
האם חיידקים יכולים לגדול על סבון מוצק?
לשבת או לכרוע - מה עדיף בשירותים ציבוריים?

הדבר הכי מזוהם בשירותים שלכם - יותר מהאסלה אפילו - הוא הכלי שבו אתם מחזיקים את מברשת השיניים שלכם. במחקר שנערך בשנת 2011 על ידי NSF, ארגון גלובלי לבריאות ובטיחות הציבור, והתמקד בחיידקים שחיים בסביבה הביתית, נלקחו דגימות מ-30 סוגים שונים של משטחים ב-22 בתים, 6 מהמשטחים הללו היו בחדרי שירותים. החוקרים בדקו את הדגימות לנוכחות של חיידקים, פטריות ועובש.

מברשת שיניים ותמרוקים בחדר אמבטיה. ShutterStock
ילדים, האם תוכלו למצוא את הפריט המזוהם ביותר בתמונה?/ShutterStock

ב-64 אחוזים מהדגימות שנלקחו מכוסות וכלים ששימשו להחזקת מברשות שיניים נמצאה נוכחות של פטריות ועובש, יותר מפי שניים ביחס לדגימות שנלקחו מאסלות (27 אחוזים). בנוסף, ב-27 אחוזים ממחזיקי מברשות השיניים נמצאו חיידקי אי. קולי, שהם כזכור חיידקים צואתיים. וכן, זה אומר בדיוק מה שאתם חושבים: קקי בתוך הכוס של מברשת השיניים שלכם.

"כלים שאנשים מחזיקים בהם את מברשות השיניים שלהם לרוב עונים על כל הקריטריונים שחיידקים אוהבים: הם חשוכים, לחים ולא מנוקים בתדירות גבוהה מספיק", אמרה ליסה יאקס, מיקרוביולוגית מארגון NSF, בראיון לאתר טיים.

אנשים יותר מלוכלכים משירותים

במחקר אחר, שהתפרסם בכתב העת Applied and Environmental Microbiology בשנת 2014, אספו חוקרים דגימות מאזורים שונים בשירותי נשים ושירותי גברים ציבוריים בקמפוס של מכללה. בין השאר נאספו דגימות ממושבי האסלה, מתקני הסבון ומהרצפה שסביב האסלה. הם מצאו שם חיידקים מסוג סטפילוקוקוס, נגיף הפפילומה האנושי (HPV), נגיף הרפס וחיידקי אי קולי. אולם 15 אחוזים בלבד מהחיידקים והנגיפים שמצאו בשירותים המשותפים היו כאלה שמקורם בצואה. "רוב בני האדם הם נשאים של נגיפי הפפילומה וההרפס", אמרו החוקרים.

אמוג'י קקי מחייך על רקע ורוד. ShutterStock
האסלה פחות ידידותית לחיידקים צואתיים ממקומות אחרים בחדר/ShutterStock

החוקרים השוו את הממצאים שלהם עם ממצאים במאגר הנתונים של פרוייקט המיקרוביום הביתי (שבחן את החיידקים המצויים בסביבה הביתית) ועם ממצאים מנתוני עבר אחרים, וגילו מגמות די דומות מבחינת הרכב החיידקים בשירותים ביתיים ובשירותים ציבוריים.

אמנם ישנם סיכונים בריאותיים הטמונים בחשיפה לחיידקים ולנגיפים הללו, אולם הם נמוכים למדי ורוב הסיכויים שלא תידבקו בשום דבר מחשיפה אליהם - כך הוכיחו מחקרי עבר רבים. רוב החיידקים שמקורם במערכת העיכול האנושית לא שורדים מחוץ לגוף, כך שהחיידקים הצואתיים שנמצאו בדגימות הם חיידקים מתים.

רוב החיידקים שתמצאו בחדרי שירותים מגיעים במקור מהאסלה, אבל הם ממש לא מוגבלים אליה והם מתפזרים ממנה והלאה די בקלות (וב"הלאה" הכוונה למחזיק מברשות השיניים שלכם, זוכרים?). למעשה, האסלה עצמה היא סביבה פחות מיטבית עבור החיידקים הללו מאשר מקומות אחרים בשירותים, כך שלחיידקים יש סיכויים נמוכים יותר להשאר בחיים באסלה ויותר סיכוי לחיות ואף לשגשג דווקא במקומות אחרים כמו מגבות, שטיחונים ועוד. והם מגיעים לשם בקלות הודות לאפקט הרסס שמתרחש כשאתם מורידים את המים באסלה מבלי לסגור את המכסה שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully