וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 דברים מפתיעים שקורים לגוף שלכם כשאתם אוכלים יותר מדי

כשאנחנו צורכים המון קלוריות, או ליתר דיוק, יותר מדי פחמימות, זה משפיע על הגוף שלנו בכמה צורות הרסניות ביותר שאנחנו לא תמיד מודעים להן. בואו נבין האם זה קורה גם לכם כדי שבפעם הבאה תדעו לעצור את עצמכם בזמן

אישה שמילאה את פיה בצ'יפס. ShutterStock
למה ככה חזק? אישה ממלאת פיה בצ'יפס/ShutterStock

הלחם, הפיצות, האורז, הפסטה, הדגנים ושאר המאכלים שאתם כנראה הכי אוהבים - מורכבים ברובם מפחמימות, שאולי יפתיע אתכם לגלות שהן לא יותר משם נרדף לסוכר. נתח משמעותי ביותר מהתזונה של רובנו מורכב מפחמימות, שנחשבות חיוניות ביותר לאספקת האנרגיות השוטפת שלנו, אך גם עלולות להיות הרסניות ביותר אם נוטים להגזים איתן.

אז איך תדעו אם אתם אוכלים יותר מדי פחמימות ומתי הזמן להפחית את המינון? הנה כמה מהסימנים הבולטים ביותר לצריכה מוגברת שלהן ולאופן שבו היא משפיעה על הגוף שלכם:

עוד בנושא:
זה מה שחוקר סרטן אוכל בכל יום כדי להרחיק את המחלה
9 הרגלים שגורמים לכם להשמנה בטנית
7 סיבות טובות ומוכחות לעבור לטבעונות

1. אתם תמיד רוצים לנשנש

גם אתם רואים מאפים מושחתים, פיצה או עוגיות ומיד מרגישים את ההתרגשות ואת הריר שמצטבר בפה? ובכן, זו ממש לא אשמתכם. למעשה, סוכר משפיע על הגוף שלנו בצורה דומה לזו של כל סם מוכר ומסוכן. כשאנחנו אוכלים סוכר, המוח מפריש דופמין, מוליך עצבי שמשרה תחושה נעימה ומרגיעה. כך, כדי להרגיש שוב את האושר הזה, אתם תצטרכו לצרוך עוד פחמימות - וכך בדיוק נוצרת התמכרות או לכל הפחות השתוקקות בלתי נשלטת למתוקים.

פסטה ברוטב חמאת לימון. יעל לאור, יעל לאור
קצת כמו סמים. מנת פסטה מפתה/יעל לאור, יעל לאור

בדיוק כמו עם כל סם אחר - ככל שתצרכו יותר פחמימות, וגם שומנים לצורך העניין, כך תחוו יותר את ההשתוקקות אליהם. לכן, אנשים שצורכים כמויות גדולות של פחמימות ושומנים, גם באופן די אירוני ירגישו יותר רעבים לאורך היום, ובאופן ספציפי - רעבים לעוד פחמימות ושומנים. בפועל, זה לא באמת רעב, אלא דחף שמושפע מהשינויים ההורמונליים במוח. החדשות הטובות הן שאפשר להימנע מכך באמצעות בחירה בנשנושים בריאים יותר כשהדחף הזה עולה, כמו בננות, תמרים או אגוזים.

2. קשה לכם להחזיק את עצמכם ערים

עם התחושה הזאת כולנו יכולים להזדהות - אנחנו אוכלים יותר מדי בארוחת הצהריים ואז פשוט לא מסוגלים לראות איך אנחנו צולחים את מה שנשאר מיום העבודה. הסיבה לכך היא שארוחות גדולות גורמות לתנודות חדות ברמות הסוכר בדם. בנוסף, תהליך העיכול עצמו דורש כמויות אדירות של אנרגיה ש"נגזלת" מתהליכים אחרים בגוף.

צריכה של סוכר ברמות גבוהות גם גורמת להפחת שיעור המוליך העצבי אורקסין במוח - שעוזר לשמור עלינו עירניים וחיוניים. לכן, אם אתם מרגישים עייפים וחלשים גם אם ישנתם מעולה בלילה - ייתכן שהאשם העיקרי הוא התפריט שלכם.

3. אתם צמאים כל הזמן

הפה מרגיש מיובש כל הזמן וגם אחרי כמה כוסות מים אתם מרגישים שאתם רוצים וצריכים עוד מהם? אם אתם נוטים לצרוך שיעורים גבוהים של סוכר, שומן ומלח, החומרים האלו נספגים למחזור הדם, מה שמשפיע על המרקם שלו. במצב כזה, הגוף יאותת למוח שהדם זקוק לנוזלים נוספים כדי לשפר את הזרימה. המוח בתגובה יגרום לכם להרגיש צמאים כדי לצרוך עוד מים.

אישה שותה כוס מים. ShutterStock
משקאות ממותקים רק יחמירו את המצב. אישה שותה מים/ShutterStock

במצב כזה, חשוב להקשיב לגוף ולספק לו את השתייה שהוא זקוק לה - וכדאי כמובן לבחור במים או בתה ולא במשקאות ממותקים שרק יחמירו המצב.

4. אתם מבקרים בשירותים הרבה יותר מדי

כשאנחנו צורכים יותר סוכר מהרגיל, הכליות שלנו עובדות שעות נוספות כדי לנסות ולנקות את הדם ממנו. כשהכליות לא מצליחות לסנן ביעילות את הדם מכל הסוכר, הגוף יפעל לאיזון המצב על ידי "לקיחת" נוזלים מרקמות הגוף והחדרתם למחזור הדם.

התוצאה תהיה גם פגיעה במרקם העור, אשר מגבירה את קצב ההתקמטות ופוגעת בגמישות שלו, וגם צורך מוגבר להשתין. במצב כזה, הדבר הטוב ביותר שתוכלו לעשות כדי לעזור לגוף שלכם יהיה דווקא לשתות עוד מים - למרות ריבוי הביקורים בשירותים.

5. קשה לכם מאוד להתרכז

כשאנחנו צורכים הרבה פחמימות, זה יכול לפגוע מאוד בתהליכים במוח שאחראיים על ויסות הריכוז והרגשות. שיעור גבוה של סוכר בדם עלול לגרום ליצירה מואצת של רדיקלים חופשיים במוח, כימיקלים שעלולים לגרום נזק לממברנות של תאי העצב בתוכו. ממברנה היא המעטפת של התא ופגיעה בה מקשה על תאי העצב במוח לתקשר זה עם זה.

לכן, מחקרים מראים כי צריכה מוגברת של סוכר עלולה בהחלט לגרום נזק מסוים לפעילות המוחית שלנו - כאשר ההשפעה הבולטת ביותר תהיה על היכולת להתרכז ולשלוט ברגשות. השינוי הזה עלול לגרום לתנודות חדות במצב הרוח ולעצבנות בלתי מוסברת וקיצונית לאורך היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully