וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלק הזה בגוף כמעט נעלם לפני מאה שנה וכעת הוא חוזר

בעת האחרונה מדענים שמו לב לחזרתה של עצם קטנה בגוף שחשבו שנוכחותה כמעט ונעלמה מהעולם. העצם הקטנה שמצויה מאחורי הברך עלולה לגרום לבעיות ברכיים והסיבה להופעתה המחודשת תלויה ככל הנראה במה שאנחנו אוכלים

כאבי ברכיים. ShutterStock
מסתתר מאחורי הברך ועלול לגרום לבעיות/ShutterStock

לפני מאה שנה רק ל-11 אחוזים מבני האדם הייתה פאבלה - עצם קטנה דמוית שעועית שמצויה ברקמה רכה בגיד של הראש הצדדי של השרירים מאחורי הברך. בשנה שעברה, אחוז האנשים שנמצאה אצלם פאבלה כבר האמיר ל-39 אחוזים, ומדענים מנסים לפענח איך עצם שנחשבת חסרת תועלת לא מצאה את עצמה בחוץ בעקבות האבולוציה.

עוד בנושא:
תתחדשו: איבר נוסף התגלה בגוף האדם
האישה הזו חיה עד גיל 99 כשכל האיברים שלה בצד הלא נכון
כאב הוא תופעה בריאה של הגוף? ועוד מיתוסים שגויים

במחקר שפורסם בכתב העת Journal of Anatomy, מדענים מהאימפריאל קולג' בלונדון מציינים לא רק את השכיחות המוזרה של הפאבלה (בלטינית "שעועית קטנה"), אלא גם את העובדה כי בקרב אנשים הסובלים מבעיות בברך יש סיכוי גבוה יותר שיש פאבלה. כך למשל לאנשים שסובלים מאוסטיאוארתריטיס של הברך (שחיקת סחוס) יש סיכוי גבוה פי שניים שיהיה פאבלה, אבל אין ראיות לכך שהיא מקור הבעיה.

המדענים בדקו צילומי רנטגן ו-MRI מ-21,000 מחקרים שעסקו בברכיים ושנערכו ב-150 השנים האחרונות, ובמהלך המאה הקודמת, וגילו כי הסיכויים של אנשים להיות בעלי עצם פאבלה גדלו פי שלושה.

פאבלה - עצם בברך. Imperial College London, צילום מסך
הופיעה מחדש. עצם הפאבלה/צילום מסך, Imperial College London

עצם ססמואידית זו שגדלה כמו פיקת הברך, בתוך גיד - נעלמה כמעט לחלוטין מבני האדם כאשר התפתחו אבותיהם של קופי אדם ובני אדם גדולים, מה שהופך את ההופעה המחודשת האחרונה שלה תמוהה עוד יותר. "יכול להיות שזה קשור למה שאנשים בני ימינו אוכלים", הסביר ד"ר מייקל ברטהום, הכותב הראשי של המחקר. "מצאנו ראיות של התחדשות פאבלה ברחבי העולם, ואחד השינויים הסביבתיים המעטים שהשפיעו על רוב המדינות בעולם הוא תזונה עשירה יותר", אמר. ד"ר ברטהום מסביר כי בגלל שאנחנו בדרך כלל אוכלים יותר ממה שאנחנו רגילים, אנחנו כבדים יותר מאשר קודמינו, כלומר הברכיים שלנו תחת לחץ גדול יותר. לדבריו, עצמות ססאמודיות כאלה נוטות להשתנות בהתאם לכוחות המופעלים עליהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully