וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האישה הזו חיה עד גיל 99 כשכל האיברים שלה בצד הלא נכון

הסיפור המפתיע הזה החל בהחלטה של האישה לתרום את גופתה למדע. הגילוי של המצב הנדיר בו לקתה הפתיע אפילו את הרופאים המנוסים ביותר ואת בני משפחתה

רוז מרי בנטלי חיה עד גיל 99 מבלי לדעת שכל איבריה נמצאים במקום הלא נכון. אי-פי, אתר רשמי
רוז מרי בנטלי/אתר רשמי, אי-פי

הסיפור הזה מתחיל במותה של רוז מרי בנטלי, אישה בת 99, בעלת חנות לחיות מחמד שמתה בסוף שנת 2017. בנטלי החליטה לתרום לפני מותה לתרום את גופה למדע, וכך גופתה הועברה לאוניברסיטת פורטלנד באורגון. עד פה הכל נשמע רגיל. אלא שהסטודנטים לרפואה שקיבלו לנתח את גופתה גילו שהאיברים הפנימיים שלה לא נמצאים היכן שהם אמורים להיות. לאחר שגילו זאת נערכו על גופתה של המנוחה מספר ניתוחים, אבל אף אחד מהם לא הצליח לתת תשובה מדוע איבריה היו בצד הלא נכון ואיך הצליחה לחיות ככה כמעט מאה שנים.

עוד בנושא:
למה זה טוב? איברי הגוף שאנחנו לא באמת צריכים
קורם עור וגידים: כך נראית הדפסת איברים בתלת ממד
רפואה סינית: לכל איבר יש את הזמן שלו

למצב הרפואי בו האיברים נמצאים בצד הלא נכון קוראים סיטוס אינברסוס (Situs inversus). מדובר על מצב רפואי נדיר ששכיחותו באוכלוסיה נמוכה מאחד לכל עשרת אלפים אנשים. המצב כולל היפוך של האיברים הפנימיים העיקריים בבטן ובבית החזה, כלומר, ממש תמונת ראי של אברי הגוף בהשוואה למיקומם הרגיל. בפועל, באנשים שנולדים כך נראה את הלב ממוקם בצד ימין ואיברים כמו הקיבה והטחול (שאמורים להיות בבטן השמאלית) נמצאים גם הם מימין, בעוד הכבד וכיס המרה יהיו משמאל. במצב של בנטלי - הלב היה דווקא ממוקם במקום הנכון - משמאל.

נתיחה לאחר המוות. ShutterStock
רק בניתוח לאחר המוות התגלה המצב הרפואי הנדיר/ShutterStock

"מדובר על מצב נדיר במיוחד", הסביר ד"ר קאם ווקר, מרצה לאנטומיה שעזר לתלמידים באוניברסיטת אורגון לנסות ולפענח את התעלומה. ד"ר ווקר אמר ל-BBC כי התגלית החלה כשתלמידיו ניתחו את חלל הלב וכלי הדם ולא הצליחו לאתר עורק גדול ואז הבינו שהגוף של גברת בנטלי היה ייחודי. המצב הזה מעמיד את הלוקים בו בסכנה למחלות לב ואנורמליות בגוף - מה שהופך את חייה הארוכים של בנטלי לאפילו חריגים יותר.

על פי ההערכות של ד"ר ווקר, אחד ל-50 מיליון אנשים נולד עם המצב הנדיר ומגיע לבגרות. הוא ועמיתיו מאמינים כי בנטלי היא האדם המבוגר ביותר שחי עם המצב ולפניה תועדו שני מקרים של מטופלים שהגיעו לגיל 70. "אף אחד מעמיתי לא נתקלו בגופה שנתרמה למדע עם סיטוס אינברסוס, והם מלמדים עשרות שנים", סיפר ווקר, "אני מעולם לא ראיתי דבר כזה ובטח שלא התלמידים שלי שלא ישכחו את המקרה הזה לעולם".

ילדיה של בנטלי סיפרו כי אמם הייתה נהנית מתשומת הלב שהמקרה שלה קיבל. לדבריהם היא חייה חיים בריאים ללא מחלות כרוניות, מלבד דלקת מפרקים. היא עברה שלושה ניתוחים בחייה, ורק הרופא שהסיר את התוספתן שלה ציין כי הוא היה במקום חריג יחסית.

  • עוד באותו נושא:
  • לב
  • מוות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully