וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שאתם צריכים לאכול באביב לפי הרפואה הסינית

דנה קמחי, מאמר אורח

10.4.2019 / 7:58

פחות בשר, פחות קטניות, יותר ירוקים ויותר פירות חמוצים: זה מה שאתם צריכים לאכול ממש עכשיו לפי הרפואה הסינית. קראו ושמרו, כי אם תישארו תקועים על תפריט חורפי, זה עלול לגרום לכם לאלרגיות ומיגרנות

ירקות ירוקים. ShutterStock
זה הזמן שלהם. ירקות ירוקים/ShutterStock

האביב הוא זמן של התחלות חדשות, ולפי הרפואה הסינית זה בדיוק הזמן שבו עלינו להשיל מעלינו את הכבדות שליוותה אותנו בחורף. הסינים העתיקים הסתכלו על הטבע והסיקו ממנו כיצד עלינו להתנהג בכל עונה. בחורף אנו נוטים להתכנס, להישאר בבית מכורבלים ולשתות מרק חם. באביב, לאחר שנחנו ואגרנו כוחות חדשים, אנחנו מוכנים להתחיל פרויקטים חדשים, יוצאים שוב אל העולם, לטייל בטבע, וגם אנחנו כמו הצמחים מתחדשים ומלבלבים.

עוד בנושא:
7 טיפים לחיים בריאים רגע לפני האביב
למה האלרגיות כבר לא מגיעות רק באביב?
מה דיאטניות אוכלות לארוחת בוקר?

הסינים האמינו שגם התזונה שלנו צריכה להשתנות בהתאם לעונות השנה. אם נקשיב לטבע ולגוף שלנו, המזונות שנאכל וגם צורת וזמן הבישול ישתנו ואז נזכה בבריאות ובחוזק גופני. אבל אם נאחז בתזונה שאינה מתאימה לעונת השנה (למשל נמשיך עם תבשילים כבדים שמתאימים לחורף) אז הגוף שלנו יצא מאיזון ונחווה שלל מחלות ותסמינים, למשל מיגרנות ואלרגיות, שיסמנו לנו שהגיע הזמן לשינוי באורח החיים שלנו. האיברים שמשויכים לאביב הם הכבד וכיס המרה ולכן עלינו לאכול מזונות שיאזנו אותם בעונה הזו.

זה הזמן הירוק

הדבר הראשון שעלינו לעשות הוא להעלות את כמות הירקות שאנו אוכלים במהלך היום. הירקות שקשורים לאביב הם כל הירקות הירוקים ובמיוחד עלים ירוקים, השווקים מפוצצים עכשיו בשלל עלים ירוקים רעננים ובריאים וזה הזמן לשלב אותם בשלל סלטים, שייקים ותבשילים. נוכל לצרוך את הירקות המוכרים יותר כמו: חסה, רוקט, אורוגולה, תרד, קייל, פטרוזיליה, כוסברה, שמיר, בצל ירוק, עירית, סלרי, תרמילי אפונה, תרמילי שעועית, אפונה ירוקה, ברוקולי, ארטישוק, אספרגוס, כרוב, כרוב סיני, שומר. ונוכל גם לצאת אל השדות ולקטוף שלל עלים של צמחי בר שיביאו לנו טריות ושפע לצלחת, למשל, עלי חוביזה, גרגר נחלים, גדילן מצוי, סרפד, אספרג החורש ושומר הבר.

קציצות חוביזה (חלמית). נמרוד סונדרס
טריות ושפע. קציצות חוביזה/נמרוד סונדרס

ירקות נוספים שכדאי לאכול באביב הם ירקות שורש מנקים ומצננים כמו צנון, צנונית, דייקון (צנון יפני) וירקות שורש שיזינו את הכבד כמו סלק, גזר, בטטה וגם דלעת.

לפי הרפואה הסינית, הטעם החמוץ הוא הטעם שמעורר את הכבד לפעולה, לכן הפירות החמצמצים יותר הם הפירות שיתאימו לעונה הנוכחית: תפוח ירוק, תות עץ, שסק, שזיף וכמובן לימון, לעתים קרובות אני ממליצה למטופלים בעונת האביב לשתות כוס מים חמימים כשקמים בבוקר ולסחוט לתוכה מיץ מחצי לימון טרי.

פחות בשר, פחות תבלינים

קטניות הן מאכל שאנחנו מרבים לצרוך בחורף בתוך מרקים או תבשילים. באביב מומלץ לצרוך כמות מעטה של קטניות בכל יום, אבל כדאי מאוד להנביט אותן או לקנות נבטים מוכנים, רצוי אורגניים. נוכל להוסיף לסלט נבטי מאש, עדשים מונבטות, נבטי ברוקולי, אספסת או כל נבט אחר שאתם אוהבים. הדגנים המומלצים הם שיפון, כוסמין, שיבולת שועל ושעורה (גריסים).

מג'דרה עדשים מונבטות. דרור עינב
מומלץ להנביט את הקטניות. מג’דרה עדשים מונבטות/דרור עינב

מומלץ גם לתבל את המזון שלנו בשלל תבלינים חריפים וחמימים שמניעים ומעוררים את הכבד וכיס המרה, כמו בזיליקום, שומר, רוזמרין, קימל, שמיר, עלי דפנה, בצל, שום, כמון, כורכום, ג'ינג'ר, פלפל שחור. עם זאת, יש להשתמש בתבלינים אלה במתינות כדי לא ליצור עודף חום בגוף.

באביב נרצה להמעיט בצריכת חלבון מהחי ולהפחית ככל הניתן צריכת מזון מטוגן, מעובד, עם חומרים משמרים ותוספי מזון. הבישול המועדף באביב הוא בישול קצר בטמפרטורה גבוהה, הקפצה, אידוי, כבישה קצרה של ירקות או אכילת ירקות טריים. אנשים שסובלים ממערכת עיכול חלשה צריכים להיזהר מריבוי ירקות טריים ולכן כדאי שיבחרו במזונות בשיטת בישול קצרה.

האביב הוא זמן אידיאלי לניקוי הגוף והכבד, אבל כיוון שהתהליך הזה עלול להחליש אנשים מסוימים אני ממליצה לעבור אותו בליווי של מטפלת או מטפל שידעו להתאים את התזונה באופן אישי ובכך למנוע תופעות לוואי לא רצויות.

דנה קמחי, N.D Ac. Dip T.C.M היא מרצה לתזונה סינית בקמפוס ברושים, בית הספר לרפואה משלימה אינטגרטיבית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully