וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך הופכים את משלוחי המנות של הילדים לבריאים יותר?

עינת מזור בקר, מאמר אורח

15.3.2019 / 6:52

אחרי שנסגרתם על תחפושת, איפור פנים ורעשנים, הגיע הזמן לדבר על משלוחי מנות. בימים הקרובים הילדים שלכם יתנו ויקבלו לא מעט ממתקים. האם יש דרך להפוך את המנהג החביב הזה לבריא יותר? דיאטנית עונה

משלוח מנות. ShutterStock
חג גדול לילדים. משלוח מנות/ShutterStock

כל הורה מכיר את הסיפור הזה - הילדים חוזרים מהגן או מבית הספר עם משלוח מנות לא בריא במיוחד, בעקבותיו הם מגדילים את צריכת הסוכרים והשומנים, מדלגים על ארוחות והורסים לעצמם את השיניים. וזה לא נגמר ק' ביום החג - משלוחי המנות ממלאים את הבית גם ימים אחרי, והורים רבים מתלוננים על כך שהארונות מלאים במאכלים שאינם בריאים. אבל אפשר לעשות את זה אחרת.

עוד בנושא:
מה אסור לשים במשלוח מנות של ילדים?
חג גדול לילדים? ממש לא בטוח. כך תעזרו לילדים לשרוד את פורים
לא רק בפורים: כל הסיבות הבריאות לאכול פרג

אוזני המן

אוזני המן של מיקי שמו. דרור עינב
לכו על פרג או תמרים. אוזני המן/דרור עינב

אוזני המן מהווים את סמל החג, ואלו מבוססים על בצק ומילוי כלשהו. במאפיות מכינים את הבצק ממרגרינה המכילה לעיתים שומן מוקשה/טרנס או חמאה. השומן המוקשה נחשב לשומן המזיק ביותר שקיים והוא מקושר להתפתחות מספר רב של מחלות כדוגמת מחלות לב, סרטן ועוד. החמאה עשירה בשומן רווי שמקורו מן החי והוא מקושר להתפתחות מחלות לב וכלי דם.

וגם המילוי לא חף מבעיות. בשנים האחרונות קיימים לפחות עשרה סוגים שונים של מילויים מיוחדים כמו קרם פיסטוקים, קרם לוטוס, קרם פטיסייר ועוד, כיד הדמיון הטובה. המילויים הללו, כמו גם מילוי השוקולד, מכילים כמות גדולה של שומן רווי, סוכר ובחלקם אף צבעי מאכל שונים.

מה עושים? אם קונים את אוזני המן במאפייה, מומלץ לבחור במילוי אגוזים, פרג או תמרים, היות שבהם יש ערך תזונתי מעבר לסוכר ולשומן המזיק. אם אתם מהמשפחות המשקיעות מומלץ להכין את הבצק בעצמכם בשילוב של קמח מלא. בנוסף, מומלץ להמיר את המרגרינה או החמאה בשמן. למילוי - ניתן להכניס קוביית שוקולד של 70% מוצקי קקאו שתתרום לאוזן ההמן נוגדי חמצון שלהם תפקיד בריאותי במניעת מגוון מחלות.

עוד באותו נושא

צאו מהקופסה: כך תכינו משלוח מנות מקורי לילדים

לכתבה המלאה

חטיפים וממתקים

סוכריות גומי. ShutterStock
על אלה ממש עדיף לוותר. סוכריות גומי/ShutterStock

החטיפים המלוחים מלאים בכמויות גדולות של נתרן (מלח) ושומנים, מהסוג הפחות בריא. הנתונים מראים כי בארץ צריכת המלח היא בכמות מוגזמת ומעל המומלץ. הצריכה העודפת הביאה לכך שקולטני הטעם המלוח בלשון נעשו רוויים, ולכן גם בנוכחות כמויות גדולות של מלח אנחנו לא חווים את המזון כמלוח מדי וזקוקים לכמויות הולכות וגדלות של מלח בכדי לחוש מליחות, התוצאה היא אכילת יתר.

השוקולדים למיניהם מכילים כמויות גדולות של סוכר ושומנים רוויים, למעט השוקולדים עם אחוז הקקאו הגבוה שמכילים מעט סוכר. ממתקי הגומי מכילים צבעי מאכל שאינם טבעיים והוכחו כמזיקים לבריאות ולכן אינם מומלצים כלל.

מה עושים? ניתן בקלות להכין פרלינים ביתיים בתבנית סיליקון עם שקעים קטנים על ידי המסת שוקולד מריר יחד עם טחינה גולמית / ממרח שקדיה / ממרח חמאת בוטנים טבעי, ואז הכנסתם לשקעים. לאחר שעתיים של קירור תקבלו שוקולד טעים ומזין יותר.

בנוסף, מומלץ לשלב חטיפים "בריאים יותר", או מזיקים פחות, כמו למשל, בייגלה מקמח מלא, פופקורן ביתי, מסטיקים או סוכריות ללא סוכר (בהנחה שהילדים בגיל המתאים). אפשר גם להכין גרסה בריאה לתפוצ'יפס מפרוסות דקות של תפוח עץ, עם מעט סוכר וקינמון.

וטיפ נוסף: פירות הם מתוקים, עסיסיים, צבעוניים ולא פחות חשוב, בריאים. הפירות עשירים בוויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים. חתכו אותם בצורות יפות, שפדו אותם על שיפודים והגישו אותם ממש כמו זרי פרחים.

עוגיות ועוגות

גיף עוגיות עוגיית שוקולד צ'יפס עוגיה. Giphy
מומלץ להכין בבית ולהוריד בחצי את כמות הסוכר/Giphy

רוב העוגיות הנמכרות בחנויות מבוססות על קמח לבן, סוכר ושמן מהסוג הפחות בריא.

מה עושים? מומלץ למצוא מתכונים לעוגיות בריאות, למשל: עוגיות טחינה, עוגיות גרנולה, עוגיות המבוססות על שבבי שקדים, עוגת גזר, עוגת בננות ועוד. בדקו שהמתכונים מבוססים על שמן זית או על כמות קטנה של חמאה ולא על מרגרינה, הפחיתו ב-50 אחוזים את כמות הסוכר המצוינת במתכון, שלבו לפחות 50 אחוז קמח מלא (מכלל הקמח במתכון. מומלץ לשלב קמח כוסמין מלא שמשתלב נהדר בכל המתכונים) וקיבלתם עוגיות בריאות יותר.

אחד ביום, ולא על חשבון ארוחה

גם בפורים המשיכו בהצבת גבולות בנושא המתוקים, הגבילו את ילדכם ואת עצמכם לאכילת ממתק או חטיף אחד ביום ואל תאפשרו שממתק יבוא על חשבון ארוחה. שמרו על שגרה פעילה של כל המשפחה הכוללת טיולים בחוץ ובחיק הטבע, משחקי כדור, הליכה וריצה בשטחים הפתוחים, חוגי ספורט וכל פעילות אחרת שאתם אוהבים.

עינת מזור בקר היא דיאטנית קלינית במרכז DMC לטיפול בסוכרת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully