פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      לא רק בפורים: כל הסיבות הבריאות לאכול פרג

      אם אתם עדיין מתלבטים איזה מילוי לבחור לאוזני ההמן שלכם - יש לנו את התשובה. פרג הוא האופציה הכי בריאה, לא משמינה ומזינה, אם רק תאכלו אותו נכון. 5 סיבות בריאות לבחור בפרג

      אוזני המן ביסקוטי (נמרוד סונדרס)
      טעם נרכש, ובריא (צילום: נמרוד סונדרס)

      חג פורים אף פעם לא מושלם בלי אוזני המן, ואוזני המן אף פעם לא מושלמות בלי מילוי פרג. פרג הוא אומנם טעם נרכש, ויש לא מעט אנשים שמעדיפים שוקולד באוזני ההמן שלהם, אבל אם תדעו כמה הזרעים השחורים האלה בריאים לכם, כנראה שלא תרצו לוותר עליהם. הנה 5 סיבות בריאות לאכול פרג.

      1. פרג הוא מקור רציני לסידן - ב-100 גרם פרג יש פי 15 יותר סידן ממוצרי חלב - 1,500 מ"ג, כאשר ההמלצה היומית היא צריכה של 1000 מ"ג. 1200 מ"ג של סידן ביום תורמים לבריאות העצם, מערכת העצבים והמערכת ההורמונלית.


      2. פרג מכיל שפע של מינרלים חיוניים לגופנו. יש בו אשלגן שמסייע לשמור על מאזן תקין של נוזלים ואלקטרוליטים בגוף; מגנזיום החשוב למערכת הלב וכלי דם ובעל תפקיד משמעותי בהרפיית השרירים; אבץ המסייע למערכת הרבייה והפוריות, חיזוק הציפורניי והשיער ולחיזוק מערכת החיסון. בפרג יש גם ברזל- אחד המינרלים החשובים ביותר לתפקוד גופנו, שכן הוא חיוני להעברת חמצן לתאים ומרכיב חשוב ביצירת כדוריות דם האדומות. מלבד מינרלים חשובים, יש בפרג גם ויטמינים ממשפחת ויטמיני B.

      פרג (ShutterStock)
      לא רק באזני המן (צילום: ShutterStock)

      3. לפרג יש אפקט משכך כאבים ומרגיע בזכות תכולת האלקלואידים שבו - תרכובות חנקניות שונות כגון מורפין, אופיום וקודאין. לאלקולידים יש השפעה על מערכת העצבים ואם צורכים מהם כמויות גדולות הם עלולים להזיק, אך אל דאגה החומרים הללו נמצאים בשרף של הצמח ולא בזרעים ולכן אין סכנה למנת יתר בגלל אוזני המן.

      4. פרג מכיל כמות גדולה של סיבים תזונתיים התורמים לפעילות סדירה של המעיים ומערכת העיכול ותורמים לתחושת שובע וירידה במשקל. כיוון שתכולת הסיבים בפרג גבוהה, כדאי לשתות הרבה מים כשאוכלים ממנו, כדי למנוע עצירות.

      5. פרג מכיל כמות גבוה של חומצה לינולאית - חומצת שומן המסייעת הורדת כולסטרול ומניעת מחלות כלי דם. בנוסף הוא מכיל כמות קטנה של חומצת שומן אומגה 3.

      מדד הדיאטה

      ב-100 גרם פרג יש 500 קלורית. זה אומנם לא מעט, אך זה עדיין עדיף מבחינה בריאותית ממילוי שוקולד. מבחינת אחוזי שומן, הפרג מכיל כמות לא קטנה של שומן, אך מרביתו שומן בלתי רווי.

      פרג (ShutterStock)
      מומלץ לרכוש פרג טרי (צילום: Shutterstock)

      איך הכי כדאי לאכול פרג?

      יש כ-120 זנים של פרגים, הפרג שאנחנו מכירים הוא פרג תרבותי ואנו משתמשים בזרעים שלו. טעמו של הפרג מר, אך ככל שהוא טרי יותר ואוכלים אותו סמוך למועד הטחינה שלו, כך טעמו מתעדן. לכן, מומלץ לרכוש פרג טרי בשווקים ובמקומות שיש בהם תחלופה מהירה, ומיד להקפיא אותו, או לרכושו שלם ולטחון בבית. חשוב לדעת כי זרעי הפרג נוטים להתחמצן מהר ולכן חייבים להקפיד על מוצר טרי.

      עוד בנושא:
      79 מתכונים עם פרג
      ההיסטוריה של האוכל: עובדות מפתיעות על פרג
      12 אוזני ההמן המצטיינות לשנת 2015