פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      יש גם מתוק בריא: כל מה שטוב בתמרים

      לממתק הכי טבעי שקיים יש המון יתרונות בריאותיים, והוא יכול להיות המחליף האולטימטיבי לצורך שלכם בסוכר בצהריים. לרגל ראש השנה שמתקרב, הנה כל מה שטוב בתמרים

      תמרים (ShutterStock)
      מנת בריאות (אילוסטרציה Shutterstock)

      לפעמים נדמה שכל מה שמתוק לא בריא לנו, אבל יש כמה דברים שיכולים לספק את התשוקה היומית למתוק, וגם לשמור אותנו בריאים. בראש הרשימה הזו נמצא התמר – הפרי הכי ישראלי, חגיגי ובריא.

      מתחילים שנה בריאה:
      6 סיבות טובות במיוחד לאכול סלק
      מזונות העל שמסתתרים במטבח שלכם
      הכתבה שתגרום לכם להפסיק לנשנש

      תמר הוא שם כולל למשפחה שלמה של זנים, כאשר לכל זן יש את הקסם והטעם שלו. בין הזנים ניתן למנות את המג'הול הגדול והעסיסי, את הברהי הצהוב שניתן לאכול בוסר או קפוא, את החדראווי בעל הארומה המיוחדת, את התמר הלח והמרענן, את החלאווי ועוד. לכל התמרים האלו יש דבר אחד משותף – לכולם ערך תזונתי מאד גבוה.

      הנה כל הסיבות הבריאות לאכול תמרים, לא רק בראש השנה.

      1. תמרים מכילים הרבה סידן - 64 מ"ג סידן ב- 100 גרם תמרים. לכן, מומלץ לאכול אותם במצבים של אוסתיאפורוזיס לחיזוק העצם.

      2. תמרים מכילים כמות גדולה של מגנזיום (54 מ"ג ל-100 גרם תמרים), ולכן הם תורמים לבריאות הלב, כלי הדם, העצבים והשרירים.

      3. התמרים מכילים סיבים תזונתיים ולכן הם תורמים לבריאות מערכת העיכול. הם משפרים את תנועתיות המעיים ומייעלים את הוצאת הפסולת מהגוף, ולכן טובים לאנשים שסובלים מעצירות ומבעיות של מערכת העיכול.

      4. תמרים יכולים לווסת את המאזן המינרלי בגוף בין אשלגן לנתרן, עקב תכולת האשלגן הגבוהה שבהם לעומת תכולת נתרן זעומה ביותר (יחס של 1:696 לטובת האשלגן). בכך הם מסייעים במניעת מחלות ודלקות בגוף.

      סילאן תוצרת בית (רוני קדר)
      עדיף לרכוש סילאן טבעי ללא תוספת סוכר (צילום: רוני קדר)

      5. במחקר שנעשה בטכניון נמצא כי תמרים (מג'הול וחלאווי) מפחיתים את הסיכון לטרשת עורקים, אלצהיימר וסרטן עקב תכולת נוגדי חימצון מסוג פוליפנולים. במחקר נמצא כי אכילת התמרים גרמה לירידה ברמות הטריגליצרידים (שומנים בדם), הפחיתה את החמצון הבסיסי והגבירה את פעילות האנזימים שמגנים על הכולסטרול מפני חימצון. רמות חימצון גבוהות עלולות לגרום להתפתחות מחלות, לכולסטרול גבוה, ליצירת טרשת עורקים או לאוטם בשריר הלב.

      6. תמר מהווה מקור לאנרגיה זמינה לגוף שמקורה בסוכרים טבעיים. השילוב המיוחד של הגלוקוז והפרוקטוז (שמהווה מחצית מכמות הסוכר בתמר) עם סיבים תזונתיים שמצויים בתמרים הופך אותם לחטיף אנרגיה טבעי ובריא, במיוחד לספורטאים שזקוקים לאנרגיה זמינה. מומלץ מאוד לאכול שניים או שלושה תמרים לפני אימון ספורט. תמרים לא מכילים שומנים והם נקיים מחומרים משמרים, ולכן הם עדיפים על כל חטיפי הבריאות האחרים.

      7. תמרים מהווים תחליף מצוין ובריא לחטיפים ולממתקים בעיקר בזכות תכולת הפחמימות הגבוהה שבהם. בנוסף, עקב תכולת הסיבים, הם גם תורמים לתחושת השובע. ניתן להכניס תמרים לעוגות כתחליף לסוכר הלבן הסינטטי והמזיק. מהתמרים מכינים גם את דבש התמרים סילאן, אך עדיף לרכוש רק סילאן טבעי ללא תוספת סוכר. יש שמכינים גם יין מתמרים ומגרעיני התמרים אף מכינים תחליף בריא לקפה.

      עוגיות תמרים בפחות מחצי שעה
      בא טבעי: עוגיות גרנולה עם תמרים ומרציפן
      מתכון לסלט תמרים לחים עם גבינת עיזים

      עדי גולדנברג היא נטורופתית N.D ובעלת קליניקה לנטורופתיה