וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא על פי הכריכה: כך תבחרו את הספר הנכון לילד שלכם

דליה כהן, מאמר אורח

26.2.2019 / 7:18

כל הורה יודע עד כמה חשוב להקריא לילדים סיפורים, ולעודד אותם לקרוא בעצמם כשהם מגיעים לשלב הזה. אבל איך בוחרים את הספרים הנכונים מבין אלפי הספרים הקיימים? הכנו לכם מדריך לכל שלב

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ספרות הטובה לילדים חייבת להיות טובה גם למבוגרים". עטיפת הספר דירה להשכיר/מערכת וואלה!, צילום מסך

כל הורה יודע שקריאת ספרים יחד עם הילדים שלנו היא קריטית להתפתחותם, לא משנה באיזה גיל. ספרים פותחים דלתות לילדים ועוזרים להביא את העולם ישירות אל כף ידם הקטנה. על ידי שילוב של תחומי העניין של ילד צעיר עם ספרים שנבחרו בקפידה ניתן לקשר בקלות בין עולמו של הילד לבין עולמו של המבוגר.

אבל איך נדע לבחור את הספר הנכון לילד שלנו? לא פעם קורה שאנחנו קונים ספר עם כריכה צבעונית, רכה ומזמינה אבל הסיפור אינו מותאם לגיל הילד. ספר אחד יכול להיות מעניין אבל ארוך מדי, לספר אחר יכול להיות קצב טוב ודמויות צבעוניות אבל סיפור מורכב מדי. ומה עם הספרים שכתובים בפונט קטן ומקושט שאפילו אנחנו לא מצליחים לקרוא? או תמונות מופשטות מדי שפשוט לא מעניינות את הילד?

עוד בנושא:
תתפלאו, אבל לא כל ספר טוב לילדים שלכם
למה אתם חייבים לקרוא לילדים שלכם סיפור לפני השינה?
מי ילד זבל? סיפור לא מנומס על ילדים לא מנומסים

כשמומחים ומבקרים של ספרות ילדים מנסים להגדיר מהו ספר טוב הם מתייחסים לאיכות הספר על ידי מתן תשומת לב למורכבות הדמויות והעלילה, הערכים שהוא מקדם, העניין שמעורר הספר, עיצוב הספר והתאמתו לסיפור ולגיל הילד. לאה גולדברג - שספרה "דירה להשכיר" חוגג 60 השנה - אמרה פעם כי "ספרות הטובה לילדים חייבת להיות טובה גם למבוגרים". והנה עוד כמה דברים שכדאי לקחת בחשבון כשבוחרים ספר לילדים שלנו:

תינוקות ופעוטות

אמא מקריאה סיפור. ShutterStock
בים בם בם תירס חם. אמא קוראת סיפור לתינוק/ShutterStock

חזרה וחריזה: אחד ממאפייני השפה העיקריים בגיל זה הוא התקדמות מהירה באוצר המילים. גם אם הילד עדיין לא מדבר - הוא מבין. ילדים בגילאים צעירים נמשכים לתמונות צבעוניות של חפצים פשוטים. הם מגיבים היטב לסיפור עם קצב וצלילים, כך שכדאי לבחור ספרים שיש בהם חזרה על הכתוב, חריזה וחיקוי צלילים, שמהם הילד ייהנה, גם אם הוא עוד לא מבין את כל המילים.

תמונות בעלות ניגודיות גבוהה: התפתחות הראייה מתרחשת עד גיל שנתיים, אז השתדלו לבחור ספרים עם צבעים בעלי ניגודיות גבוהה כגון שחור, לבן ואדום ברזולוציה נמוכה (צורות גדולות וברורות), תמונות פשוטות, ברורות ובולטות. ספרים ללא מלל גם הם מאתגרים מבחינה ויזואלית ומנטאלית ומעודדים אותם ליצור סיפורים משלהם.

קרטון מונע אסון: בגילאי ינקות תינוקות אוהבים ללעוס, למשוך ולזרוק כל דבר שבא ליד. בחרו ספרים עשויים מקרטון או בד - הם לרוב יותר עמידים, עם קצוות מעוגלים שלא מהווים סכנה לתינוק הסקרן וחוץ מזה, הם בלתי ניתנים לקריעה, מה שחוסך לא מעט כסף.

עוד באותו נושא

בום! טראח! מה קרה? טריוויה ספרי ילדים

לכתבה המלאה

ילדים בגילאי גן

ילד קורא ספר. ShutterStock
הצילו, זהו טרופותי! ילד מעלעל בספר/ShutterStock

הטקסט הנכון: ילדים נהנים בעיקר מספרים המתארים אובייקטים מוכרים כמו חיות וחפצים בשילוב טקסטים מעט מורכבים עם קצב טוב וחזרה על מילים.

ספרים משחקיים: בגילאים האלה הקואורדינציה של ילדים מספיק גבוהה כדי שיוכלו ליהנות מספר אינטראקטיבי עם דמויות זזות או צצות מהדפים.

זה בסדר להפריע: השתדלו לא להתמקד כל כך בקריאת הספר, עד כדי התעלמות מהערות הילד. שאלות והערות מראות שהילד מעורב. אם אנחנו מוצאים את עצמנו אומרים: "רק תן לי לסיים את הדף הזה," כדאי לעצור ולבקש מהילד לחזור על השאלה. אם הילדים לא נראים מעורבים בסיפור, שאלו אתם את השאלות, כמו: מה הם רואים בתמונות, מה הצבע של הדמויות והזמינו אותם להסביר או לספר את מה קורה בעלילה.

כיתות א'-ג'

ילד קורא ספר. ShutterStock
אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים. ילד קורא ספר/ShutterStock

ראשית קריאה: יש ילדים שמתחילים לקרוא לפני שהם מגיעים לכיתה א', רוב התלמידים לומדים במהלך כיתה א' ורבים לומדים גם מאוחר יותר. לגילאים האלה, גם אם אנחנו עדיין מקריאים להם או שהם קוראים כבר לבד, בחרו ספרים עם תמונות צבעוניות, עלילה חזקה ודמויות שעוברות תהליך במהלך הסיפור.

עבור הילד שקורא באופן עצמאי, בחרו ספר עם עלילה פשוטה ומילים שהילד מכיר ומשתמש ביום יום. ניתן למצוא ספרים שמיועדים במיוחד לקורא המתחיל, ספרים הנקראים בדרך כלל "ראשית קריאה".
תלמידי כיתה ג' מסוגלים לעיתים קרובות להתמודד עם סיפורים מורכבים יותר. אוצר המילים צריך להיות מוכר יחסית עם שילוב של מילים חדשות ומאתגרות.

זיכרו, הספר הנכון הוא לא בהכרח הספר עם הכריכה היפה ביותר, החדש ביותר או היקר ביותר על המדף. זהו ספר שנכתב ותוכנן היטב. קחו יותר מכמה דקות כדי לבחון את הספרים, לקרוא אותם או קטעים מהם. ספר הוא השקעה במוח האנושי ובמערכת היחסים בין הורה לילד. ראוי להקדיש לבחירה שלו מספיק תשומת לב.

דליה כהן היא בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה וקרימינולוגיה ותואר שני לחינוך בגיל הרך ומנהלת תכניות חינוכיות בגיל הרך בחברה למתנ"סים הארצית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully