וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צריכת אומגה 3 בהריון מגנה על התינוק מפני לחץ דם גבוה בבגרותו

מעקב רחב היקף מצביע על כך שנשים בהריון שנוטלות באופן יומיומי תוספי אומגה 3 יכולות להגן על ילדיהן מבעיות שנובעות מלחץ דם גבוה שנים רבות אחר כך. ההשפעה החיובית נובעת מחומצה שמצויה בדגים ומאכלי ים נוספים

ילדה מנשקת את הבטן ההריונית של אמה. ShutterStock
שנים רבות לאחר הריון, הרגלי האם המשיכו להשפיע על בריאות הילד. ילדה ואמה/ShutterStock

יותר ויותר מחקרים מהשנים האחרונות מצביעים על כך שלתזונה של האם בזמן ההריון יש השפעה משמעותית על בריאותו של הילד גם במשך שנים רבות אחר כך. כך למשל גם במחקר אמריקאי חדש שהתפרסם לאחרונה בכתב העת הרפואי JAMA גילו החוקרים שאימהות שהקפידו לצרוך חומצות שומן מסוג אומגה 3 במהלך ההריון, הגנו על ילדיהן מפני סיבוכים שנגרמים בעקבות לחץ דם גבוה בבגרותם, אפילו אם הילדים סבלו מעודף משקל משמעותי.

חוקרים מהמחלקה לתזונה באוניברסיטת קנזס עקבו אחרי 171 זוגות של אימהות וילדים מאזור קנזס סיטי בין מרס 2006 לספטמבר 2009. מחצית מהאימהות הקפידו לצרוך מדי יום, במשך 14.5 שבועות, 600 מיליגרם של DHA (חומצה דוקוסהקסנואית) שמצויה בדרך כלל בתוספי תזונה שמכילים חומצות שומן מסוג אומגה 3 או בשמן דגים. שאר המשתתפות נטלו פלסבו. המטרה העיקרית של המחקר הייתה למדוד את ההתפתחות הקוגניטיבית של הילדים, ואילו לחץ הדם היה תוצאה משנית.

עוד בנושא:
ההשפעה המדהימה של שתיית מיץ רימונים במהלך ההריון
ויטמין C עשוי לצמצם את הנזק שעישון בהריון גורם לעובר
שתיית קפה בהריון (גם בכמות המומלצת) עלולה להשפיע על גודל התינוק

אישה בולעת תוסף תזונה. ShutterStock
צריכה יומית של 600 מ"ג של חומצה דוקוסהקסנואית עשויה להוריד את לחץ הדם לרמות בריאות יותר. אישה נוטלת אומגה 3/ShutterStock

שנים לאחר הניסוי בדקו החוקרים את לחץ הדם של הילדים במספר הזדמנויות כשהיו בני 4, 5 ו-6. ילדים שסבלו מעודף משקל או מהשמנת יתר היו בעלי לחץ דם גבוה יותר, אם האימהות נטלו את תרופת הדמה במהלך ההיריון. לעומת זאת, בקרב הילדים שהאימהות שלהם נטלו DHA במהלך ההריון, לא נרשמו תוצאות חריגות של לחץ דם, גם אם סבלו מעודף משקל.

החוקרים ציינו שבמקרה הזה המינון הוא המפתח לתוצאות החיוביות - יש צורך בכמות יומית של לפחות 600 מיליגרם של חומצת DHA כדי להשיגן. "DHA ידוע כחומר שעשוי לעזור להתפתחות המוח והעין של תינוקות, ושמחנו לגלות שהוא מונע גם עליית לחץ דם ובעל השלכות לטווח הארוך על בריאות הילדים", אמרה אחת מחברות המחקר סוזן קרלסון, פרופסור לתזונה באוניברסיטת קנזס, "ידוע שאנשים עם לחץ דם גבוה בשלב מוקדם בחייהם נוטים לסבול ממנו גם בשלב מאוחר יותר בחיים".

החדשות הטובות הן שאין צורך להתבסס רק על תוספי תזונה מלאכותיים כדי להשיג את החומצה הבריאה. DHA נמצא בעיקר דגים ומאכלי ים כגון הרינג, צדפות, סלמון, טונה או בקלה. והיא מסייעת להפחתת לחץ דם אצל מבוגרים וילדים כאחד.

פרופ' קולטון סבורה שיש צורך במחקרי המשך, שכן רבות מההשלכות הבריאותיות החמורות יותר של השמנת ילדים נחקרו רק החל משנות העשרה. במיוחד בשל העובדה שיותר ויותר ילדים צעירים סובלים מהשמנת יתר וחווים עליה בלחץ הדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully