וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שעורה בעין? 5 דברים שכדאי לכם לעשות ו-4 שממש לא

איתי שרף, מאמר אורח

15.2.2019 / 6:06

הבשורות הרעות הן שזה מציק, מכוער ומגרד. הבשורות הטובות הן שזה ממש לא מדבק, ושזה יעבור אפילו אם לא תטפלו בזה בכלל. ובכל זאת יש כמה דברים שאתם יכולים לעשות כדי לקצר את משך הזמן שתסבלו משעורה ולהקל על התסמינים

ילד עם שעורה בעין. ShutterStock
כמעט כל האנשים יסבלו משעורה לפחות פעם אחת. ילדה עם שעורה בעין/ShutterStock

הבחנתם פתאום בבליטה משונה בקצה העפעף שמלווה בנפיחות ובכאב? ייתכן מאוד שגם אתם סובלים משעורה בעין - מצב די נפוץ שעלול להתפרץ בכל גיל ובכל הקבוצות באוכלוסייה. למעשה, התופעה הזו נפוצה כל כך עד שמחקרים מראים כי כמעט כל האנשים יסבלו משעורה לפחות פעם אחת, בעוד שמעטים יסבלו ממנה כמה פעמים במהלך החיים.

שעורה, או בשמה המדעי הורדאולום (Hordeolum), היא למעשה זיהום חיידקי שנגרם בדרך כלל על ידי חיידק בשם סטפילוקוקוס. הזיהום מוביל לחסימה באחת מבלוטות השומן בעפעף, שגורמת לכך שהגוף לא יוכל להפריש ממנה את השומן שנאגר בתאים באזור זה. לצד הנפיחות, הכאבים והבליטה על העין, עלולים להופיע תסמינים נוספים כמו רגישות לאור ודמעות מרובות.

עוד בנושא:
שמרו מרחק: האם אתם יודעים איזו מחלה מדבקת ואיזו לא?
לא רק טעים: כך אבוקדו ישפר את בריאות העיניים שלכם
מסתובבים עם עיניים אדומות? הנה 5 סיבות אפשריות

בניגוד למה שאנשים חושבים, השעורה לא מדבקת והיא חולפת אחרי כמה ימים או שבועות גם אם לא מטפלים בה. אבל כמובן שעדיף לטפל ולקצר ככל האפשר את משך התופעה ואת חומרת התסמינים. בשלב ראשון יש לגשת לרופא עיניים על מנת להיבדק ולקבל אבחנה רפואית מדויקת והמלצות טיפול. בנוסף, ישנן כמה דרכים טבעיות שבהן תוכלו לקצר את דרכי ההחלמה. אבל לפני שנבין מה כדאי לעשות, בואו נבין ממה עדיף להימנע בכל מחיר:

אישה מגרדת בעין. ShutterStock
לא לגעת. אישה מגרדת את העין/ShutterStock

1. אל תיגעו באזור הנפוח
בימים הראשונים להופעת השעורה, המצב כנראה יסקרן ויעסיק אתכם מאוד, מה שעלול לעודד אתכם לגעת המון במקום הכואב, לשפשף את העין ולבדוק האם וכמה אתם מרגישים את השעורה. חשוב לזכור שהשעורה נגרמת מזיהום חיידקי והיד שלכם מהווה מרבץ אופטימלי לחיידקים נוספים שעלולים להחמיר את הבעיה. לכן, עדיף להילחם בסקרנות ולהימנע ממגע בעין מבלי לחטא את היד לפני כן.

2. אל תנסו "לפוצץ" את הבליטה
הבליטה שמופיעה בעקבות המחלה דומה מאוד לפצעונים שמופיעים לעיתים על הפנים. לכן, לא מעט אנשים מאמינים שזה רעיון טוב פשוט "לפוצץ" אותה עם האצבעות. לא רק שזה לא יעזור לרפא את הבעיה, במקרים רבים הפעולה הזאת אפילו מחמירה אותה ומאריכה את זמן ההחלמה. במקרה הזה גם לא ממש חשוב אם אתם מחטאים את היד לפני או לא - פשוט כדאי להילחם בדחף הזה ולא לפוצץ שום דבר.

3. לעולם אל תישנו עם איפור
שימוש באיפור בעיניים מגביר את הסיכון לזיהום האזור ומקשה על ההחלמה משעורה. אם לא ניתן לוותר על האיפור, בכל מקרה יש להימנע בכל מחיר מלישון איתו בלילה. חשוב להסיר היטב את האיפור לפני השינה כדי למנוע מחלקיקי החומר לחסום את הנקבוביות, מה שיכול לתרום להופעת השעורה ולהאריך את משך הריפוי.

עוד באותו נושא

כמה דברים שאתם חייבים לדעת על האיבר הכי חרוץ שלכם

לכתבה המלאה
אישה מורחת מסקרה. ShutterStock
שימוש באיפור בעיניים מגביר את הסיכון לזיהום השעורה. אישה שמה מסקרה/ShutterStock

4. ותרו על עדשות המגע
מרכיבים עדשות מגע? כשאתם סובלים משעורה מוטב שתעברו למשקפיים לכמה ימים. כל העיסוק בעדשות - המגע בעיניים, הכנסת גוף זר לאזור הרגיש הזה ושימוש חוזר בעדשות חודשיות - כל אלו מגבירים משמעותית את הסיכון לזיהום בעיניים. לכן, אם אתם רוצים לקצר את זמן ההחלמה, כדאי מאוד להימנע מהרכבה שלהן לחלוטין, לפחות לתקופה הקרובה.

איך מטפלים בשעורה?

ועכשיו כשהבנו מאילו פעולות להימנע, בואו נבין איך לקצר את זמן הריפוי בדרכים טבעיות ויעילות:

1. השתמשו בחום
חימום אזור השעורה יכול לתרום להקלה משמעותית בתסמינים ולעודד ניקוז מהיר יותר של המוגלה מהעפעף. רצוי לטבול מגבת או צמר גפן במים חמימים ולהניח על העין בין חמש לעשר דקות. יש לוודא שהמים לא חמים מדי כדי לא לגרום לכוויה וכן לשטוף היטב את הידיים ולחטא את כל האביזרים שיבואו במגע עם העין.

2. שמרו על היגיינה
ההיגיינה חשובה תמיד, אך בייחוד כשאתם מתמודדים עם מחלה זיהומית כמו שעורה. לכן, הקפידו שאזור העיניים יהיה נקי בכל עת. כשאתם קמים בבוקר, שטפו היטב את האזור עם סבון אנטיבקטריאלי ונקו את כל "קורי השינה" שהצטברו בלילה.

3. תנו עוד חיזוק למלחמה בחיידקים
אם כבר החלטתם להניח משהו חם על העיניים, מומלץ בהחלט להשתמש בשקיקי תה חמימים. לצד ההשפעה החיובית של החום על הריפוי, התה יסייע להחלמה בהיבט נוסף באמצעות חומר בשם טאנין, הידוע כנוגד דלקת וקוטל חיידקים שאף עשוי לסייע גם בקיצור זמן ההחלמה וגם בהפחתת הנפיחות כתוצאה מהדלקת. חומר זה קיים גם בתה ירוק אך מצוי בכמות גדולה יותר דווקא בתה שחור.

תיון משומש. ShutterStock
כן, זה באמת עובד. תיון/ShutterStock

4. עסו את האזור בעדינות
קודם הזהרנו אתכם ממגע באזור השעורה ללא חיטוי מתאים של הידיים, אך אחרי שהקפדתם לשטוף אותן עם סבון אנטיבקטריאלי או תכשיר ייעודי לניקוי העפעפייים, ייתכן כי תוכלו להשתמש בהן דווקא כדי להעצים את תהליך הריפוי. עיסוי קל של האזור (מומלץ בעיקר לאחר חימום האזור) באמצעות מטלית או פד נקי עשוי לעודד את ניקוז המוגלה וגם לשפר את זרימת הדם באזור המזוהם.

5. נצלו את יתרונות הרפואה הסינית
ברפואה הסינית מאמינים שהמערכות השונות בגוף האדם משפיעות זו על זו וכדי לטפל בבעיה נקודתית, חשוב להבין את התהליכים הרחבים יותר שגורמים לה. על פי החוכמה הסינית, הכבד והעין קשורים זה בזו וקיימות גם סיבות אפשריות נוספות לשעורה בעין ולמחלות עיניים נוספות שניתן להקל עליהן בעזרת דיקור. טיפול מהסוג הזה מתאים בעיקר למצבים כרונים של שעורה חוזרת ובו ינסה המטפל, ראשית, לאבחן את הגורמים העמוקים יותר לשעורה בעין ולהתאים טיפול טבעי הכולל דיקור סיני ושימוש בצמחי מרפא להאצת ההחלמה ולשיפור של היבטים נוספים בבריאות הגוף והנפש.

איתי שרף הוא מטפל במחלות עיניים באמצעות הרפואה הסינית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully