פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      טיפים שיעזרו לכם לא לאכול יותר ממה שאתם צריכים

      לפעמים צריך לדעת להגיד די. כולנו אוכלים לפעמים יותר מדי וזה בסדר, אך כשההרגל הופך לשגרה צריך לעצור. איך אפשר להרגיש שבעים יותר מבלי לעלות במשקל ומה המוקש שכולם נופלים בו והגיע הזמן לסלק?

      אילוסטרציה דיאטה משקל (ShutterStock)
      לאכול יותר מדי זה אנושי, כשזה הופך לשגרה זה עלול לסכן אתכם. שמירה על המשקל (צילום: ShutterStock)

      שכבות של סוודרים ענקיים ורצון עז לאכול עוד ועוד פחמימות כדי להתחמם הפכו את החורף לעונה שבה רבים עולים במשקל ונופלים במלכודות שאפשר להצליח להימנע מהן בעזרת מודעות.

      חשוב להדגיש שאין בעיה עם נפילות קטנות מדי פעם, זה לגמרי אנושי, אבל כשאכילת היתר מתפרסת על פני תקופה ארוכה היא עלולה לגרום להשמנת יתר מסוכנת ותחלואה נלווית. כדי שתוכלו לזהות את המוקשים קיבצנו כמה עצות מועילות שיעזרו לכם לאכול פחות שטויות ולהקפיד על שגרה טובה יותר.

      עוד בנושא:
      לא מצליחים לרזות? 7 סימנים לכך שאתם דווקא צריכים לאכול יותר
      4 מיתוסים על אוכל שהגיע הזמן לבחון מחדש
      אוכלים מהר? זה מה שזה יעשה לכם לבריאות

      תאטו את הקצב

      המוח שלכם זקוק ל-20 דקות כדי לאותת לכם שאתם שבעים. הבעיה היא שאתם מבינים את זה מאוחר מדי, אם אכלתם מהר כי הפסקת הצהריים שלכם אמורה להסתיים בעוד רגע או שהגעתם מורעבים לארוחה. "זריזות בארוחה תגרום לכם לפספס את האותות האלה, ואם מאטים, המוח מקבל מספיק זמן כדי לסמן לכם לעצור לאחר שקיבלתם כל מה שאתה צריכים", מסבירה המומחית לתזונה ד"ר אמנדה פוטי.

      צום יום כיפור (ShutterStock)
      אם תדלגו על ארוחות תמצאו את עצמכם מנשנשים שטויות. אישה אוכלת מהמקרר (צילום: ShutterStock)

      מלבד הנזק לגזרה שלכם, ההרגל הזה עלול להחריף תופעות כמו אולקוס או ריפלוקס, לגרום לחנק ובמחקר שהתפרסם ב-2012 נטען שהוא יכול גם לגרום לתחלואה בסוכרת מסוג 2. "אכילה מהירה גורמת לתנודות גבוהות יותר של גלוקוז, מה שעלול להוביל לתנגודת אינסולין", אומר ד"ר טאקאיוקי ימאג'י, קרדיולוג באוניברסיטת הירושימה ביפן.

      לא כדאי לדלג על ארוחת הבוקר

      משום מה יש כאלה שנוטים לדלג עליה בגלל דיאטות צום פופולריות או כי הם משכנעים את עצמם שכך יחסכו לעצמם קלוריות, אבל לטווח הארוך הנזק הבריאותי גדול יותר מהתועלת. אתם כנראה תגיעו רעבים הרבה יותר לארוחה ואולי תנשנשו חטיפים עד שתגיעו לארוחת הצהריים.

      הפתרון במקרה הזה די פשוט: אם אתם רוצים להקטין את כמות הקלוריות היומית, בצעו רישום ביומן אכילה יומי. הוא יעזור לכם לזהות דפוסי אכילה בעייתיים בשעות מועדות לפורענות ויעודד אתכם להפחית באכילה ספונטנית של מזונות משמינים.

      במאמר מוסגר חשוב לציין בהקשר הזה שלפני אתם פותחים בעוד דיאטה טרנדית, רצוי להתייעץ עם דיאטנית מוסמכת והרופא הקבוע שלכם.

      חלקו את האוכל שלכם

      לגודלם של כלי הקיבול יש חשיבות מכרעת. הרי ברור שאתם ילדים טובים של אמא והתרגלתם לאכול את כל המנה שמונחת לכם בצלחת אם דעתכם מוסחת על ידי הטלוויזיה או בשל שיחה מרתקת עם החברה הכי טובה שלך בזמן אכילה.

      אישה עם כרס יושבת מול הטלוויזיה עם אוכל (ShutterStock)
      אל תאכלו תוך כדי הסחות דעת אחרות. אישה אוכלת מול הטלוויזיה (צילום: ShutterStock)

      במקום להעמיס מזון על צלחת ענקית, הקפידו לבחור אחת שגודלה קטן יותר ושלא תגרום לכם להתבאס אם תרצו מנה נוספת. בחירה חכמה בכלי האוכל תפחית את הסיכון לאכילת יתר וגם תמנע בזבוז מזון.

      התזונאית קריסטין קירקפטריק, מנהלת מכון לתזונה ובריאות בקליבלנד, ממליצה על חלוקת החטיפים והאגוזים לשקיות סנדוויץ' קטנות יותר לפני שאתם מאחסנים אותם במקרר ובארונות, "כך לא תתפתו לאכילת יתר".

      שתו יותר מים

      זה אולי הטריק הכי שחוק בספר אבל לצערנו אנחנו לא תמיד מקפידים עליו. אפשר לטעות ולחשוב שצמא הוא רעב. כשאתם מיובשים איברים כמו הכבד לא מתפקדים ביעילות ורמות האנרגיה שלכם צונחות. כתוצאה מכך, אתם מפתחים כמיהה למזון כשכל מה שאתה באמת צריכים זה מים, מסביר ד"ר ג'ון היגינס, מומחה לבריאות הלב מאוניברסיטת טקסס.

      כמו כן, חשוב שתהיו מודעים גם לנוזלים שאתם מכניסים לגוף ועלולים להעלות את רמת הסוכר והקלוריות מבלי שתשימו לב. צריכת אלכוהול, משקאות קפה עם חלב וממתיקים לא מרווים אתכם וגורמים לכם לתהות בשקילה השבועית איפה טעיתם.

      הסתכלו בקנקן

      אוכלים ישירות מהאריזה? תפסיקו עם המנהג המגונה הזה. הוא גורם לכם לאכול הרבה יותר ממה שהתכוונתם. גם בארוחות המשפחתיות רצוי שלא להגיש את המנות בקערות משותפות שמעודדות העמסה על הצלחת. את הירקות רצוי דווקא להגיש בתפזורת וכשאנחנו אומרים ירקות אנחנו מתכוונות לעלים ירוקים או פלפלים בצבעים ופחות לקלחי תירס ותפוחי אדמה.

      בנוסף, מאחר שאנחנו אוכלים עם העיניים לפני שהוא נכנס לפה אז כשאתם מבקרים בבית מלון או חוגגים בחתונה שבמרכז האירוע יש בופה התחילו בסיבוב מקדים ליד השולחן שבו תחליטו על שתיים או שלוש מנות בלבד. את שאר הערב כדאי שתבלו על רחבת הריקודים ולא ישובים ליד הדוד שנוהג לפתוח כפתור לפני שהקינוחים מגיעים.