פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      אוכלים מהר? זה מה שזה יעשה לכם לבריאות

      זה קורה לטובים ביותר. הצלחת מונחת על השולחן ותוך שתי דקות כל התוכן שלה נבלע אל קרבנו מבלי שנותרנו שבעים. מה הסיכונים של אכילה מהירה והאם יש דרכים שיגרמו לכם פשוט לאכול לאט יותר?

      איש אוכל מאוייר (ShutterStock)
      לא סוכרים מה נכנס לנו לפה (אילוסטרציה: shutterstock)

      הנה לקח לפעם הבאה שאתם כמעט נחנקים מהפיתה כי אכלתם אותה כל כך מהר שעוד נשארתם רעבים: מחקר ראשוני שהוצג בכנס של האגודה האמריקאית ללב בקליפורניה הראה כי אנשים שנוטים לאכול מהר מעלים את הסיכון שלהם משמעותית לא רק להשמנה, אלא גם ללקות בסינדרום מטבולי – מצב שנקשר לסוכרת, התקפי לב ואפילו שבץ.

      המחקר שנערך ביפן על ידי אוניברסיטת הירושימה ונערך בשנים 2008-2013 עקב אחרי כאלף נחקרים בריאים שגילם הממוצע 51.2, שנתבקשו לדרג את מהירות האכילה שלהם לאיטית, נורמלית ומהירה. התוצאות אז הראו כי 84 אנשים אובחנו כחולים בסינדרום המטבולי, כאשר לאכילה מהירה היה קשר ברור לכך. אחוזי החולים מקרב אלה שדיווחו שהם אכלנים מהירים היתה 11.6 אחוזים, בהשוואה לכאלה שאוכלים בקצב נורמלי (6.5 אחוזים) ולעומת מי שהעידו שהם אוכלים לאט (2.3 אחוזים). אלה שהעידו על עצמם כאכלנים מהירים סבלו יותר מעודף משקל, היו בעלי היקף מותניים גבוה יותר וסבלו מרמות סוכר גבוהות.


      עוד בנושא:
      אורתורקסיה: הפרעת האכילה המסוכנת שלא שמעתם עליה
      למה אנחנו אוכלים יותר כשעצוב?
      אוכלים את הראש: מאכלים שישמרו לכם על המוח

      פלאפל בריקה בגבעת אולגה בחדרה (קובי רובין)
      כל ארוחה צריכה לארוך חצי שעה (צילום: קובי רובין)

      "כאשר אנשים אוכלים מהר הם נוטים לא להרגיש מלאים, והם זוללים יותר. אכילה מהירה גורמת לתנודות גלוקוז גדולות יותר, מה שעלול להוביל להתנגדות לאינסולין. אנחנו מאמינים שהמחקר שלנו יחול גם על אוכלוסיה אמריקאית", הסביר טאקאיוקי ימאג'י, קרדיולוג באוניברסיטת הירושימה ביפן.

      אכילה איטית דורשת אימון

      "התוצאות האלה לא מפתיעות במיוחד", הסבירה הדוברת של איגוד רופאי הלב, הקרדיולוגית ניסה גולדברג. לדבריה ולא הפעם הראשונה שאכילה מהירה נקשרה להשמנה ולבעיות בריאותיות אחרות. "ככל הנראה אנשים שאוכלים מהר גם אוכלים יותר. הסיבה לכך היא שאין לך מושג מה אתה אוכל. כשאתה אוכל לאט אתה מודע בהרבה למה שאתה אוכל, אתה לועס את המזון שלך ואתה מאט את תהליך העיכול – כל אלה תורמים לתחושת שובע". לדברי גולדברג זמן האכילה של ארוחה צריך לעמוד על כשלושים דקות, והדבר הכי גרוע הוא אכילה תוך כדי עבודה. "חצי שעה הפסקה לאכילה עדיפה בהרבה על עשר דקות מול המייל שלך".

      אם אתם נוטים לשאוב את האוכל שלכם, סביר להניח שתצטרכו להתאמן כדי להאט, מסבירה גולדברג. ההצעות שלה הם אכילה בחברותא, חיתוך האוכל לחתיכות קטנות יותר, ללעוס יותר, לקחת נשימות עמוקות ולהניח את המזלג בין נגיסות.