פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      אם הפירות היבשים שלכם נראים ככה - זו בעיה

      כולם רוצים לקנות את הפירות היבשים הכי יפים וצבעוניים, אבל האמת היא שבמקרה הזה עדיף ללכת על גווני חום משעממים. רגע לפני ט"ו בשבט - המדריך המלא לבחירת והגשת פירות יבשים

      פירות יבשים (ShutterStock)
      כמה שפחות צבעוני - יותר טוב. פירות יבשים (אילוסטרציה: shutterstock)

      כשט"ו בשבט מגיע אין דבר מפתה יותר מלקנות את הפירות היבשים הכי צבעוניים וזוהרים ולהרים
      שולחן חג שנראה מדהים ומצטלם מעולה. אבל לפני שאתם עושים את זה, כדאי שתדעו שצבע של פרי יבש אמיתי וטבעי אמור להיות בגווני החום.

      כדי להשיג את הצבעים העזים של הפירות היבשים שאתם מכירים לא מעט חברות משתמשות בצבעי מאכל מלאכותיים. למעשה, תעשיית הפירות היבשים היא מהאחרונות שעוד משתמשות בצבעי מאכל סינתטיים, רוב תעשיית המזון התקדמה לצבעי מאכל טבעיים. צבעי המאכל המלאכותיים לא תורמים דבר מבחינה תזונתית, וחלקם אף עלולים להזיק לבריאותנו והשימוש בהם נאסר בחלק ממדינות העולם, כמו ארה"ב ונורבגיה.

      עוד בנושא:
      מצעד 10 הפירות היבשים המזינים ביותר
      6 מאכלים "בריאים" שעדיף לכם להימנע מהם
      הפירות היבשים והאגוזים שאתם חייבים לעצמכם

      פאפאיה מיובשת (ShutterStock)
      טבעי זה לא. פאפאיה מיובשת (צילום: shutterstock)

      אלה כמה מצבעי המאכל המלאכותיים הנפוצים שמומלץ לוותר עליהם:

      E102 = טרטרזין

      E110 = סנסט ילו, צהוב סנסט

      E129 = אדום אלורה

      E132 = אינדיגו קרמין, צבע כחול

      E133 = כחול בוהק מספר 1, צבע כחול

      וזה לא נגמר רק בצבע, על מנת להבטיח חיי מדף ארוכים לפירות היבשים, יש יצרנים המשתמשים בחומרים משמרים שמקורם בחומצה גופרית, כמו E220. בנוסף, כדי להקנות לפרי מראה מושך יש מי שיוסיפו מי סוכר לברק, או יצפו את הפרי בשעווה, שלא בהכרח מזיקה אבל בהחלט לא תורמת.

      לכן, בשלב ראשון, ותרו על הצבעוניות. משמש בריא או אננס טוב הם כאלה שיש להם גוון חום.
      בנוסף, העדיפו לקנות פירות יבשים בשקית - כך תוכלו לקרוא את תווית המזון ולבחון האם הפרי היבש בו בחרתם באמת טבעי או מכיל אחד מהחומרים שתעדיפו לוותר עליהם.

      כמה פירות יבשים כדאי לאכול?

      אמנם פירות יבשים מכילים מינרלים חשובים כמו מגנזיום, סידן, פולאט וגם סיבים תזונתיים, אבל כדאי להתייחס אליהם כאל קינוח. הסיבה העיקרית לכך היא ריכוז הסוכר הגבוה.

      ייבוש הפרי מקטין את כמות הנוזלים ובכך את נפח הפרי, כמות הסוכר לא משתנה ולכן ריכוז הסוכר בו עולה. כך, עבור אותו משקל נקבל הבדל קלורי משמעותי בין פירות יבשים לטריים. גודלו הקטן של הפרי המיובש הופך אותו לנשנוש תמים לכאורה, וכך מבלי לשים לב נצרוך כמות סוכר גדולה מהרצוי.

      הנה כמה דוגמאות להבדלים בקלוריות בין פרי טרי למיובש

      כדי למנוע נשנוש מוגזם של פירות יבשים נסו להגיש צלחת חג המשלבת בניהם לבין פירות טריים. אפשרות נוספת היא להגיש פירות יבשים לצד שקדים או אגוזי מלך, כך תקטן כמות הפירות שתאכלו וגם תרוויחו עוד ערכים תזונתיים כמו סידן או חומצות שומן מסוג אומגה 3.

      היום שאחרי ט"ו בשבט

      לא משנה כמה תנסו לחמוק מזה בסופו של דבר הפירות היבשים ימצאו את דרכם אל המזווה שלכם, וביום שאחרי החג תתהו מה לעשות עם כל הטוב הזה.

      ובכן, ראשית - אל תזרקו. אחסנו את הפירות היבשים והשתמשו בהם ברגעים שיש להם יתרון,
      כמו לפני אימון כושר. פירות יבשים עתירים באנרגיה והם פתרון טוב לארוחה מקדימה לאימון גופני. שימוש יעיל נוסף לפירות יבשים הוא כזרז למערכת העיכול. השילוב של הסיבים והסוכר בפירות היבשים הופכים אותם לזרז טבעי לחילוף החומרים והם עשויים עזור בימים של עצירות שאין לה מקור פתולוגי (ללא מחלה, תרופות או ממצא רפואי הגורמים לה).

      קרן אן גיימן היא תזונאית קלינית, מרצה בארגונים וחברות, ומנחת תכנית טלויזיה יומית