פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      פחות משש שעות שינה מעלות ב-35% את הסיכון להתקף לב ושבץ

      שעות השינה שלכם הן אחד הדברים הראשונים שאתם מתפשרים עליהם כדי להספיק עוד משהו בסדר היום הלחוץ שלכם, אבל המחיר עלול להיות כבד מאוד, כך קובע מחקר חדש

      פחות משש שעות שינה מעלות ב-35% את הסיכון להתקף לב ושבץ

      בסרטון: נשים זקוקות ליותר שעות שינה מגברים

      אם אתם ישנים פחות משש שעות בלילה, אתם עלולים להיות בסיכון גבוה משמעותית ללקות בהתקף לב או בשבץ - כך מגלה מחקר חדש. חוקרים טוענים ששינה של פחות משש שעות בלילה מגדילה את הסיכון למחלות לב וכלי דם ב-35 אחוזים, בהשוואה לסיכון של מי שישנים 7-8 שעות בלילה. מחסור בשעות שינה מגדיל את הסיכוי להיווצרות טרשת עורקים, מצב של הצטברות פלאק בעורקים שגורם להיצרות והתקשות שלהם.

      המחקר נערך במרכז הלאומי למחקר קרדיו-וסקולרי (CNIC ) במדריד, ואחת המסקנות שלו מעודדת למדי ולפיה, שינוי בדפוסי השינה עשוי להיות דרך מהירה וזולה יותר להפחית את הסיכון למחלות לב, ביחס לחלק מהתרופות הקיימות בשוק.

      עוד בנושא:
      קומו לפני השעון המעורר: שינה מרובה מקצרת לכם את החיים
      זו תנוחת השינה שהכי בריא לישון בה
      6 דרכים שיכולות לצמצם את הסיכון שלכם לחטוף שבץ

      גבר עייף קם בבוקר (ShutterStock)
      גם שינה של יותר מ-8 שעות היא גורם סיכון, אז אל תגזימו. גבר מתעורר (אילוסטרציה: shutterstock)

      במסגרת המחקר, שמסקנותיו התפרסמו לאחרונה בכתב העת של הקולג' האמריקאי לקרדיולוגיה, החוקרים בחנו מקרוב את נתוניהם של קרוב ל-4,000 עובדי בנק בספרד. גילם הממוצע של הנבדקים היה 46, ולא היתה להם היסטוריה של מחלות לב. כדי למדוד את שעות השינה שלהם, המשתתפים ענדו אקטיגרף - מכשיר דמוי שעון שמודד בצורה רציפה תנועה וחשיפה לאור - למשך שבוע ימים.

      החוקרים חילקו את המשתתפים לארבע קבוצות: פחות משש שעות שינה, 6-7 שעות שינה, 7-8 שעות שינה ויותר מ-8 שעות שינה. בנוסף, נערכו להם סריקות CT ואולטרסאונד תלת מימדי של הלב, בניסיון לאתר סימנים פיזיולוגיים למחלות לב.

      ולבסוף, ניטרו החוקרים גם את איכות השינה של המשתתפים. את זה הם עשו על ידי מדידת מספר הפעמים שבהן הם התעוררו בלילה ובאיזו תדירות הם זזו בשנתם.

      התקף לב (ShutterStock)
      שיפור בדפוסי השינה יכול להיות פיתרון פשוט ומהיר יותר מתרופות. אישה עם כאב בחזה (אילוסטרציה: shutterstock)

      הם מצאו שלמשתתפים שישנו פחות משש שעות בלילה היה סיכוי גבוה ב-27 אחוזים ללקות בטרשת עורקים, מאשר לאלה שישנו 7-8 שעות. בנוסף לכך, גילו שלמשתתפים שאיכות שנתם נמצאה כירודה היה סיכוי גבוה ב-34 אחוזים ללקות בטרשת ביחס לאלה שנהנו משינה איכותית יותר. וממצא מעניין נוסף הוא שנמצא גם קשר בין סיכון מוגבר לטרשת עורקים ובין שינה של יותר מ-8 שעות בלילה, וכי נשים פגיעות לכך יותר מגברים.

      "חשוב להבין שאיכות טובה של שינה עשויה לקזז את הנזק הטמון במשך שינה קצר יותר", אמר ד"ר ולנטין פוסטר, העורך הראשי של כתב העת של הקולג' האמריקאי לקרדיולוגיה.

      כמה מהר הגוף שלכם מפרק קפה?

      החוקרים בדקו גם גורמים נוספים שמשפיעים על איכות השינה ופוגעים בה וגילו שיש קשר בין צריכת אלכוהול וקפאין ובין איכות שינה ירודה, כפי שידוע כבר משלל מחקרים אחרים. "רבים סבורים שאלכוהול עוזר להרדם, אבל יש לו אפקט בומרנג", אמר ד"ר חוזה אורדובס, חוקר בכיר ב- CNIC ובאוניברסיטת טאפטס. "אם תשתו אלכוהול לפני השינה, אתם עלולים להתעורר אחרי זמן יחסית קצר ולגלות שקשה לכם לחזור ולהרדם, וגם אם תצליחו לחזור לישון - תהיה זו שינה לא איכותית במיוחד", הסביר.

      מספר מחקרים הראו שלשתיית קפה יש השפעה מיטיבה על בריאות הלב, אולם לדברי ד"ר אורדובס, ההשפעות החיוביות הללו ניכרות רק באנשים שגופם יודע לעכל ולפרק קפה במהירות. "זה תלוי בגנטיקה של כל אחד. מי יש לו יכולת מטבולית לפרק קפה מהר, איכות השינה שלו לא תיפגע משתייתו. אבל מי שהמטבוליזם שלו איטי יותר עלול לגלות ששתיית קפה מזיקה לשינה שלו ובכך גם מגדילה את הסיכון שלו למחלות לב וכלי דם".

      ד"ר אורדובס הוסיף כי לדעתו, שיפור בהרגלי השינה עשוי להיות פיתרון טיפולי מהיר ופשוט יותר מאשר טיפול תרופתי לצורך הפחתת הסיכון למחלות אלו. "המחקר הזה מדגיש שאנחנו חייבים להתייחס לשינה כאחד מכלי הנשק היעילים שלנו נגד מחלות לב - ושעות השינה שלנו הן דבר שאנחנו מתפשרים עליו ומקריבים מדי יום".