וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האכלה מבקבוק מגדילה את הסיכוי שהתינוק יהיה שמאלי

אומרים עליהם שהם מוכשרים חכמים ויצירתיים יותר (היי, אובמה) והסיבה לכך שהם בחרו אחרת מרוב האוכלוסייה לא באמת ברורה. מחקר חדש מנסה לשפוך אור על שמאליות וטוען שהאכלה מבקבוק מגדילה את הסיכוי שהתינוק יהיה איטר יד ימין

תינוק אוכל. ShutterStock
מתי הם מתחילים לבחור צד? אב מאכיל תינוק/ShutterStock

ישנם מיתוסים רבים סביב כל מה שקשור לבחירה ביד דומיננטית. לפני מספר עשורים היו מי שהתייחסו לשמאליות כאל חריגה מהנורמה שמעידה על בעיות התפתחותיות, מקשיי שפה ועד להפרעות נפשיות. ילדים שמאליים אולצו ללמוד לכתוב ביד ימין, במסגרת ניסיון "לתקן" אותם. אבל זה היה בעבר. היום כבר יש הוכחות לכך שאנשים שמאליים רגישים, יצירתיים ואינטליגנטיים יותר, וחברי המועדון האיכותי אפילו נוהגים לציין בכל הזדמנות שאלברט איינשטיין וביל גייטס גם הם איטרים.

גם לגבי התזמון שבו הילד או הילדה "בוחרים צד" הדעות חלוקות. לרוב, פעוטות בוחרים יד דומיננטית בגיל ארבע או חמש אבל יש מי שסבורים שהם מחליטים עליו כבר ברחם. במחקר חדש של אוניברסיטת וושינגטון נטען שהאכלה מבקבוק מגדילה את הסיכוי שהתינוק יהיה שמאלי. החוקרים בחנו כ-60 אלף זוגות של תינוקות ואימהות שסייעו להם להגיע למסקנה שהשכיחות לשמאליות נמוכה יותר בקרב תינוקות יונקים בהשוואה לתינוקות שמוזנים בבקבוקים.

עוד בנושא:
ימני או שמאלי: איך מתפתחת העדפת יד בילדים?
המבחן: האם אתם בעלי מוח ימני או שמאלי ומה זה אומר עליכם?

ילד מצייר. ShutterStock
מרוויחים יותר אבל כנראה יצירתיים פחות. ילד כותב ביד ימין/ShutterStock

החוקרים טוענים שהתוצאות מספקות תובנות נוספות על הדרך שבה מתפתחים תפקודי מוח מורכבים שיקבעו בסופו של דבר איזה צד יבחר התינוק. "אנחנו חושבים שהנקה מניעה את התהליך שהמוח עובר כשהוא מחליט על צד חזק יותר", אומר החוקר הראשי במחקר פרופ' פיליפ הוייג'ל, מומחה לאפידמיולוגיה בבית הספר לבריאות הציבור שבאוניברסיטת וושינגטון, "זה חשוב מפני שהתוצאות מוכיחות שהנקה אולי צריכה להימשך שישה עד תשעה חודשים".

עם זאת, מוסיף פרופ' הוייג'ל שהמחקר לא מעיד על כך שהנקה מובילה באופן בלעדי לבחירה בצד ימין כצד דומיננטי. לטענתו, התהליך שמכונה "לטרליזציה מוחית", בו נקבעת הנטייה לצד מסוים, מתחיל מוקדם יותר בחייו של התינוק והוא אפילו מושפע חלקית מגנטיקה.

הצד הדומיננטי באחד משני החלקים של המוח (המיספרות) הוא הקובע אם אדם יהיה שמאלי או ימני, כאשר הדבר עובד בהיפוך: אם החצי השמאלי של המוח הוא הדומיננטי יותר, האדם יהיה ימני ולהיפך. זו הסיבה שיש מי שטוענים שאצל אנשים שמאליים, תכונות של רגישות ויצירתיות, עליהן שולט החלק הימני של המוח, הן חזקות יותר.

עוד באותו נושא

10 עובדות מדהימות על המוח

לכתבה המלאה
הרמת כוסית של הליכוד לחג חנוכה, כפר המכביה, 2 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
גם הוא איטר יד ימין. בנימין נתניהו/ראובן קסטרו

מחקר איטלקי שהתפרסם בשנה שעברה הגדיל לעשות וקבע שההעדפה נקבעת כבר בשבוע ה-18 להריון זאת משום שלטענתם העוברים מבצעים ברחם בשלב זה תנועות שדורשות דיוק עם מה שיהפוך ליד המועדפת שלהם.

לפי מחקר אחר שנערך בשנת 2014 באוניברסיטת הארוורד רוב בני האדם מפתחים בסביבות גיל 5 את ההעדפה של צד מסוים והנטייה לשמאליות גבוהה פי שלושה אצל גברים לעומת נשים. החוקרים אפילו טענו שלמרות העובדה שרוב השמאליים משתכרים פחות קיים ייצוג גדול של שמאליים בקרב אנשים מוכשרים, וכי הסיכוי להיות בעלי אייקיו 130 ומעלה גבוה יותר אצלם. זה אולי מסביר את העובדה לפיה ברק אובמה ובנימין נתניהו השמאליים הגיעו לאן שהגיעו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully