וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם להשאיר את הילד בגן פרטי או לרשום אותו לגן עירייה?

8.1.2019 / 7:40

בימים אלה מתחילה ההרשמה לגנים עירוניים, והרבה מאוד הורים מבולבלים ולא בטוחים אם הילדים שלהם מתאימים לגן עירוני או שאולי כדאי להשאיר אותם עוד שנה במסגרת פרטית קטנה ומגוננת. אנחנו כאן כדי לעשות לכם קצת סדר

ילד בגן ילדים. ShutterStock
לשלוח ילד קטן לגן של גדולים זה אף פעם לא קל. ילד בגן/ShutterStock

בימים אלו מתחילה ההרשמה לגנים עירוניים והורים רבים מוצאים את עצמם מבולבלים ולא בטוחים האם ילדיהם מתאימים לגן עירוני או שאולי כדאי להשאיר אותם עוד שנה במסגרת פרטית קטנה ומגוננת. אנחנו כאן כדי לעשות לכם קצת סדר.

עוד בנושא:
אלה הדברים שהורים באמת צריכים לדעת על גני עירייה
שלא יפחידו אתכם: מה באמת קורה בתוך הגנים הפרטיים?
האם הגיע הזמן לבטל את המנהג "אבא של שבת"?
מה נחמד הוא: איך יודעים אם טוב לילד בגן?

גני העירייה הם גנים שהמבנים שלהם וחלק מהצוות החינוכי בהם הוקצו על ידי הרשויות המקומיות. התכנים החינוכיים המועברים בגנים אלה והפיקוח עליהם הם מטעם משרד החינוך. גני עירייה מיועדים לילדים בני שלוש עד שש, ויש בהם חלוקה גילאית: גן טרום-טרום חובה מתאים לילדים החל מגיל שלוש, טרום-חובה לבני ארבע וחובה לבני חמש. היחס של נשות הצוות מול מספר הילדים ברוב הרשויות הוא גננת וסייעת מול 30-35 ילדים. ישנן רשויות בהן הוחלט להקצות סייעת נוספת לגני הטרום-טרום חובה.

אף שהרישום לגן עירייה הוא חובה החל מגיל 3, יש הורים שבוחרים להשאיר את ילדים בגן פרטי שנה נוספת. כדי לדעת אם הילד שלכם מוכן לגן עירייה, חשוב להתבונן במספר גורמים חשובים אצל הילד:

בשלות רגשית

הבשלות הרגשית חשובה מאוד למעבר לגן עירוני, כדי שלילד תהיה היכולת להתמודד עם האתגרים במסגרת כזו. ילד שבשל למעבר הוא ילד שמראה הסתגלות טובה לסיטואציות חדשות ולאנשים חדשים, מסוגל לדחות סיפוקים, מצליח להתמודד במצבי תסכול ואינו מרבה לבכות למול קושי. גם אם הוא בוכה, הוא מתגבר על הכעס/תסכול/אכזבה ומסוגל להמשיך הלאה, והבכי אינו מפרק אותו ומחריב לו את שארית היום.

ילד בוכה. ShutterStock
האם הבכי מפרק אותו או שהוא מצליח להתגבר? ילד בוכה/ShutterStock

בשלות חברתית

כדי להשתלב בצורה טובה בגן עירוני הילד צריך להיות מסוגל לשחק משחק חברתי עם בני גילו, להבין נורמות וקודים חברתיים כגון שיתוף, הדדיות, התחשבות, המתנה בתור ויצירת קשרים חברתיים גם ללא תיווך מבוגרים. ילד עם קושי במיומנויות חברתיות יתקשה להשתלב וליצור קשרים בגן החדש.

בשלות שפתית

חשוב שלילד תהיה יכולת סבירה לבטא את עצמו במילים ולפתח שיחה מובנת עם חבריו ועם צוות הגן. ילדים עם קושי לבטא את רצונם במילים יחוו תסכול רב בגן עירוני, שבו יש כמות רבה של ילדים ומעט צוות, ולכן היכולת של הצוות להתעכב עם הילד עד להבנתו היא מוגבלת מאוד. כתוצאה מכך עלולים להופיע אצל הילד כעס ותוקפנות כלפי הסובבים.

בשלות מוטורית

חשוב שהילד ילך, ירוץ, יקפוץ, יטפס, יהיה מסוגל להוריד וללבוש את בגדיו ויצליח לשלוט בצרכיו, אפילו אם רק בצורה חלקית. למרות שעל פי חוזר מנכ"ל בגני טרום-טרום חובה לא ניתן יהיה לסרב לקבל ילדים לא גמולים, ו/או לסרב להחליף חיתול לילד, בשטח המצב אחר וכדאי מאוד שהילד יהיה גמול. עם כל הרצון הטוב, בגן עירייה יש בסך הכל שניים עד שלושה אנשי צוות על 30-35 ילדים, ולא תמיד אפשר להחליף לילד חיתול או ללוות אותו לשירותים. גם התשתיות בגנים לא תמיד מתאימות להחלפת חיתולים. חשוב גם ללמד את הילד לנגב לעצמו את הטוסיק, משום שזה משהו שהוא יצטרך לעשות בעצמו בגן, וכדאי שיתאמן במרחב הבטוח והמכיל של הבית.

איך מכינים את הילד לגן עירייה?

יש כמה דברים שאפשר לעשות כדי לגרום למעבר לגן העירוני להיות קל וחלק יותר עבור הילד הצעיר:

1. אימון לעצמאות:
כדאי מאוד ללמד את הילד לבצע פעולות יומיומיות בסיסיות, שהוא יזדקק להן בגן העירוני, בצורה עצמאית. שימו לב שהילד יודע לאכול באופן עצמאי, לשתות מכוס, לנעול ולחלוץ נעליים, לרחוץ ידיים עם סבון ולנגב את הישבן לאחר ביקור בשירותים, גם אם לא בצורה מושלמת.

פעוט יושב על האסלה. ShutterStock
מומלת מאוד לבסס את הגמילה מחיתולים לפני הכניסה לגן. ילד יושב על אסלה/ShutterStock

ילדים בגיל שלוש ומעלה בהחלט יכולים לעשות פעולות אלה בכוחות עצמם וחשוב שיתאמנו עליהן כעת. תנו לילד לעשות מטלות שונות בבית. ילדים אוהבים לעזור ולקחת חלק במטלות כמו הוצאת וקיפול כביסה, הכנת ארוחת ערב, ניקיון אבק ועוד. כך אנו מעודדים את הילדים ללמוד להיות עצמאיים ולחוות תחושות של הצלחה ומסוגלות. אלו בתורן מחזקות את הדימוי העצמי ואת תחושת הבגרות ומגדילות את המכל הרגשי של הילד. בחרו מטלות שהילד נהנה מעשייתן, ושאתם יודעים שהוא יכול להצליח בהן. עידוד לעצמאות ומתן מטלות ומשימות בבית יאפשרו לילד לפתח מיומנויות נוספות, כמו לדעת להעסיק את עצמו בלי הצורך במבוגר בסביבתו כל העת, ויתמכו בתהליך העדין של הגמילה מחיתולים וממוצץ.

2. גמלו את הילד:
אם הילד אינו גמול, החלו את תהליך הגמילה סביב אפריל על מנת שיגיע גמול עד כמה שניתן לגן העירוני. לגבי מוצץ - כדאי לוודא שהילד אינו דבוק אליו ושהמוצץ משמש אותו בעיקר בלילה או ברגעים קשים לפרקי זמן קצרים. הקפידו שהילד לא ידבר עם המוצץ בפה, לא ילך איתו לכל מקום ולא ישחק או יפעל כשהוא בפה שלו.

3. חזקו אצל הילד מיומנויות ורבליות ומוטוריות:
דברו עם הילד בצורה בהירה ולא במהירות. הרבו להשתמש במושגי יסוד בתוך השיחה שלכם: "תביא לי בבקשה את הסל העגול והירוק מהשולחן הגדול". הדבר יחזק את מיומנויות הדיבור שלו ואת הכרת מושגי היסוד הנדרשים ממנו בגן העירוני. במהלך החודשים שנעים לשהות בהם בחוץ נסו לבלות עם הילד בגני שעשועים, שחקו איתו במשחקי כדור, קפצו איתו בטרמפולינה או על הרצפה כדי לאפשר לו להתאמן על הצד המוטורי.

ילד ישן במיטה עם מוצץ. ShutterStock
בקרוב תצטרכו להיפרד מהשנ"צ. ילד ישן/ShutterStock
בדקו מי מילדי הגן הנוכחי עולים עם ילדכם לאותו גן עירוני, ונסו לקרב ביניהם במפגשים אחר הצהריים. אפשר גם לפגוש את הילדים שהוא עדיין אינו מכיר בגן המשחקים שליד הגן המיועד

4. הכינו את ילדכם לפרידה משנת הצהריים
אחד השינויים הבולטים במעבר לגן העירוני הוא אי יכולתם של הילדים הרכים לישון את שנת הצהריים באופן מובנה ורגוע, אם הם ממשיכים לצהרון. אומנם חלק מהילדים בגילאי 3-4 עדיין זקוקים לשנת צהרים בכדי "להטעין מצברים", אך ילדים מסוגלים להסתגל לשינוי זה בקלות, בתוך פעילויות הגן המתחלפות והמעניינות. מומלץ להתחיל להרגיל לכך כבר במהלך החופש הגדול, כך שהשבוע הראשון בגן יהיה פחות מעייף בעבורם. בצורה זו גם המכל הרגשי שלהם יתרחב ויוכל "להחזיק" אותם במהלך השהות בגן, מבלי שתהיה נפילת מתח בסופו.

5. פגישות הכרות:
בדקו מי מילדי הגן הנוכחי עולים עם ילדכם לאותו גן עירוני, ונסו לקרב ביניהם במפגשים אחר הצהריים. אפשר גם לפגוש את הילדים שהוא עדיין אינו מכיר בגן המשחקים שליד הגן המיועד ולהתיידד איתם עוד לפני הכניסה לגן החדש. כאשר יהיו לילד חברים מוכרים וקרובים גם בגן החדש יהיה לו קל יותר להתמודד עם חוסר הוודאות והזרות של הימים הראשונים בגן החדש. זו הזדמנות טובה עבורו גם לתרגל מיומנויות חברתיות, להתנסות באירוח חברים ובהתארחות אצלם. אלו שתי מיומנויות שונות וחשוב שיתנסה בשתיהן.

6. דברו עם הילד על השינוי:
המוכנות לקראת השינוי כוללת הכנה הדרגתית. כשלושה שבועות לפני סיום השנה דברו עם הילד על הגן החדש על מנת ליצור אצלו תחושות חיוביות. "בגן של נטלי יש הרבה משחקים ותוכל לשחק בהם", "כשתגיע לגן אז תוכל לעשות...", מטרת השיחה לקראת המעבר היא להרגיל את מחשבתו של הילד למקום החדש, לחברים החדשים, למשחקים וליצור ציפייה נעימה ומסקרנת לקראת השינוי. אפשר גם לשחק עם הילד במשחקי "כאילו בגן", שיידמו מצבים אפשריים כגון התנהגות במפגש, משחק בחצר או מה קורה כשיש לו פיפי ויאפשרו לו להתכונן אליהם.

7. ערכו היכרות פיזית עם הגן:
כדי "להרגיש בבית" עליו להכיר קודם את המרחב הפיזי בו הוא ישהה. לפני תחילת שנת הלימודים רצוי לקחת את הילד לגן החדש ולהכיר לו את הדרך אליו. מצאו "עוגנים" - דברים קבועים בדרך, שהילד יוכל ללמוד לזהות אותם ולהרגיש ביטחון ושליטה. זה יכול להיות עץ גבוה במיוחד, חנות מכולת או גן משחקים שנמצא בסמוך. ישנם גנים, שעושים יום היכרות עם המקום ועם הגננת ומומלץ להגיע אליו. אם אכן מתקיים מפגש מומלץ ליצור במהלכו אינטראקציה בין הגננת לילד אם על ידי שיחה או באמצעות פעילות משותפת (ציור, הדבקה, סיפור ועוד). נשות הצוות מתארגנות לקראת שנת הלימודים בימים הקרובים לפתיחת השנה. אם תגיעו אז עם הילד להראות לו את הגן מבחוץ סביר להניח שתראו אותן מסדרות ומארגנות ותוכלו להראות לילד מיהן ולהסביר לו כמה גם הן מתרגשות ומחכות למפגש שלהן איתו.

קרן יטיב היא יועצת משפחתית ויועצת חינוכית-התפתחותית בגנים, מומחית לגיל הרך. בעלת הפיל הצבעוני - המרכז להורות ומשפחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully