וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה הילד שלכם מסרב להיכנס להתקלח, ומה אפשר לעשות לגבי זה

עבור הרבה הורים זמן המקלחת הוא אחד הרגעים המאתגרים ביום. בין אם מדובר בתינוק שפורץ בבכי מרגע הסרת הבגדים, או בילדים שמסרבים להתקלח. מיטל סביליה, מרפאה בעיסוק במרכז הרפואי הלל יפה, מסבירה איך לעשות את זה טוב יותר ומתי ההתנגדות עלולה להצביע על בעיה אמיתית

פעוט עצוב באמבטיה. ShutterStock
זה לא רגע קל לאף אחד. פעוט בוכה במקלחת/ShutterStock

נושא המקלחת תופס מקום מרכזי במהלך שגרת היום יום כמעט בכל בית בישראל. לא אחת, אנו ההורים, נתקלים בהתנגדויות וסירובים מצד הילדים להיכנס למקלחת ועלינו להיות אסרטיביים ויצירתיים במיוחד כדי להשיג את מטרתנו. "בנושא זה, יש לעשות הפרדה בין תינוקות לבין פעוטות וילדים", מציינת מיטל סביליה, מרפאה בעיסוק (MSc.OT) במכון להתפתחות הילד של מרכז הרפואי הלל יפה. לדבריה, בכל אחד מהמקרים ההתנגדות נובעת מסיבות אחרות, ויכולה להעיד על בעיות אחרות.

עוד בנושא:
האם אתם שואלים את הילדים שלכם אם הם מסכימים לעשות אמבטיה?
11 טיפים שהופכים את החיים של הורים לקצת יותר קלים
פריט האמבטיה ששולח אלפי ילדים לחדר מיון מדי שנה

כשתינוקות בוכים במקלחת

"תינוקות אינם יודעים לבטא במילים את תחושותיהם. גם אם הם פורצים בבכי טרם כניסתם למקלחת, אין זה מעיד על התנגדות מצדם. זו יכולה להיות דרכם לבטא כי משהו לא נעים להם", מסבירה סביליה. הורים צריכים להיות רגישים מאד לאיתותים של התינוק ולהגיב אליהם בצורה מתאימה. התאמה של הסביבה ותגובה נכונה של ההורים יאפשרו לתינוק להתמודד עם גירויים בסביבתו ולווסת את תגובותיו. בשלבי ההתפתחות הראשונים של התינוק, ההורה מסייע ביצירת הבסיס לרכישת יכולת הוויסות העצמי שלו בהתמודדות עם מצבים שונים, והמקלחת היא אחד מהמצבים הללו.

כדי להפוך את המקלחת לנעימה יותר עבור תינוקכם, סביליה מציעה כמה כללים:

1. שימו לב שהתינוק אינו רעב או עייף מדי. תינוק לא רגוע, לא ייהנה מהמקלחת ורוב הסיכויים שיפרוץ בבכי וצרחות.

אילוסטרציה. ShutterStock
יש להכניס את התינוק בהדרגה למים הנעימים. תינוק במקלחת/ShutterStock

2. את תהליך הפשטת הבגדים יש לבצע בצורה נינוחה, עדינה ומדורגת. יש לזכור כי החיתול והבגדים עוטפים את גופו של התינוק ומעניקים לו חום, ביטחון והגנה. בהסרה הדרגתית של הבגדים אנחנו מספקים לתינוק הזדמנות להתרגל למצב החדש. אם התינוק עדיין אינו רגוע ובוכה, נסו להניח על גופו מגבת ולהפשיט אותו תחתיה או לפרוס מגבת תחתיו ולכסות מיד כל איבר שחשפנו. בדרך זו יקבל את ההגנה לה הוא זקוק וירגיש יותר בנוח.

3. יש להכניס את התינוק בהדרגה למים הנעימים ולא בבת אחת, זאת בכדי לתת לו הזדמנות להתרגל אט אט למגע ולטמפרטורה של המים. בימי החורף, מומלץ לחמם את החדר לפני ובמהלך המקלחת על מנת שלא יהיה מעבר קיצוני מחום לקור.

4. לעיתים האור במקלחת חזק מדי עבור התינוק - ניתן לעמעם אותו כדי להשרות אווירה חמימה ורגועה יותר.

5. אין צורך להרבות בצעצועים שכן החוויה החושית באמבטיה היא חוויה עוצמתית בפני עצמה. תנו לו לשהות במים, להזיז את איבריו, להקשיב לקולות המים. בהמשך, דברו אליו בשקט וברוגע, שירו לו שירים. אם הוא מאבד עניין/סבלנות, אפשר להשתמש במשחק אחד או שניים או לשקול לסיים את המקלחת לפני שיתעייף מהפעילות ויגיב בבכי.

6. כדאי לסבן את הגוף במגע עמוק ואיטי. את הראש יש לחפוף בעדינות ולשטוף באמצעות כוס מים או באמצעות כף היד שלנו. עדיף לא בדוש בו הזרם חזק ויכול להיות לא נעים עבור התינוק.

עוד באותו נושא

איכס! זה מה שמסתתר בצעצועי האמבטיה של הילדים שלכם

לכתבה המלאה
צעצוע אמבטיה. ShutterStock
אין צורך להרבות בצעצועים. ברווז אמבטיה/ShutterStock

7. ביציאה מהמקלחת רצוי לעטוף ולהדק טיפה את המגבת על גוף התינוק על מנת להעניק לו תחושה של מגע עמוק ומרגיע.

8. לאחר הניגוב, ניתן לעסות את גוף התינוק בשמן תינוקות על מנת להמשיך ולהעניק לו מגע מרגיע לקראת השינה.

אם התינוק עדיין לא רגוע בתהליך הרחצה או מראה קושי בוויסות גירויים תחושתיים אחרים הגורמים לו להגיב באופן מוגזם, מומלץ להיוועץ עם מרפא/ה בעיסוק על מנת לבדוק האם קיימת בעיה בוויסות החושי של התינוק.

מה לגבי פעוטות וילדים?

בניגוד לתינוקות, בקרב פעוטות וילדים המצב שונה לגמרי. הם כבר יודעים לבטא את עצמם ועשויים להיות יצירתיים במיוחד בתירוצים למה לא להתקלח, ממשפטים כגון "היום לא התלכלכתי אז לא צריך להתקלח", "לא יצאנו לחצר היום", "לא סיימתי לשחק" ועד "לא בא לי". ההורה מוצא עצמו לא אחת הופך יצירתי לא פחות מהילד כדי לשכנעו על נחיצות המקלחת.

"לפעמים ההתנגדות היא לאו דווקא תירוץ אלא נובעת מקושי תחושתי ממשי עבור הילד", מציינת סיביליה, "אם הילד נרתע מהמקלחת, צורח בצורה קיצונית בזמן שניסיתם כל דבר אפשרי על מנת להשרות אווירה נינוחה ורגועה, והדבר חוזר על עצמו מספר רב של פעמים, זה עלול להצביע על בעיה בוויסות החושי. ההמלצה היא לבצע בירור או ייעוץ מקצועי אצל מרפא/ה בעיסוק" היא מוסיפה כי יש לקחת בחשבון אם ישנם סימנים נוספים שעלולים להצביע על קושי כזה, כגון בררנות באוכל, רגישות לרעשים, הימנעות ממגע של חול וחומרי יצירה, סירוב ללבוש בגדים מסוימים ועוד. "קשיים אלה עשויים לפגוע בתפקוד היומיומי של הילד, לגרום לו לתסכול ולהימנעות ממצבים מסוימים עד כדי פגיעה בהשתתפות שלו בסיטואציות חברתיות ומשפחתיות שונות", מציינת סביליה.

ילד מתקלח. ShutterStock
"לפעמים ההתנגדות היא לאו דווקא תירוץ אלא נובעת מקושי תחושתי ממשי עבור הילד". ילד במקלחת/ShutterStock

"במידה שבבירור אכן יעלה כי ישנה בעיה בוויסות החושי, הרי שלאחר אבחון מעמיק של מערכות התחושה של הילד, תיבנה תכנית התערבות תחושתית המותאמת לו באופן אישי. באמצעות הטיפול לומדים הילד וסביבתו להבין את המקור לקשיים ולהתנהגות הילד ואת הדרך להתמודד עימם, דבר שנחשב למשמעותי עבור איכות החיים וליחסים הבין אישיים של הילד ומשפחתו", מסכמת סביליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully